המדינה תשדרג משרות צוותים רפואיים בחלק מבתיה"ח

ל"גלובס" נודע כי באגף התקציבים העדיפו להעניק לבתי החולים תמריצים חד-פעמיים, אולם בנציבות ובמשרד הבריאות הכריעו בעד קידום בשכר ובתפקיד

אסותא אשדוד / צילום: אמיר גוטפריד
אסותא אשדוד / צילום: אמיר גוטפריד

נציבות שירות המדינה גיבשה תוכנית שאמורה לסייע לבתי החולים הממשלתיים, מברזילי שבאשקלון ועד שיבא בתל-השומר, להתמודד עם גל נטישות של אחיות ורופאים שהחלו להיקלט בימים אלה בבית החולים הציבורי של אסותא באשדוד.

עשרות אנשי צוות רפואי כבר הודיעו לאחרונה על כוונתם לעבור לבית החולים החדש, ועל פי הערכות עשרות נוספים יעשו זאת לקראת חודש נובמבר הקרוב - המועד בו צפויים באסותא לפעול במתכונת מלאה הכוללת את כל מחלקות האשפוז, חדרי הלידה והמיון.

ל"גלובס" נודע כי בין הגורמים השונים שדנו לאחרונה בדרכים השונות שיש לאמץ כדי לשמר את הצוותים הרפואיים התעוררה מחלוקת: באגף התקציבים במשרד האוצר סברו כי ניתן להסתפק במענקים חד-פעמיים ולא גבוהים במיוחד, ואילו במשרד הבריאות ובנציבות שירות המדינה חשבו כי הפתרון המיטבי יהיה כלים לקידום ולהעלאה בשכר לאורך זמן. שני הגורמים האחרונים גברו על הגישה של אגף התקציבים, מה שסלל את הדרך להחלטה שתאפשר שדרוגי משרה לעשרות אחיות ורופאים.

כך למשל, מנתונים שהגיעו לידינו עולה כי בית החולים שיבא יזכה ב-5 משרות משודרגות של "ראש צוות" חדרי ניתוח, 3 משרות ראש צוות אונקולוגיה, 2 משרות ראש צוות במחלקה פנימית, 2 משרות ראש צוות טיפול נמרץ, ראש צוות בחדרי לידה, 2 "מתאמות נושא" לחדרי ניתוח, 2 מתאמות נושא למיון ומרכזת תחום בכירה אחת.

מן הנתונים שנחשפים כאן לראשונה עולה כי 50 אחיות כבר דיווחו להנהלת שיבא על עזיבתן הקרובה לאסותא אשדוד, כאשר לפי הערכה של מנכ"ל בית החולים, פרופ' יצחק קרייס, 50 אחיות נוספות צפויות לעזוב עד סוף השנה. בבית החולים אסף הרופא דיווחו כבר על 16 אחיות שעוזבות, ומעריכים שם כי המספר יגיע בסופו של דבר לכדי 30-40.

בבית החולים ברזילי באשקלון נערכים לפגיעה הקשה ביותר באופן יחסי לגודלם ועל רקע הקרבה לאשדוד, ומדווחים על צפי של כ-70 אחיות שיעזבו. גם בבית החולים וולפסון בחולון מעריכים כי יעזבו אותם עשרות אחיות לכל הפחות.

בצד שדרוג המשרות למספר אחיות, התוכנית של נציבות שירות המדינה, אותה מוביל הממונה על מערכת הבריאות בנציבות, יוני דוקן, מאפשרת לאותם בתי חולים ממשלתיים לקלוט מסה קריטית של אחיות מקורס האחיות שצפוי להסתיים בספטמבר הקרוב - זאת גם אם תהיה חריגה בסופו של דבר ממספר תקני האחיות שאושרו להם לתקופה של שנה. במילים אחרות, הנציבות מאפשרת לבתי החולים מודל של "גיבנת" זמנית בכל הקשור למספר האחיות, לפחות עד להתייצבות הזירה מול אסותא.

"אסותא באשדוד יודע למשוך כוח אדם איכותי לא רק באמצעות שכר, אלא גם באמצעות תשתיות מתקדמות שמאתגרות ומושכות את הצוותים הרפואיים", מסביר דוקן בשיחה עם "גלובס". "בשביל מישהו שעובד בוולפסון או בברזילי, זה כמו לעבור עכשיו למלון", הוא מוסיף. לפי דוקן, בפרסומים הרשמיים של אסותא מציעים אמנם לאחיות את התנאים של ההסכם הקיבוצי בענף, אבל בפועל מתמרצים את הטובות ביותר באמצעות תנאים נוספים שבאים לידי ביטוי גם בשכר. כך, לדבריו, באסותא מתאפשר לאחיות לעבוד במשמרות של 12 שעות במקום של 8, ובדרך הזו "להגיע לאותה הכנסה כבר בתוך 3 ימים".

