איך עובדת הפירצה בחוקי המס שסיבכה שחקנים בספרד?

השבוע הצטרף המאמן ז'וזה מוריניו לרשימה מסובכי המס בספרד ■ מה הסיכוי שהשחקנים אכן ירצו עונשי מאסר בפועל ואיך קשור דיוויד בקהאם לכל הסיפור

כריסטיאנו רונאלדו, ריאל מדריד / צלם: רויטרס
כריסטיאנו רונאלדו, ריאל מדריד / צלם: רויטרס

השבוע הגיע תורו של ז'וזה מוריניו ליפול ברשת. אחרי רונאלדו, מסי, ניימאר, לוקה מודריץ', אנחל די מריה, מסצ'ראנו, צ'אבי אלונסו ועוד - גם המנג'ר הפורטוגלי זכה לכתב אישום בגין העלמות מס, במקרה שלו בסכום כולל של 3.3 מיליון אירו.

השיטה היא אותה שיטה: מוריניו מואשם על ידי רשויות המס בספרד שבין השנים 2011 ל-2013, בעת שאימן את ריאל מדריד, הוא השתמש בסעיף האמורפי "זכויות תדמית" (Image Rights) לצורך קבלת כספים שהפקיד בחברות שפתח במקלט מס ביבשת (במקרה שלו - איי הבתולה הבריטיים). בניסיון להרגיע את העניינים, כאילו שזה יעזור, הוציאה מנצ'סטר יונייטד, שאותה מאמן מוריניו מאז 2016, הודעה רשמית על כך "שז'וזה מוריניו, שגר בספרד בין יוני 2010 למאי 2013, שילם מסים בסכום כולל של יותר מ-26 מיליון אירו, עם ממוצע מס של 41%".

מה בעצם קורה שם בספרד שהם נופלים אחד אחרי השני? ולמה אנו לא שומעים על בעיות מיסוי דומות של שחקנים במדינות אחרות? כדי לענות על השאלה הזאת צריך לחזור 20 שנה לאחור. כבר אז החלו קבוצות ושחקנים להשתמש בסעיף "זכויות תדמית" במטרה להפחית את נטל המס החל עליהם. הרעיון הוא פשוט: לשחקן יש איזשהו שווי מסחרי עבור המועדון שבו הוא משחק, הוא נמצא בפרונט ומייצר עבור המועדון הכנסות ממכירה של מוצרים כמו חולצות ונעליים. הוא מקדם ספונסרים, וככזה הוא רשאי לקבל חלק מהשכר שלו בשווי תדמית. היתרון: מאחר שהמועדונים הללו הם גלובליים, הרי שהשחקנים רשאים לטעון - או לפחות חושבים שהם זכאים לטעון - שהם מייצרים למועדון כסף מחוץ למדינה האם שלהם ולכן באפשרותם לקבל את הכסף שמועבר להם כשווי מסחרי או "זכויות תדמית" בחברות (קש) במדינות שונות, ולשלם מס נמוך יותר בהשוואה למס שמשולם על שכר. הבעיה העיקרית שיוצרת את המחלוקת: מהו אותו שווי מסחרי שמייצר השחקן למועדון? מהי אותה תדמית שהוא שווה?

עד לא מזמן היה נראה שהסידור הזה הוא מסריח אבל כשר. לאחרונה החליטו הספרדים שהוא רק מסריח.

ב-2005, שנתיים לאחר הגעתו של דיוויד בקהאם לריאל מדריד, נקבע "חוק בקהאם" המפורסם, שמאפשר לקבוצות לצרף שחקנים זרים ולשלם עבורם מס מרבי של 24% בלבד, בהשוואה למס המרבי שעמד אז על 49%. המטרה הייתה, בין היתר, לאפשר לספרד להיות מדינה אטרקטיבית לשחקנים ולמנוע את הבריחה של הכוכבים הגדולים לליגה האנגלית העשירה. ביבשת הסתכלו בעין עקומה על המהלכים בספרד שבשיאם אפשרו את יצירת הגלאקטיקוס במדריד. בשנת 2009 החלו באנגליה קולות שטוענים לאי-שוויון. בכדורגל האנגלי, ובאנגליה בכלל, שיעור המס מעל הכנסה של 150 אלף ליש"ט בשנה עומד על 45%, ובנוסף 2% שנדרשים השחקנים לשלם עבור ביטוח לאומי. לא רק שהמס בספרד נמוך וגורם לכוכבים גדולים להעדיף אותה על אנגליה, נטען על ידי סוכנים, שחקנים וקבוצות בממלכה, אלא שגם הפרשנות לסעיף "זכויות תדמית" מאוד מקילה בספרד.

באנגליה, למשל, נקבעו חוקים לגבי "זכויות תדמית" אבל הם נבחנו בקפידה על ידי רשות המס בממלכה והוגבלו מאוד בסכומים. אף אחד לא התכוון ששחקנים, מגזר עשיר גם ככה, יוכלו ליהנות ממס חברות של 20% בלבד (ומ-2020 רק 18%) ושגם המועדונים יוכלו להתחמק מלשלם 13.8% ביטוח לאומי - מס שלא מושת על כספים שמופקדים בחברות מחוץ למדינה.

