המבקר: אין לפגוע במעמדם הא-פוליטי של האגפים באוצר

המבקר מברך על הקמת הוועדה לבחינת סמכויות מנכ"ל האוצר, אך מביע חשש מכך שבוועדה שמינה כחלון אין ביטוי לכל אגפי המשרד, ורוב חבריה הם מנכ"לי אוצר לשעבר

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מזהיר מפני פגיעה במעמדם המקצועי והא-פוליטי של האגפים המקצועיים במשרד האוצר ומותח ביקורת על הרכב הוועדה שמונתה על-ידי שר האוצר משה כחלון לבחינת סמכויות מנכ"ל האוצר. מעבר לחשש מפוליטיזציה של הדרג המקצועי באוצר, עומד מאחורי המכתב חשש של המבקר כי בהנהלת האוצר מתכוונים לעשות שימוש בדוחות ביקורת שלו למטרות שונות מאלה שאליהן התכוון - או במלים אחרות, חשש למניפולציה.

במכתב שנשלח היום לשר כחלון בעקבות מינוי וועדה לבחינה מחדש של סמכויות מנכ"ל האוצר, כותב המבקר כי הוא מברך על הקמת הוועדה, אך יחד עם זאת הוא מוצא לנכון להבהיר כי "ראוי שבחינת חלוקת הסמכויות תיעשה תוך שמירה על מעמדם המקצועי והא-פוליטי של האגפים המקצועיים באוצר ותוך מתן ביטוי למאפיינים המיוחדים של כל אגפי המשרד, ובכללם גם אלו שלא מצאו ביטוי בהרכב חברי הוועדה".

מאחורי המכתב עומד חשש של המבקר כי הרכב הוועדה יביא להטיה מכוונת ולהשפעה פוליטית, זאת לאור העובדה שמרבית חברי הוועדה הם מנכ"לי אוצר לשעבר, המוחזקים כמינויים פוליטיים או כמשרות אמון של הדרג הפוליטי, ואין בה חשב כללי לשעבר או ממונה על תקציבים לשעבר (שלא כיהן כמנכ"ל - ע"ב).

מעבר לכך נובעת התערבות המבקר מהשימוש שנעשה בשמו על-ידי האוצר לצורך הצדקת הקמת הוועדה - שימוש שהוביל את המבקר להבהיר למה בדיוק התכוון בדוחותיו.

ב-19 ביוני הכריזה דוברות האוצר על הקמת ועדה לבחינת סמכויות מנכ"ל האוצר מול ראשי האגפים שמונתה על-ידי שר האוצר, וחברים בה מנכ"לים ובכירים לשעבר באוצר, ברשות ההגבלים העסקיים ובמשרד ראש הממשלה. לוועדה ניתן מנדט רחב, הכולל גם את יחידות הסמך של המשרד ובהן רשות המסים ורשות החברות הממשלתיות. באופן חריג למדי עושה הודעת האוצר שימוש נרחב בדוחות מבקר המדינה להצדקת הקמתה של הוועדה. בין היתר נאמר כי הוקמה "בשים לב להערות מבקר המדינה" בשני דו"חות ביקורת מיולי 2014 ומאוקטובר 2016. וכן צוטטו בהודעה קטעים מתוך הדוחות בהם נמתחת ביקורת קשה על המבנה הארגוני באוצר.

המבקר הצביע בדוחותיו על מצב בעייתי שבו מערכת היחסים בין המנכ"ל וראשי האגפים היא אמורפית ותלויה במידה רבה באישיותו של המנכ"ל, כך שכשהמנכ"ל חזק יותר יש לו סמכויות רבות יותר.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "אנו מברכים על המכתב ומאמצים בחום את המלצות המבקר. הנחיות המבקר בהקשר הפוליטי מובנות מאליהן, שהרי כל חברי הוועדה הם אנשי מקצוע שכיהנו בעבר בתפקידים באגפים המקצועיים ואינם בעלי זיקה פוליטית".