משבר חוק הגיור: הממשלה מבקשת זמן נוסף

בתום שבוע סוער סביב החלטת הממשלה לחזק את מונופול הרבנות בנושאי הגיור, החליטו ראש הממשלה ונציגי הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים על הקפאת ההחלטה וכן על הקפאת העתירה לבג"ץ נגדה

משבר הגיור בדרך לפתרון? בתום ישיבת ראשי הקואליציה בנושא המשבר, שבמהלכה נטשו נציגי המפלגות החרדיות את הישיבה, הממשלה ונציגי הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים סיכמו היום (ו') כי יפנו לבג"ץ בבקשה לדחות את ההכרעה בעתירה בנושא הגיור. משך הזמן לדחייה הוא לחצי שנה, במהלכו ימנה ראש הממשלה בנימין נתניהו צוות שיפעל לגיבוש המלצות להסדר לסיום המשבר.

עוד הוחלט כי ראש הממשלה ינחה שלא יקודמו הליכי חקיקה בנושאי גיור עד לקבלת המלצת הצוות שיוקם. כמו כן, במידה ששופטי בג"ץ ידחו את בקשת הדחייה, הממשלה תיאלץ לפעול בהתאם להסכמים הקואליציוניים, לפיהם כל שינוי בנושאי דת ומדינה יותנה בהסכמה פה אחד של כל השותפות הקואליציוניות.

"שלום בית בתוך העם היהודי זה דבר שחשוב לי", אמר נתניהו עם המראתו לגרמניה. "זה חשוב לי גם כראש ממשלת ישראל, זה חשוב לי אישית כבן לעם היהודי, ולכן כינסתי היום את ראשי מפלגות הקואליציה".

נתניהו המשיך: "הגענו יחד לסיכום הבא: בעצם, העותרים וממשלת ישראל מסכימים יחד להקפיא את כל ההליכים, להקפיא את הליכי העתירה בעניין הגיור בבג"ץ, להקפיא את עניין החקיקה בממשלה ובכנסת בעניין הגיור, והדבר הזה כמובן מאפשר לי גם להקים צוות שיעבוד כחצי שנה ויחפש פתרונות להסדר מוסכם בנושא הגיור. אני מאוד מקווה שבג"ץ ייעתר לבקשה המשתפת הזאת, משום שזה גם יצנן את הרוחות וגם יפתח פתח של תקווה להסדר מוסכם בתוך עמנו".

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, בירך על ההחלטה. "ראש הממשלה הטיב להבין שיש לשים גבול להתנהלות הכוחנית מול יהדות התפוצות והזרמים הלא אורתודוכסים, ואנו מברכים על כך שהממשלה חזרה בהוראתו אל דרך הדיאלוג בעניין הגיור. אנו נעמוד על כך שהממסד החרדי בישראל לא יקבל מונופול כל שהוא בתחום הגיור, ובמידת הצורך לא נהסס לחזור לבית המשפט".

עוד הוסיף קריב כי "אנו מצפים מראש הממשלה להפעיל את אותו שיקול הדעת גם ביחס להחלטה האומללה בנושא הכותל. לא נסכים להפקיד את אחדותו של העם היהודי בידי מפלגות ופוליטיקאים שלבם גס בפשרות, בכבוד הדדי ובהדברות. אין לנו ספק שרוב השותפות לקואליציה, בדומה לרוב הציבור הישראלי, מאמינות בערכים אלו, ואנו מצפים מהן ליישם אותם לאלתר גם בעניין מתווה הכותל. ללא ביטולה של החלטת הממשלה החד צדדית בנושא זה תמשך הסערה בעולם היהודי".

