הכלבים נובחים והשיירה עוברת

בירושלים, ההצהרות מצויות בשפע - המעשים, במשורה

דולרים / איור: shutterstock
דולרים / איור: shutterstock

האמת היא שלנוכח כל מה שמתרחש כאן לאחרונה, בכלכלה, בפוליטיקה ובחברה הישראלית, כותרת זו הולמת במיוחד. ב-15/6 שוב קבע השקל שיא חדש לעומת סל המטבעות, וכבר הפסקנו לספור כמה פעמים זה קרה השנה - בעיקר כי נראה שבירושלים לאף אחד לא אכפת. הצהרות בשפע - מעשים במשורה.

רוצים עוד כמה נורות אזהרה? בבקשה. בירושלים קיוו שהאומדן השני לצמיחת המשק יתקן במקצת את הרושם המזעזע שהותיר האומדן הראשון (למרות הניסיון הפתטי של הלמ"ס לספק הסברים, שיניחו בעיקר את דעת הממשלה). בפועל, האומדן השני היה אף גרוע יותר - 1.2% במונחים שנתיים, או בעברית - צמיחה לנפש שלילית!

בהמשך פורסמו נתוני החשבון הלאומי של המשק לרבעון הראשון של 2017. על פניו הנתונים שאמורים להשביע את רצונם של הכלכלנים ולספק הסבר "מדעי" לעוצמתו של השקל. באופן מפתיע, לא זו בלבד שהעודף לא גדל, אלא שהוא אף הצטמצם ל 2.5 מיליארד דולר בלבד! להזכירכם, בנק ישראל רכש בתקופה זו למעלה מ-3 מיליארד דולר, יותר מכל העודף בחשבון. למרות זאת, השקל מתחזק כמו שלא התחזק מעולם. אולי תתעוררו שם בירושלים ותבינו שההסבר טמון במקום אחר?

גם העלאת הריבית בארה"ב לא הועילה להיחלשות השקל למגינת ליבם של ראשי בנק ישראל שקיוו, כמו מספר פעמים בעבר שהפרשי הריבית יעשו עבורם את העבודה והתבדו. אבל אם כולם עסוקים בפישמן ואלוביץ', אז אולי לא ישימו לב לכישלון המהדהד בטיפול בסוגיית שער החליפין, הגובה מהמשק הישראלי קורבן אחרי קורבן.

סגירת מפעל ויסוניק בקרית גת והעתקתו לסין היא אולי נורת האזהרה המהבהבת מכולן. ברור לכל בר דעת, שעוצמת השקל גורמת לחברות בינלאומיות, כמו גם ישראליות, להעתיק פעילות לחו"ל. מפעלים רבים מעבירים קווי ייצור ומפטרים בשקט, מדי חודש, עוד כמה עובדים. היצוא בנסיגה שתבוא לידי ביטוי בנתונים בחודשים הקרובים.

נגידת בנק ישראל מדברת על שתי כלכלות: קטר ההיי טק החדיש המהווה 9%, והקרונות המיושנים שמהווים 91% - ורק באוצר מעדיפים להתחבא מאחורי סטטיסטיקה יבשה שמעוותת את הנתונים ומעוורת את העיניים. כמה נחמד שיש בועת כלי רכב שיוצרת אשליית צמיחה בריאה. כמה כיף שהציבור מנפח עוד ועוד את בועת האשראי וממשיך לצרוך הרבה מעבר ליכולתו האמתית.

אז מה יעשו עכשיו? עוד קצת הטבות שיחזיקו מפעלים כאן בכוח? עוד דיבורים על העלאת הפריון וחינוך טכנולוגי, שיבואו לידי ביטוי בעוד 10 שנים במקרה הטוב? הלו יש כאן שריפה והיא מאיימת לכלות כל חלקה טובה בכלכלת ישראל. השקל החזק הוא הדלק שמייצר את השריפה ושחקני מטבע מהארץ והעולם עושים כל מניפולציה אפשרית בשערי המטבע על מנת להשיא את רווחיהם.

זה קורה כמעט מדי ערב, בסופי שבוע ואם לא תהיה שום דרמה נוכל לצפות שוב בהתחזקות השקל לקראת פקיעת האופציות מחר. ביום ה' נסחר השקל סביב 3.55. נכון לכתיבת שורות אלה הוא כבר ב-3.535, ועוד היד נטויה.

לפני כמה ימים הובלתי את רכישת המט"ח בגין עסקה גדולה שבוצעה במשק. באופן טבעי, נחלש השקל. בשעות אחר הצהרים המאוחרות השארתי הוראת רכישה בהגבלת שער למקרה שהשקל ישוב ויתחזק. מי שקורא את טורי, יודע שעיקר המאמץ לחזק את השקל מתרכז בשעות הערב וסופי השבוע. אחד הפתרונות שהוצעו זה מכבר לבנק ישראל, היה להשאיר הוראות רכישה בהגבלת שער על מנת למנוע את המניפולציה.

למרבה הפלא הוראת רכישה קטנה, עצרה לגמרי את התחזקות השקל, שלא זז עד 23:00 בלילה. כשאחרון הבנקים המקומיים סגר את חדר המסחר, התחזק השקל ב1.5 אגורות! מעניין, לא? למחרת, ביום שישי, חזר הסיפור על עצמו. השקל נחלש כתוצאה מרכישות בבוקר - והתחזק שוב לאחר סגירת המסחר בישראל.

לבנק ישראל אין כלים לבחון את המסחר מעבר לים- לא את ההיקף ולא את אופי המסחר. אם 4 סוחרים בבנקים שונים יחליטו לשתף פעולה ולמכור אחד לשני דולרים ולקנות שקלים, יום אחרי יום, אף אחד בבנק ישראל לא יוכל לעלות על זה. עובדתית - השקל ממשיך להתחזק, המניפולציה נמשכת באין מפריע, הכלכלה מתדרדרת וחוסר האונים שמפגינים הגורמים בירושלים בטיפול בבעיה כה פשוטה לטיפול, פשוט זועק לשמים.

■ יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.