עד היום חוזקו רק 2.4% מהמבנים הישנים וכ-1% ממבני הציבור

כך עולה מדוח מיוחד על מוכנות הרשויות המקומיות לרעידות אדמה, שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת ■ הערכות: ברעידת אדמה קשה ייהרגו כ-7,000 בני אדם, וייהרסו כליל כ-28.6 אלף בניינים

בפרויקטי תמא 38 החברה היזמית חשובה להצלחת הפרויקט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בפרויקטי תמא 38 החברה היזמית חשובה להצלחת הפרויקט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

12 שנה אחרי שתמ"א 38 אושרה בממשלה, רק כ-1,900 מבנים חוזקו בפני רעידות אדמה - כ-2.4% בלבד מכ-80 אלף מבני המגורים הקיימים שנבנו לפני שנת 1980. כך עולה ממסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת העוסק בהיערכות ומוכנות הרשויות המקומיות לרעידות אדמה ומתבסס על נתוני ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה במשרד הביטחון.

המסמך הוכן לבקשת יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ דוד אמסלם (ליכוד), לקראת דיון מיוחד שתקיים הוועדה מחר (ב') בנושא. בין היתר נכתב בדוח כי מימוש תמ"א 38 באזורי הפריפריה דל הרבה יותר מבאזור המרכז, בשל חוסר כדאיות כלכלית של פרויקטים כאלה ברוב אזורי הפריפריה.

פערי תקציב וידע

במקביל, הדוח חושף כי גם בכל הקשור לחיזוק מבני ציבור המציאות בעייתית. "מתוך כ-4,600 מבני ציבור, עד היום חוזקו 40 בלבד, כלומר כ-99% ממבני הציבור הזקוקים לחיזוק טרם חוזקו", כך בדוח.

"לשיעורם הנמוך של מבני הציבור המחוזקים יש כמה סיבות וביניהן פערי תקציב, פער בידע מקצועי הנדסי, וכן הקושי להוביל פרויקט במבנים ששייכים לגורם אחד, אך ניהול חיזוקם מוטל על גורם אחר. למשל, מבני בתי ספר ששייכים לרשות המקומית, אך עלות חיזוקם מוטלת על משרד החינוך ועל משרד האוצר".

בדוח מופיע גם פירוט הנוגע לחיזוק מבני ציבור על פי נתוני משרד הביטחון, ועל פי נתונים אלו עד היום חוזקו 35 בתי ספר, שני בתי חולים, שני מוסדות רווחה ותחנת משטרה אחת. השאר, כאמור, טרם חוזקו.

חסרות תוכניות לפינוי בעת אירוע

עוד עולה מהדוח של מכון המחקר של הכנסת כי למרות שבשנת 2012 הוחלט כי על הרשויות המקומיות למפות ולהעריך מראש את אזורי הסיכון בהן על פי אופי וסוג המבנה, ובפרט מבנים ישנים, הפגיעים יותר לרעידות אדמה, לא נקבעו קריטריונים ברורים או אחידים למיפוי האמור ולכן "יש שונות גדולה בין רשויות מקומיות ברמת המיפוי שהן עורכות ונראה כי אין בקרה של ביצוע המיפוי".

נקודה נוספת הזוכה להתייחסות בדוח קשורה להיערכות הרשויות גם ל"יום שאחרי" רעידת אדמה גדולה ולאיתור מקומות שאליהם תוכל הרשות לפנות את האוכלוסייה שתצטרך דיור חלופי. גם בנושא זה מצאה מחברת הדוח, ד"ר נורית יכימוביץ-כהן, כי ההיערכות בשטח אינה מיטבית. "עד היום הוכנה תוכנית לקליטת כ-430 אלף תושבים בבתי ספר ובתי מלון ברחבי הארץ. עם זאת, לא כל הרשויות המקומיות יודעות לאן עליהן לפנות את תושביהן בהתרחש אירוע. נוסף על כך, נראה כי אין בהירות לגבי הגוף שאמור לבצע את הפינוי בפועל (צה"ל, משטרה או הרשויות המקומיות עצמן)".

במסגרת הדוח מצוינת גם מסגרת ההערכה העדכנית לנזקי רכוש, גוף ונפש במקרה של רעידת אדמה קשה בישראל.

על פי ההערכות, כ-28.6 אלף בניינים ייהרסו או שייגרם להם נזק כבד, כ-290 אלף בניינים עם נזק קל או בינוני, כ-7,000 הרוגים, כ-8,600 פצועים בינוני עד קשה, כ-37 אלף איש פצועים קל וכ-170 אלף עקורים.