"אירוע דרמטי"

אף שנטישת האחיות מדאיגה את בתי החולים יותר מנטישת הרופאים, זאת בעיקר לאור המחסור החריף שקיים ממילא בתחום, בנציבות גיבשו כלי זמני גם לתמרוץ רופאים. לפי ההערכות, בתל-השומר צפויים לעזוב 20 רופאים, בוולפסון 10 רופאים, בברזילי בין 7 ל-10 רופאים ובאסף הרופא כ-10 רופאים. גם בבית החולים איכילוב נערכים לעזיבת רופאים ואחיות, אולם התוכנית הנוכחית לא חלה על המרכז הרפואי בשל כפיפותו הארגונית לעיריית ת"א ולא לנציבות.

כך, על פי הסיכום מול מנהלי בתי החולים, ניתן יהיה לשדרג מספר רופאים לתפקיד המכונה "מנהל שירות" כבר במהלך 2017, זאת מתוך המכסה שהוקצתה במקור לשנת 2018. משרת מנהל שירות מתארת בעיקר התמחות מקצועית בתחום מסוים והיא כוללת שכר מעט גבוה יותר ממומחה רגיל, אבל הפוטנציאל שלה נמצא בעיקר "בחוץ" - בביטוחי הבריאות המשלימים. למנהל שירות קל יותר להיכנס לרשימות המומחים של הביטוחים, כך שההכנסה שלו במקרה של פרקטיקה פרטית צפויה לגדול משמעותית.

גורם בכיר במערכת שעימו שוחחנו מתאר את העזיבה של הצוותים הרפואיים לטובת אסותא אשדוד כ"אירוע דרמטי". לדבריו, המערכת אמורה הייתה להיערך לכך כבר מספר שנים, אולם היא נדרשה לאירוע הזה רק לאחרונה. הנהלת אסותא, מצידה, לא מוסיפה ללחץ של מנהלי בתי החולים הממשלתיים, והיא מנהלת את האופרציה של גיוס הצוותים הרפואיים באופן שמותיר את המערכת באי-ודאות.

על פי אותו גורם, ישנם עשרות רופאים, ובהם רופאים בכירים שצפויים לשמש כמנהלי מחלקות בבית החולים החדש שכבר סיכמו למעשה על עזיבתם, אבל באופן מכוון לא הודיעו על כך עדיין. אסותא, צריך לומר, מציע לא רק את ההסכמים הקיבוציים שניתנים לכלל הרופאים, אלא גם מודל של "פרקטיקה בקהילה" - בעיקר בקופת החולים מכבי המחזיקה 100% באסותא.

בנוסף, מדובר בבית חולים חדשני עם סביבת עבודה מודרנית שקורצת לרופאים ולאחיות לא פחות מהאתגר של מקום חדש עם אפשרויות קידום. לצד כל אלה מתווסף גם תקציב מיוחד שקיבלה הנהלת אסותא לצורך מענקי גיוס חד-פעמיים שיאפשרו לה "לגנוב" לא מעט שמות בולטים מבתי החולים במרכז הארץ. מדובר בסכום כולל של כ-350 מיליון שקל בפריסה לחמש שנים שניתנו לבית החולים בתמורה לוויתור שלו על חלק משמעותי בתנאי המכרז להפעלת המקום, שכלל אפשרות לביצוע שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) בהיקף של 25% מהפעילות - בדומה לנהוג בבית החולים הדסה בירושלים.

גורמים במערכת הבריאות טוענים היום כי באגף התקציבים התנגדו לשדרוגי משרות בבתי החולים הממשלתיים בעיקר כדי להביא את אסותא אשדוד להצלחה מקסימלית שתציג באור חיובי את המודל בו דוגל במשרד האוצר באופן מסורתי: זכיין פרטי שמקים ומתפעל שירות ציבורי. להצלחה הזאת תהיה משמעות גם על המכרז שאמור להתפרסם בקרוב להקמת בית חולים ציבורי נוסף בבאר שבע, כאשר ברקע ישנם קולות במשרד הבריאות שמעדיפים לראות דווקא מודל ממשלתי.