כחלון: נציג בקרוב תוכנית "נטו תעשייה" לסיוע ליצואנים

כחלון: "נסגור חבילה מאד מעניינת לעזור לתעשיינים שעוברים תקופה מאד קשה בגלל שער השקל הגבוה. יש מספר רעיונות שאני לא רוצה להיכנס אליהם כרגע. יש 'נטו משפחה' - יהיה 'נטו תעשייה' לחזק את התעשיינים ואת היצואנים"

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

"נגבש בקרוב תכנית סיוע לתעשיינים הסובלים משער השקל הגבוה", כך אמר היום שר האוצר משה כחלון בכנס של אוניברסיטת חיפה. כחלון סיפר לנוכחים כי החליט על המהלך בעקבות פגישה עם נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש.

לדבריו "נסגור חבילה מאד מעניינת לעזור לתעשיינים שעוברים תקופה מאד קשה בגלל שער השקל הגבוה. יש מספר רעיונות שאני לא רוצה להיכנס אליהם כרגע. יש 'נטו משפחה' - יהיה 'נטו תעשייה' לחזק את התעשיינים והיצואנים".

לדברי שר האוצר, "נכון, אנחנו אוהבים את ההיי-טק ואת השירותים אבל מדינה חייבת רגל של תעשייה, והם עוברים תקופה מאד מאד קשה במיוחד היצואנים, בגלל שער הדולר, וצריך למצוא מנגנונים להגן. שלא יהיו אשליות, אין יותר מדי, אבל לנסות לחשוב על דרכים יצירתיות לעזור ליצואנים כי כרגע אנחנו עם עודפי דולרים, אבל אף אחד לא יודע מה היה מחר. יש מספר רעיונות שאני לא רוצה להיכנס אליהם אבל אני מניח שנבוא עם זה תוך חודש-חודשיים לציבור. יש נטו משפחה יהיה נטו תעשייה".

בדברו בכנס אגודת ידירי אוניברסיטת חיפה אמר כחלון כי ישראל לא תוכל להישאר אדישה אם ממשל טראמפ יממש את תכניתו להוריד משמעותית מסים על-מנת למשוך חברות אמריקאיות בחזרה לארה"ב. "אנחנו מספר שתיים מבחינת האטרקטיביות בעולם להשקיע", התגאה שר האוצר "בעקבות הרפורמה האדירה שעשינו במיסוי, נהיה יותר נמוכים גם אחרי רפורמת טראמפ, אבל אם ממשל טראמפ יעשה את מה שהוא אמר אנחנו נהיה חייבים להתאים את עצמנו".

כחלון גילה כי ייפגש ב-24 ליולי עם שר האוצר האמריקאי והיועץ הכלכלי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בוושינגטון "כדי לשמוע לראות מה הכוונות שלהם לאן הם באמת הולכים, כדי שנוכל להיערך".

לגבי מצב המשק אמר כחלון כי "נתוני המאקרו שלנו מצוינים, חוב תוצר נמוך תפיסת עולמי אומרת מיסוי נמוך הכנסות גבוהות. הורדנו את מס החברות והמשק צומח. מיסי קנייה ומכסים אם הייתי יכול הייתי מבטל את כולם. צריך לשמור על התעשייה הישראלית אבל החלום שלי הוא שיום אחד ייכנסו דברים לכאן בלי מכסים, לא על חשבון מפעלי תעשייה".

כחלון ציין כי תשלומי מס ההכנסה השלילי גדלו בתקופתו מ-400 מיליון שקל ל-2 מיליארד שקל בשנה. "החזון שלנו זה שילוב אוכלוסיות בשוק העבודה צמצום פערים. יש לנו שתי אוכלוסיות שאנחנו עושים המון ועדיין לא מספיק, חרדים וערבים שישתלבו במעגל התעסוקה". לגבי שוק הדיור אמר כחלון כי ידע שמחיר למשתכן יגדיל את הביקושים לדירות וידחה לפחות בשנה את פתרון משבר הדיור:

"נכון שהוצאנו מספרים גדולים שמבהילים את השוק, עשרת אלפים כבר זכו - זה מספרים דמיוניים וזה מבהיל קצת את היזמים את הקבלנים ואת בעלי העניין - זכותם אין לי טענות. גם אם אומרים שזה ייקח שנה מעבר מה זה שכר דירה של שנה מול הנחה של 800 אלף שקלים, מול 400 או 500 אלף שקלים? המושג הגרלה הוא לא נכון. זה לא קזינו. כולם יקבלו בסוף, זה משאב שוויוני ולכן הורדנו את כל נושא הקריטריונים. אם נעשה ילדים - עדיפות לחרדים. צבא - נפגע בערבים. על הרקע הזה קיבלתי את ההחלטה לעשות שוויוני לכולם. כל אזרח מדינת ישראל שאין לו דירה יכול לקחת חלק בזה. ידענו שלפתור את המשבר ייקח שנה נוספת בגלל הגדלת הביקושים".

בתוך כך, החשב הכללי במשרד האוצר רוני חזקיהו, ולשעבר המפקח על הבנקים בבנק ישראל, אמר בכנס של אשרא, החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ, כי "התחזקות השקל היא עובדה קיימת ואתגר ליצואנים שצריך להתמודד איתו, ששום התערבות לא תוכל לשנות. אף אחד, גם לא בנק ישראל או משרד האוצר, לא יוכל יותר מלדגדג את שער הדולר. השנה הגדלנו את תקרת הערבויות שהמדינה מספקת ליצואנים באמצעות אשרא ל-3.5 מיליארד דולר ונגדיל את הסכום ככל שיהיה צורך".