עוד 5 עד 10 שנים במתנה: עישון קאנביס מאט הזדקנות המוח

למרות הדעה הרווחת לגבי קנאביס, שהוא מאט ומעכב את המוח - מחקר חדש שנערך באוניברסיטה העברית בירושלים, בשיתוף עם חוקרים מאוניברסיטת בון שבגרמניה, חשף כי צמח הקנאביס דווקא יכול לעזור לנו לחדד את המוח

קאנאביס/ צילום שאטרסטוק
קאנאביס/ צילום שאטרסטוק

למרות הדעות הרווחות לגבי קנאביס, שהוא צמח שמאט ומעכב את המוח, חוקרים מהאוניברסיטה העברית ומאוניברסיטת בון שבגרמניה, מאמינים כי צמח הקנאביס דווקא יוכל לעזור לנו לחדד את מוחנו בעתיד.

החוקרים הללו גילו שצריכת מנות נמוכה על בסיס קבוע של קנאביס, המכיל את מולקולת ה-THC שהינה אחד הרכיבים הפעילים שנמצאים במריחואנה, עשויה להאט את הזדקנות המוח. החוקרים ביצעו מחקר שהתפרסם החודש במגזיןNature Medicine על עכברים צעירים ובוגרים, והחוקרים גילו כי בעוד שהעכברים הצעירים סבלו מהאטה בפעילות המוח תחת השפעתTHC , בקרב העכברים הבוגרים נרשמה דווקא האצה.

עכברים צעירים הצטיינו במשימות כשלא היו תחת השפעת THC, אך הפגינו קושי באותם המבחנים כאשר כן היו תחת השפעתה. העכברים הבוגרים לעומת זאת, התקשו באופן עקבי במבחנים כשלא היו תחת השפעת THC, אך כשכן היו תחת השפעתה, הם הראו שיפור עצום בביצועים שלהם, שהיו אפילו בדיוק כשל העכברים הצעירים. צוות החוקרים מתכנן לחקור את הפוטנציאל שיש לאותה צריכת THC על בני אדם מבוגרים בניסוי קליני שיערך מאוחר יותר השנה.

מחקר אחר, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת בון ומאוניברסיטת מיינץ שבגרמניה, חיזק את המחקר הנוכחי והציע כי קולטן הקנאביס העיקרי שישנו במוח, כמו גם מסלולים עצביים משחקים תפקיד חשוב במניעה ועיכוב של התנוונות המוח. אחד השותפים למחקר, אנדרס בילקיי-גורזו , אמר לעיתון "The Guardian" כי "אם נצליח להחזיר את המוח המבוגר לפעילות שהייתה לו פעם, כך שכל אחד יוכל לקבל עוד 5 עד 10 שנים מבלי שיהיה זקוק לטיפול נוירולוגי כלשהו, זה הרבה יותר ממה שהיינו יכולים להעלות על הדעת".