פיצול צמודי קרקע: הסכמות על גביית היטל השבחה מופחת

הנוסח המוסכם הנוגע להיטלי השבחה קובע כי אם אדם יבחר לפצל הנכס שבבעלותו לאחר אישור החוק, הוא יחויב בשליש מהיטל ההשבחה על היחידה הנוספת כתוצאה מהפיצול, ושליש נוסף ייגבה רק בעת המכירה

רחל עזריה / צילום: שלומי יוסף
רחל עזריה / צילום: שלומי יוסף

הצעת החוק לפיצול צמודי קרקע: יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ רחל עזריה (כולנו) ונציגי השלטון המקומי הגיעו להסכמות בנוגע לגביית היטל השבחה ממי שיבחר לפצל את צמוד הקרקע שלו בעקבות החוק. ל"גלובס" נודע כי על פי ההסכמות, לא ייגבה היטל השבחה מלא בעקבות פיצול הנכס, וגם ההיטל שייגבה, יפוצל לשתי פעימות.

הנוסח המוסכם הנוגע להיטלי השבחה קובע כי אם אדם יבחר לפצל הנכס שבבעלותו לאחר אישור החוק, הוא יחויב בשליש מהיטל ההשבחה על היחידה הנוספת כתוצאה מהפיצול, ושליש נוסף ייגבה רק בעת המכירה. כך, היטל ההשבחה כולו יעמדו למעשה רק על שני שליש מהיטל ההשבחה המלא וגם הוא בשני מועדים שונים. במסגרת ההסכמות, הפיצול עצמו לא יהיה פטור מהיטל ההשבחה עליו התעקשו נציגי השלטון המקומי מחד, אך התמריץ לביטול בדמות הנחה בהיטל ההשבחה עדיין נותר על כנו.

נציין כי במסגרת הצעת החוק המקורית לפיצול צמודי קרקע, הפיצול היה אמור להיות פטור לחלוטין מהיטל ההשבחה.

ח"כ עזריה התייחסה להסכמות הנוגעות להיטל ההשבחה ואמרה: "מטרת החוק היא להשפיע על כמה שיותר דירות - זו הייתה השאיפה שלנו מלכתחילה. במידה והיינו משאירים את היטל השבחה על 100% החוק בפועל לא היה מיושם ובעלי הדירות לא היו רוצים לפצל וכך למעשה החוק לא היה מיטיב עם תושבים ועם המרקם העירוני. אני מאמינה שבקרוב פיצול דירות יתאפשר בכמה שיותר מקומות דבר שיגדיל את היצע הדירות ויגרום להתחדשות של השכונות המזדקנות".