משפט רונאל פישר ורות דוד: אושר עיון בחומרי החקירה

משפטם של השנים נקטע במארס האחרון במהלך עדותו של עד המדינה, ערן מלכה ■ ביהמ"ש אישר מנגנון לפיו עיון בחומרי החקירה ייעשה במשרדי מח"ש ובפיקוח נציגי לשכת עוה"ד

רונאל פישר ועו"ד רות דוד / צילום: ליאור מזרחי יוסי זמיר
רונאל פישר ועו"ד רות דוד / צילום: ליאור מזרחי יוסי זמיר

האם נמצא פתרון שיאפשר סוף סוף את חידוש משפטם של עו"ד רונאל פישר ופרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי) לשעבר, רות דוד, שנקטע באבו במארס האחרון בשל אי-העברת חומרי חקירה להגנה? שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, חגית מאק-קלמנוביץ, אישרה היום (ב') את מנגנון העיון בחומרי החקירה שמציעה המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). המנגנון אמור לאפשר לסנגורים של פישר ושל שאר הנאשמים בפרשה לעיין בתוצרים שהופקו מהטלפון הנייד ומהמחשב של עד המדינה, קצין המשטרה לשעבר, ערן מלכה, ולאחר מכן את חידוש המשפט.

בשבוע שעבר, איים שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה סובל, הדן בתיק העיקרי, לבטל את כתב האישום בפרשת פישר (ראו מסגרת), אם לא ניתן יהיה לחדש ביום חמישי הקרוב את חקירתו של עד המדינה מלכה בשל אי-העברת חומרי חקירה לסנגורים של פישר ושל שאר הנאשמים.

מח"ש דרשה סינון

משפטם של פישר, דוד וחבריהם, נקטע במארס האחרון במהלך עדותו של מלכה. זאת, לאחר שהתברר שחומרי חקירה חשובים, ובעיקר מידע שהופק מהטלפון הסלולרי ומהמחשב של מלכה, לא הועבר להגנה. המידע לא הועבר בשל מחלוקת שניטשה ועודנה ניטשת בין מח"ש המנהלת את התיק, לבין הסנגורים באשר להיקף החומר שצריך להעביר לצוותי ההגנה ואופן העיון בו.

זכות העיון בחומרי חקירה היא זכות בסיסית של נאשמים שנועדה לאפשר להם להתגונן כיאות מפני האישומים והטענות נגדם. אולם בין מח"ש לצוותי ההגנה של הנאשמים בפרשה התגלעה מחלוקת, בין היתר, בשל דרישת מח"ש כי העיון בחומרי החקירה ייעשה במשרדי מח"ש ובפיקוח נציגי לשכת עורכי-הדין. זאת, מאחר שעל חלק מהחומרים חל חיסיון, שכן פישר החזיק בטלפון בעת שעבד כעו"ד; ובמלים אחרות, בעוד באי-כוחו של פישר ביקשו לקבל את הקבצים מהטלפון הנייד והמחשב של מלכה בשלמותם, וללא סינון כלשהו שתערוך מח"ש, ביקשה מח"ש להעביר רק חלק מהחומרים, אלה הדרושים לטענתה להגנתו של פישר, וכי הדבר ייעשה במשרדיה ובפיקוח.

מאחר שהשופט סובל אינו אמור להיחשף לחומרי החקירה בשלב זה של המשפט, הנושא הועבר ממנו לטיפולה של הקולגה, השופטת חגית מאק-קלמנוביץ. לפני כשבועיים ולאחר שמח"ש והסנגורים לא הגיעו להסכמות, העביר השופט סובל ביקורת נוקבת על הצדדים ובעיקר על מח"ש. "בנסיבות אלו (שבהן לא הועברו עדיין חומרי החקירה - ח' מ'), אין לאפשר את המשך המצב הבלתי-נסבל שאליו נקלע ההליך, במיוחד בשלב בו הוא מצוי, והגיע הזמן להציב גבול באשר למועד השלמת העברת חומרי החקירה", פסק סובל.

השופט סובל קבע כי עדותו של מלכה תתחדש ביום חמישי הקרוב. זאת בתנאי שעד אז תאשר השופטת מאק-קלמנוביץ שכל חומרי החקירה נמסרו ממח"ש להגנה. וכאן הטיל סובל פצצה: "אם לא יהיה ניתן להתחיל בחקירה הנגדית של מלכה במועד שצוין לעיל - מחמת עיכוב הנעוץ במח"ש) - יהיה מקום לשקול את ביטול כתב האישום".