המס בכדורגל האנגלי נהיה מרכיב בעייתי מאוד לשחקנים ולמועדונים. בעונת 2013/14 שילמו קבוצות הפרמיירליג והשחקנים מס בסכום כולל של 2.4 מיליארד ליש"ט, מתוך זה 891 מיליון ליש"ט שולמו על ידי השחקנים בגין שכר שקיבלו באותה עונה בלבד. באנגליה החליטו לשים סוף לקומבינה באופן גורף: "סאנדיי טיימס" פרסם שבזמן שספרד החלה לסעור סביב פרשת המס של ליאו מסי, רשויות המס בממלכה דיווחו על רשימה של 180 כדורגלנים שמשחקנים באנגליה ומחזיקים בחשבונות במקלטי מס שאליהם מועברים כספי "זכויות תדמית". למשל, לקפטן מנצ'סטר יונייטד וויין רוני קיימת חברה בשם "סטוניגייט 48" שבה הצטברו מיליוני ליש"ט מזכויות תדמית. בתוך שנתיים, מאז עונת 2014/15, "אספו" רשויות המס באנגליה 158 מיליון ליש"ט כספי מסים מכדורגלנים שהשתמשו בסעיף "זכויות תדמית".

בספרד נהנו השחקנים פעמיים - קודם כול מתוקף חוק בקהאם שאיפשר מיסוי נמוך; ופעם שנייה על החוק המאוד מקל בכל הקשור לזכויות תדמית. כך פתחו כוכבים חברות במקלטי מס, העבירו לשם מרכיב גבוה מההכנסות ונמנעו מתשלומי מס.

המצב השתנה ב-2010. בעקבות המצב הכלכלי בספרד, האבטלה וכו', קראו גורמים פוליטיים וחברתיים למנוע אפליה של המגזר העשיר - כלומר, דרשו מהכדורגלנים העשירים לשאת בנטל המס כמו כל אדם במדינה. החוק אכן שונה, ונקבע כי "חוק בקהאם" לא יחול עוד על הכנסות של יותר מ-600 אלף אירו בשנה. כלומר, הכדורגלנים כולם מחוץ למשחק. הכוכבים נאלצו לשלם מס מלא של כ-49% על הכנסתם. בעקבות כך פנו כולם לאפיק הפרוץ ביותר: העברת הכספים באמצעות סעיף של "זכויות תדמית" למקלטי מס מחוץ למדינה. מוריניו העביר כספים לבריטניה; רונאלדו לאיי הבתולה הבריטיים לחברה בשם Tollin Associates ובנוסף לאירלנד. חשבונות לקליטת הכספים של כדורגלנים נפתחו במלטה, בקפריסין, בשווייץ, בפנמה, בבליז, באורוגוואי ועוד.

שתי שאלות מהותיות עולות סביב העניין. הראשונה, מה תהייה ההשפעה בטווח הקרוב על העדפת התעסוקה של שחקנים ביבשת: לאור העובדה שאין פרות קדושות, ועל המוקד הועלו רונאלדו, מסי, די מריה, מוריניו, צ'אבי אלונסו, מסצ'ראנו - שחקנים ומאמנים יצטרכו לבחון אם ספרד הוא יעד משתלם. אם הפירצה הזאת נסגרה עכשיו הרמטית בספרד, האם זה אומר שכוכבים גדולים יפנו כעת למקומות שבהם ניתן להשיג חוזים כבדים יותר - כלומר, לפרמיירליג האנגלית?

השאלה הנוספת שמעסיקה את הכדורגלנים ואת הציבור היא סוגיית הענישה. בעוד שבאנגליה נאספו כספי המסים מהכדורגלנים "בטוב" - בתשלום כופר גבוה - בספרד הוטלו עונשי מאסר. על מסי הוטלו 21 חודשי מאסר בפועל. מסי וניימאר (שמואשם בסעיף אחר) טוענים להגנתם כי הם לא צד בעניין - כל אחד מהם זרק בעצת עורכי דינו את האשמה על אביו, וטען כי אין לו מושג מה קורה סביב הניהול הכספי.

ובכל מקרה, החוק הלא-כתוב בספרד, שלפיו עונש מאסר של פחות משנתיים על עבירות מס הופך אוטומטית לעונש על תנאי - ימנע ממסי צעידה לכלא.

רונאלדו, כמו גם מוריניו, טוען כי מעולם לא בוצעה הונאת מס והוויכוח כאן הוא על סכום הכסף שהיה צריך לדווח לרשויות בספרד. הרי אף אחד בספרד, כך טוען למשל רונאלדו, לא יכול לדרוש ממנו לשלם מס מלא כשרוב הכסף התדמיתי "נעשה" מחוץ לספרד מתוקף הגלובליות של ריאל מדריד. אבל המקרה של רונאלדו עלול להיות מורכב יותר מבחינת ענישה: שלושה מבין ארבעת הסעיפים שהוא מואשם בהם נחשבים "חמורים", והעונש על כל אחד מהם יכול להגיע לשנתיים. במקרה הזה, טוענות הפרשנויות השונות, הוא יכול לקבל מאסר של 7 שנים. עבור גזר דין כזה עונש על תנאי כבר לא יהיה אופציה.

רשויות המס בספרד - אישומים בגין תשלומים שהועברו למקלטי מס

ז'וזה מוריניו

נאשם: העלים 3.3 מ' אירו מכספי "זכויות תדמית" שהועברו לחברות במקלטי מס בין 2011-2013, כשאימן בריאל מדריד

כריסטיאנו רונאלדו

נאשם: העלים 14.8 מ' אירו מכספים ששולמו עבור "זכויות תדמית" לחברה באירלנד, בתקופה בריאל מדריד, בשנים 2011-2014

חאבייר מסצ'ראנו

נאשם: העלים 1.5 מ' אירו מכספים שקיבל מברצלונה בין 2010-2011 עבור "זכויות תדמית"; גזר דין: 12 חודשי מאסר

ליונל מסי

נאשם: העלמת 3.3 מ' אירו בין 2007-2009 עבור "זכויות תדמית" בחברות בבליז, אורוגוואי, שווייץ; גזר דין: 21 חודשי מאסר

אנגליה ? כמה שווה הקומבינה
 אנגליה ? כמה שווה הקומבינה