המלצה: הליך הפרה נגד קשת לאחר שאורנה בנאי לעגה לבעלי טורט

בנאי התארחה בתוכניתו של גורי אלפי והשמיעה הערות פוגעניות כלפי הלוקים בתסמונת ■ נציב הפניות ברשות השנייה: "סירובה של הזכיינית להתנצל – תמוה" ■ קשת: "הוא מודע לכך שזהו אלתור של אורחת התוכנית, תגובתו תמוהה"

נציב פניות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, ממליץ לפתוח בהליך של הפרה לכאורה נגד קשת וגורי אלפי בעקבות תוכנית של אלפי שבה התארחה הקומיקאית אורנה בנאי ולעגה לבעלי תסמונת טורט.

רגב התייחס לתוכנית ששודרה בתחילת יוני בעקבות פנייה של אב לבן בעל תסמונת טורט שצפה בתוכנית ונפגע מהדברים. רגב כותב כי "בקטע המדובר נראית הבדרנית אורנה בנאי כשהיא מגחכת על הלוקים בתסמונת הטורט, מחקה אותם מקללים ונובחים ככלבים כאשר בכל אותו זמן משתף איתה מגיש התוכנית גורי אלפי פעולה ואינו מוחה על אמירתה הפוגענית".

בעקבות התלונה דרש רגב מהזכיינית כי תשודר התנצלות בתוכנית על הדברים, אך בקשת מסרו כי במקום התנצלות ישדרו באחת מתוכניותיו של אלפי אייטם שעוסק בחשיבות של שילוב מוגבלים בחברה. רגב כותב לאב שהתלונן, אמיר דן, כי לאחר שצפה באייטם הוא מצא כי הוא לא מהווה תחליף הולם להתנצלות ולכן "לאור סירובה התמוה של הזכיינית להתנצל בשידור, העברתי לגורמים המקצועיים ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו את המלצתי לפתוח כנגד הזכיינית בהליך של הפרה לכאורה שמשמעותו: באם ההפרה תתקבל יוטל עיצום כספי בגובה עשרות אלפי שקלים על הזכיינית".

רגב כותב עוד כי "הומור וסאטירה הם חלק מחופש הביטוי שהוא ערך חשוב ומרכזי במדינתנו... ואולם הומור המגחך על מגבלתם או ליקויים של אנשים הוא הומור מבזה, משפיל ולא ראוי שאין לו מקום לטעמי גם במסגרת חופש הביטוי. לא די שנסיבות חייהם של אנשים אלה אינן קלות והם נאבקים מדי יום לתפקד בחברה כאחד האדם, הם נאלצים למצוא את עצמם מושפלים ומבוזים בתוכנית הומור. במקרה זה אני סבור כי הגבול הדק שבין הומור לבין ביזוי והשפלה של הצופה נחצה".

מקשת נמסר בתגובה כי "מר רגב מודע לכך שמדובר באלתור של אורחת התוכנית, אורנה בנאי, אשר התנצלה על ההערה בפומבי. כמו כן מספר ימים לאחר האירוע שולבה בתוכנית התייחסות מיוחדת לחשיבות שילובם של בעלי מוגבלויות בחברה. מכאן שתמוהה תגובתו של מר רגב".