למותר לציין כי המשמעות של ביטול כתב אישום בפרשה היא דרמטית. מדובר באחת מפרשות השחיתות החמורות שהתרחשו בארץ, שבה מעורבים, בין היתר, קצין משטרה בכיר לשעבר (מלכה שכבר הודה במעשים ומשמש עד מדינה) ושל פרקליטה בכירה לשעבר, רות דוד. הדעת אינה נותנת כי משפט כזה יבוטל בשל בעיות פרוצדורליות שלא אי-העברת חומרי חקירה מצד התביעה לנאשמים.

בתגובה שהעבירה מח"ש אתמול לשופטת מאק-קלמנוביץ נאמר כי היא מציעה מנגנון להסתכלות בחומרי החקירה. מח"ש כתבה באמצעות ראש המחלקה, רונן משה, כי כדי שניתן יהיה לממש את זכות העיון בתוכן מכשירי הטלפון הנייד של מלכה, היא פנתה אל לשכת עוה"ד והמשטרה, שהקצו נציגים מטעמם לשם פיקוח על הליך העיון. לדברי מח"ש, היא שוחחה עם הנציגים והם ערוכים להגיע למשרדי מח"ש לצורך פיקוח על הליך העיון.

במקביל, פנתה מח"ש אל באי-כוח רונאל פישר (המיוצג בידי עו"ד ליזי שובל מהסנגוריה הציבורית - ח' מ'), כדי לתאם באמצעותם מועדים להגעת מומחה ההגנה אל משרדי מח"ש, כפי שנקבע בהחלטה הקודמת של השופטת מאק-קלמנוביץ.

מח"ש הוסיפה וכתבה כי "עם קבלת המועדים מטעם מומחה ההגנה, בכוונת מח"ש לאפשר לסנגורים את העיון בחומרי החקירה (המכונים קבצי 'דאמפ') ברצף, מדי יום, משך שעות, ככל שיידרש, עד סיום הליך העיון כולו, בהתאם לקצב התקדמות מומחה ההגנה".

השופטת מאק-קלמנוביץ קיבלה את הצעת מח"ש וקבעה היום כי: "העיון בכל חומר החקירה שיועמד לעיון הנאשמים יבוצע במשרדי מח"ש ובפיקוח מח"ש, והמנגנון המפורט בהודעה זו נראה על פניו תואם את ההחלטות".

 

האישום: מידע מחקירות משטרה תמורת שוחד

פרשת רונאל פישר התפוצצה ביולי 2014. פישר, עיתונאי לשעבר, "סלב" לעת מצוא ועו"ד מוכר ומקושר, נעצר בחשד לשוחד ומרמה. בין היתר נחשד פישר כי הציע לאלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אותו ייצג, לסגור נגדו את התיק הפלילי בפרשת נמל אשדוד, תמורת 1,500 דולר שיועברו לאנשי משטרה.

מעצרו של פישר התאפשר לאחר שחסן גויס על-ידי מח"ש ועשה לפישר "תרגיל", כאשר העביר לו מזוודה עם מזומנים תמורת שירותיו הלא-חוקיים לכאורה. הסרטון שבו נראה חסן מעביר את מזוודת הכסף לפישר, פתח את מהדורות החדשות. בהמשך פרסם חסן סטטוס בעמוד הפייסבוק שלו, שבו הבטיח כי "אקבור את מי שחפר לי את הקבר".

המעצר של פישר התגלגל לכתב אישום בגין שלל מעשים ועבירות שפרשיית חסן הייתה רק אחת מהן. פישר מואשם כי קשר קשר עם קצין המשטרה, ערן מלכה, במסגרתו העביר לו האחרון, שלא כדין, מידע מחקירות סמויות וגלויות אודות לקוחות ומכרים של פישר. מידע זה הועבר בחלקו - לפי האישום - לצדדים שלישיים בעבור תשלום, בו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו המשפטיים של עו"ד פישר.

לטענת הפרקליטות, בחלק מהמקרים פישר ומלכה הציגו מצגי שווא בפני נחקרים פוטנציאליים בדבר חקירות שכביכול מתנהלות בעניינם, על-מנת לקבל סכומי כסף גדולים, ובתמורה לכך שיסייעו לאותם נחקרים לכאורה. כתוצאה מכך - נטען - נפגעו חקירות שניהלו המשטרה ויחידות אכיפה אחרות.

מלכה הודה בביצוע המעשים, חתם על הסכם עד מדינה נגד פישר, והוא מרצה עונש של שבע שנות מאסר. לצדו של פישר, הועמדו לדין עו"ד דוד, לשעבר פרקליטת מחוז ת"ב, שהייתה שותפתו של פישר למשרד עוה"ד. דוד נאשמת בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בנוגע לשתי פרשיות וכן בעבירה של קבלת נכסים שהושגו בפשע; נאשמים נוספים הם יאיר ביטון, לשעבר בעל השליטה בחברת הבנייה "ב. יאיר"; שי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ); והאחים יוסף ואביב נחמיאס, בעלים של חברת בנייה.