קרן החדשנות של המוסד נחשפת: תשקיע ב-5 חברות בשנה

הקרן החדשה, שנקראת ליברטאד, תנוהל בידי צוות של ארגון הביון ■ מנכ"ל משרד רה"מ: "רוצים שהמוסד יהיה בחוד החנית של הטכנולוגיה"

לוגו קרן ליברטאד / צילוםמתוך סרטון החברה
לוגו קרן ליברטאד / צילוםמתוך סרטון החברה

מרובוטיקה גמישה ועד טכנולוגיות מתקדמות להצפנת מידע: המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים השיק היום (ג') את "ליברטאד" - הקרן החדשה שלו להשקעה בחדשנות טכנולוגית, שתעסוק במחקר ובפיתוח של טכנולוגיות חדשות.

הקרן פונה לחברות סטארט-אפ אזרחיות ומבקשת הצעות לפיתוח של טכנולוגיות מעולמות התוכן המעניינים את המוסד במסגרת פעילותו השוטפת, ואלו שתבחר יזכו מצדה להשקעות בהיקף של עד 2 מיליון שקל למיזם. במקרים מסוימים, בכוונת הקרן להשקיע במיזמי מחקר ופיתוח שונים גם סכומי כסף גדולים יותר. הקרן הודיעה היום כי בכל מקרה, היא לא תחשוף את שמות החברות שבהן היא תתמוך.

תחומי העניין של המוסד שהובאו במסגרת "קול קורא" ראשון שפרסמה קרן ההשקעות החדשה הם טכנולוגיות פורצות דרך בתחומי הרובוטיקה הגמישה, מערכות ממוזערות, פתרונות עבירות ופתרונות השקטה באוויר, בים וביבשה; טכנולוגיות חדשניות המציעות פתרונות להרחבת מעטפת ביצועים או להקטנת ממדים; טכנולוגיות חדשות להצפנת מידע בקצבים גבוהים בשיטות שהוגדרו כ"בלתי קונבנציונליות ופורצות דרך"; טכנולוגיות לזיהוי אוטומטי של מאפיינים אישיותיים על בסיס של דפוסי פעולה והתנהגות ברשת, ושיטות אוטומטיות לתמצות מסמכים, קטלוג, חילוץ ישויות וקשרים סמנטיים ועוד.

בקרן אמרו היום כי תחומי עניין נוספים שיעלו במוסד מעת לעת, ובהתאם למשימותיו ולצרכיו, יפורסמו במסגרת "קולות קוראים" שהיא תפרסם בעתיד. בקרן אמרו כי "המוסד מתמודד עם אתגרים מורכבים ודינמיים במספר רב של חזיתות פעולה, ובעידן הנוכחי טכנולוגיה היא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלו ומשמשת בסיס ליצירת הצלחות והישגים מודיעיניים ומבצעיים".

בתמורה לתמיכת המוסד, באמצעות קרן ליברטאד, במיזמי הפיתוח שיובילו חברות הסטארט-אפ - הוא יקבל רישיונות לעשות שימוש בטכנולוגיות שיפותחו. עם זאת, החברות עצמן ייהנו מחופש פעולה שלא יגביל אותן בהמשך דרכן העסקית והמסחרית: על הפיתוחים לא יוטלו מגבלות כלשהן והחברות לא יידרשו לשלם למוסד או למדינה תמלוגים. חוזה ההתקשרות עצמו בין הקרן לבין חברות ההזנק שיפעלו בחסותה יהיה פשוט וברור, ובקרן אומרים כי "אנחנו מודעים לכך שזו הדרך לעבוד עם חברות מסוג זה".

א', בכיר באגף הטכנולוגי של המוסד, אמר היום ל"גלובס" כי את הקרן יוביל צוות שימונה בתוך הארגון ותפקידו יהיה לבחון בין השאר כל הצעה שתגיע אליה מצד חברות הסטארט-אפ ויבחר את הפרויקטים בהתאם לצרכים העכשוויים של הארגון או לפי צרכיו העתידיים: "גם היום אנחנו עובדים עם התעשיות המקומיות באופן נרחב - אך פעילותנו לא ממוקדת בחברות הזנק שיש להן רעיון למוצר ואנחנו לא משקיעים בהן", אמר.

בכוונת הקרן להשקיע בכל שנה בעד 5 פרויקטים הקשורים לפיתוחים טכנולוגיים שישמשו את המוסד: "הקמת קרן כזאת היא אירוע משמעותי", אמר היום מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר: "זה לא קרה בקלות, בחנו בחודשים האחרונים מודלים שונים על פי שני עקרונות מנחים: לאפשר למוסד גישה לטכנולוגיות מתקדמות ורלוונטיות לצרכים הדינאמיים של הארגון ומאידך - לא לפגוע בפיתוח העסקי של אותן חברות, שכן מדובר בחברות שנמצאות בראשית דרכן".

גרונר משוכנע כי בעובדה שהקרן של המוסד תומכת בחברות סטארט-אפ שנמצאות בחיתוליהן יש כדי להעצים אותן בהמשך הדרך: "סוכנות הביון האמריקאית ה-CIA עשתה משהו דומה עם חברה מקומית בארה"ב לפני כ-15 שנה והחברה צמחה מאז והצליחה מאוד. ארגוני ביון מקבילים בעולם מחפשים גם הם שיטות טובות כדי לעבוד עם המגזרים הפרטיים שלהם, ולנו, בשונה מהרבה מאוד מדינות בעולם, יש את האקו-סיסטם הכי דינמי והכי תוסס ואנו רוצים להבטיח שהמוסד ייהנה ממנו באופן מיטבי ויהיה בחוד החנית של הטכנולוגיה", אמר.

בקרן ליברטאד הבהירו היום כי כל חברה או יזם יוכלו לפנות אליה עם הצעה לפיתוח של מיזם, ולשם כך אין כל צורך ברקע ביטחוני או צבאי וכי רקע כזה אם קיים - לא יהווה יתרון. שם הבהירו עוד כי "רק ההצעות שיתאימו לצרכי הארגון ייענו".

לפי הקרן, המיזמים שיקבלו את תמיכתה ויפעלו תחת חסותה יהיו חופשיים לגייס למען האצת פעילותן הון נוסף מצד משקיעים אחרים, שאינם קשורים למוסד או למדינה. במקרה הצורך, כך אמרו, הקרן בעצמה תירתם למען אותן חברות ותסייע להן בגיוס של השקעות נוספות.