מדיוונד קיבלה 22 מיליון דולר מ-BARDA למוצר טיפול בכוויות

ההסכם הכולל של מדיוונד עם המשרד האמריקאי להגנה ממקרי חירום רפואיים, בהיקף של עד 112 מיליון דולר, נחתם ב-2015 למשך חמש שנים

חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס
חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס

חברת מדיוונד שבשליטת כלל ביוטכנו , המפתחת ומשווקת תכשיר לטיפול בכוויות חמורות ובפצעים כרוניים, קיבלה הודעה מ- BARDA, המשרד האמריקאי להגנה מפני מקרי חירום רפואיים, שלפיה בכוונתו לממש אופציה חוזית בהסכם למימון פעילויות מחקר ופיתוח נוספות, להרחבת ההתוויות של המוצר נקסובריד (NexoBrid) של מדיוונד, המיועד לטיפול בכוויות, בסכום של 22 מיליון דולר.

ההסכם הכולל של מדיוונד עם BARDA, בהיקף של עד 112 מיליון דולר, נחתם בשנת 2015 לתקופה של חמש שנים. ההשקעה הנוכחית מגיעה לאחר התחייבות קודמת של BARDA להשקיע 24 מיליון דולר בפיתוח, וכן לרכוש מן המוצר בהיקף של 16 מיליון דולר לפחות, כשיאושר לשיווק בארה"ב. כמו כן, ל-BARDA אופציה לרכוש מן המוצר בהיקף של עד 50 מיליון דולר נוספים במסגרת ההסכם.

מדיוונד נסחרת לפי שווי של 158 מיליון דולר, אחרי עלייה של 36% מתחילת השנה, בין היתר על רקע ההסכם עם BARDA למוצר הכוויות, ותוצאות טובות בניסוי שלב II במוצר לפצעים כרוניים. אולם ביום שישי, לאחר ההודעה על מימוש האופציה, דווקא ירדה מניית החברה בנאסד"ק בכ-7.4%. מניית כת"ב, המחזיקה 43% ממדיוונד ונסחרת בתל אביב, שומרת היום על יציבות. שוויה של כת"ב עומד על 562 מיליון שקל, לאחר שעלתה 52% מתחילת השנה.

המוצר נקסובריד של מדיוונד משווק כבר היום באירופה, אך רושם הכנסות נמוכות (כחצי מיליון דולר בלבד ברבעון הראשון של 2017). ההכנסות נמוכות משום שהשוק כולו קטן, כמה מאות מיליוני דולרים, וכן משום שהחברה עדיין לא הצליחה להשתלב בתהליך העבודה של הרופאים בבתי החולים, ולקבל שיפוי עבור השימוש במוצר.

החברה תולה תקוות רבות יותר במוצר לטיפול בפצעים כרוניים, שמיועד לשוק גדול משמעותית, ושסיים כאמור בהצלחה ניסויי שלב II. במקביל היא עורכת ניסויים במוצר הכוויות, כדי לקבל אישור לשווק את המוצר בארה"ב, וכן לשם טיפול בילדים, והמימון של BARDA צפוי לתמוך בניסויים הללו.

החברה הפסידה 4.3 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה. בקופתה נכון לסוף הרבעון הראשון היו 25 מיליון דולר, והיא צופה כי תשתמש בעד 17 מיליון דולר במהלך 2017.

תוצאות טובות בקרישת דם

נוסף על ההודעה בעניין מדיוונד, פרסמה היום כת"ב הודעה נוספת, הנוגעת להצלחה בניסוי קליני שלב I שערכה החברה Exithera, שבה מחזיקה כת"ב 54%, בתרופה לטיפול בקרישת דם. החברה דיווחה, כי עמדה בכל יעדי הניסוי (אם כי טרם פרסמה את התוצאות המפורטות, אשר יוצגו בכנס מקצועי במחצית השנייה של 2017).

תרופות קיימות לטיפול בקרישת דם מגלגלות מיליארדי דולרים בשנה, ובשנים האחרונות נרשמו פריצות דרך משמעותיות בשוק זה. אולם התרופות הללו עדיין גורמות במקרים מסוימים תופעת לוואי של דימומים, שיכולים להיות קטלניים. המוצר של Exithera נולד עם זיהוי של קבוצה באוכלוסייה הנהנית ממוטציה גנטית נדירה, אשר מפחיתה את הסיכון לשבץ ב-87%, וככל הידוע, מלבד זאת אין למוטציה כל השפעה שלילית.

מתברר כי המוטציה הגנטית מונעת קידוד של פקטור קרישה בשם פקטור 11, והחברה מעריכה כי תוכל להתערב בקידוד הפקטור הזה גם באוכלוסייה הכללית, וכך להשיג מניעת קרישה (כלומר דילול דם) ללא תופעות לוואי חמורות. הניסוי בחן את השפעת התרופה על קרישת הדם ב-60 מתנדבים בריאים, ולדברי החברה, כאמור, השיג את התוצאות הרצויות. החברה צפויה כעת לחפש מימון או שותפות לכניסה לשלב II של הניסוי.