מנגד, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, תקף את ההחלטה. "לעולם לא תהיה התדיינות עם הרפורמים שמחבלים בתורה הקדושה", אמר גפני. "אנחנו נאמנים לדרכנו, שאם העותרים ימשכו את עתירתם - לא תהיה חקיקה. אם לא - נחוקק חוק שיסדיר את המצב. הדיבורים בשם 'יהדות התפוצות' הן שקר מוחלט. למעלה ממחצית מחברי איפא"ק הם דתיים וחרדים והגיע הזמן להפסיק להלך אימים על הפסקת תרומות ופגיעה במדינת ישראל - בנוסח האיחוד האירופי".

במהלך הדיון: דרעי וגפני פוצצו את הישיבה

בניסיון למנוע את החרפת המשבר עם יהדות ארה"ב לאחר שבוטל מתווה הכותל, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הבוקר את ראשי הקואליציה לדיון בנושא חוק הגיור. נתניהו ביקש לדחות את הדיון בחוק בחצי שנה ולהקים ועדה שתבחן את הנושא, אך בשל חוסר הסכמה על קידום של חוק עוקף בג"ץ, יו"ר ש"ס אריה דרעי וח"כ משה גפני נטשו את הדיון בזעם.

על פי החוק, שעוכב בעקבות ערר שהגישה "ישראל ביתנו", הגיורים היחידים שיוכרו יתבצעו על ידי הרבנות הראשית. החרדים דרשו לאשר את הצעת החוק בעקבות עתירה של התנועה הרפורמית להכרה בגיוריהם והחשש שבג"ץ יאשר זאת.

במהלך הדיון דרעי הסכים באופן עקרוני לדחיית קידום החוק בחצי שנה אך דרש כי החקיקה תקודם במקרה שבג"ץ מקבל את העתירה את הרפורמים. בשלב זה שר האוצר משה כחלון התערב ואמר שמצב כזה ידרוש דיון נוסף.

דרעי זעם על תגובתו של כחלון ואמר כי לא ייתכן שרק הוא יתפשר ויבוא לקראת שאר השרים. "ככה לא מתנהלים", אמר לקראת סוף הדיון, ואז קם ויצא בכעס מהחדר. מיד אחריו יצא גם גפני.

גורמים ביהדות התורה מסרו בתום הדיון כי "היו הסכמות ברורות עם ראש הממשלה והמפלגות החרדיות הסכימו להצעה לבקש דחיה מבית המשפט. בישיבה כעת עם ראשי הקואליציה חזרו מסיכומים ברורים, והפרו את ההסכם הקואליציוני".

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, תקף את הפיצוץ בדיון. "פעם נוספת, הניסיונות להגיע לפשרה הגיונית עם החרדים מוגבלים עד לא קיימים", אמר הס. "ליצמן זורק מילה לדרעי, שפוחד שגפני יצייר אותו כוותרן בעיתונות החרדית, ואז לפתע הם עומדים כאיש אחד ומקימים את חזית הסירוב. כך נגררו אחרי סמוטריץ' ואורי אריאל והפסידו את ההישגים המשמעותיים שהיו להם בפשרת הכותל, וכך קרה גם הבוקר בישיבת ראשי הסיעות עם ראש הממשלה. הסמוטריצ'ים עושים סיבוב על החרדים".

בנט תקף את נתניהו על מתווה הכותל

במהלך הדיון התגלע גם ויכוח חריף בין נתניהו לשר החינוך בנט בנוגע למתווה הכותל. בנט תקף ואמר כי לא הגיוני שמתווה הכותל בוטל בלי שהשרים ידעו מספיק על הנושא. נתניהו השיב לו בעקיצה: "גם על המנהרות אמרת שלא ידעת". לדברי בנט בדיון, אי אפשר לקבל החלטות ואז לשנות אותם.

מוקדם יותר דיווחנו כי בבית היהודי מקדמים פשרה על חוק הגיור, שעל פיה החוק יחול רק לעניין חוק השבות וקבלת אזרחות. מדובר למעשה בשימור הסטטוס קוו: ייקבע שכדי לקבל אזרחות באמצעות חוק השבות, נדרש גיור ממלכתי בלבד. עם זאת, מאחר שהדיון בחוק נדחה נראה כי הפשרה פחות רלוונטית.