המבקר: נבקש גישה למיילים ו-וואטסאפ של עובדי מדינה

מבקר המדינה יוסף שפירא "מטיל פצצה" בכנס לשכת רו"ח: בכוונתו לבקש ולקבל גישה למיילים של עובדי מדינה ואפילו להודעות וואטסאפ שלהם, כאשר אלה רלוונטיים לביקורת

יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת
יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, השתתף הבוקר (ב') בפאנל פתיחת כנס לשכת רואי החשבון באילת, ופתח את נאומו בפרץ מחמאות חריג למנהל רשות המסים, משה אשר, אשר ישב מולו באולם.

"אני כותב הרבה דוחות עבי-כרס עם הרבה ביקורת לפעמים נוקבת יותר ולפעמים פחות, אבל היום אנחנו פה באווירה חופשית, אז אני רוצה להקדים ולפני ההרצאה לומר כמה מילים טובות", אמר המבקר והפנה את דבריו אל משה אשר, אותו כינה "מבוקר יקר", ואמר: "מה שמשה אשר עשה בתקופה האחרונה ברשות המסים פשוט לא יאומן".

בדוחות שכתב מבקר המדינה בשנים האחרונות על רשות המסים הוא היה פחות מפרגן, בלשון המעטה. בין היתר באחד הדוחות האחרונים הוא קבע כי אין די בטיפולה של הרשות בתכנוני מס ובפרצות מס המאפשרות הימנעות מתשלומי מס הנאמדים בסכומים מהותיים של מיליארדים, והטיפול בהן נמשך זמן רב מדי; כי הרשות לא הצליחה ליצור הרתעה לגבי ביצוע תכנוני מס אגרסיביים; לא הצליחה לאכוף את הוראות המס ולהביא לענישת מתכנני המס, והיא אינה יכולה לספק נתונים על שיעור הנישומים המתחמקים מדיווח על תכנוני מס אגרסיביים.

בדבריו בכנס הבוקר נראה כי מסקנות דוחות אלה נדחקו הצידה, כשאמר למנהל רשות המסים: "נפגשנו לפני 4.5 שנים כאן בכנס באילת ובכנסים אחרים, כשהחלפת את דורון ארבלי, ובאתי אליך עם שתי בקשות - האחת להפעיל את סעיף 2 לפקודת מס הכנסה ולבטל פטורים שניתנים לנישומים פוטנציאליים שלא נמצאים ברשת המס ולהכניס אותם לרשת. אמרתי את זה גם לקודמך, לדורון ארבלי, והוא אמר לי 'מה אני אעשה. יבואו לי עוד מאות אלפי נישומים. קיבלתי תקנים, אבל אין לי כוח-אדם לטפל בכל'. אמרתי לו: 'תכניס את הנתונים למערכת, תכניס אותו לתיקייה, מה רע בזה. הוא יהיה ברשת'. משה אשר מימש את זה, וזה עובד וזה כבר הביא יותר מ-1.3 מיליארד שקל אל תוך רשת המס המדווחת.

"דבר נוסף שחשבתי שמן הראוי לקדם, ומשה חשב כמוני, זה את הנושא של גילוי מרצון, שהעיק על המון אנשים, וגם בזה הוא טיפל. אמנם נגמרה התקופה, אבל הרשות תחדש אותה, וזה צעד נבון מאוד שמביא הרבה תועלת".

בסיום המחמאות עבר המבקר לנושא המרכזי עליו ביקש לדבר, והוא "חדשנות בביקורת המדינה". כהרגלו, פתח המבקר בבדיחה: "מחר אני חוגג 5 שנים בתפקידי וגם יום הולדת 72. תודה על המתנות", אמר לנוכחים באולם, שצחקו, והמשיך: "נותרו לי עוד שנתיים בתפקיד - שאין הערכה בו - ובתקופה הזאת אני מתכוון לחזק את נושא החדשנות. ביקורת המדינה איננה יכולה לקפוא על שמריה. המציאות כיום מזמנת לנו שינויים תכופים ומהירים בחברה, בכלכלה, בטכנולוגיה ולמעשה בכל תחומי החיים", אמר המבקר והבהיר כי כל מוסדות השלטון חייבים להתאים עצמם למציאות המשתנה במהרה, וכך גם משרד המבקר שקבע את החדשנות כיעד מרכזי.

"בעידן כיום, הביקורת נדרשת לעשות שימוש בכלי ביקורת חדשניים ושונים. איננו מדברים עוד על הגעה לגוף מבוקר ומיצוי הבדיקה בדרך של עיון בקלסרים, אלא עיקר המידע נשמר באמצעים טכנולוגיים", אמר המבקר, והוסיף כי גם בעידן הדיגיטאלי חוק יסוד מבקר המדינה, המאפשר קבלת מידע מגוף מבוקר, הוא בעל מעמד חוקתי על-חוקי ומקנה למבקר המדינה מעמד מיוחד, ולפיכך הוא גובר על חסיונות אחרים שבדין, ובכלל זה חוק הגנת הפרטיות.

ההקדמה הזאת היוותה הכנה ל"פצצה" שהטיל המבקר בהמשך דבריו - במסגרתם אמר כי בכוונתו לבקש ולקבל גישה למיילים פרטיים של עובדי מדינה ואפילו להודעות וואטסאפ שלהם, כאשר אלה רלוונטיים לביקורת.

"לצד עולם האפשרויות שנפתח בפני הביקורת לאיתור מידע הדרוש לצורכי הביקורת, כך שבלחיצת כפתור ניתן להגיע למידע רב ביותר, התעצמה עד מאוד ההתנגדות מצד הגופים המבוקרים לאפשר גישה בלתי מסויגת לעובדי הביקורת למידע שבידיהן", אמר המבקר, והוסיף כי "זה לא רק מפריע לי זה מפריע וחשוב למדינה ולארכיון המדינה, מפני שהשימוש במייל פרטי לצורכי עבודה כדי לבוא ולומר אחר-כך שכניסה אליו פוגעת בפרטיות - זה פוגע בביקורת. גם השימוש בוואטסאפים על-ידי עובדי מדינה כדי למנוע את הכניסה אליהם אחר-כך פוגע בביקורת".

אם בעבר המסמכים להם נזקק מבקר המדינה היו מתויקים בקלסרים, וניתן היה להגיע בקלות יחסית למידע הנוגע לביקורת, היום כל המסמכים והמידע של גוף מבוקר מצויים על גבי מדיה מגנטית, וחלק מהגופים המבוקרים חוששים לחשוף בפני מבקר המדינה ועובדיו את מלוא המסמכים הרלוונטיים, ומעוררים קשיים והתנגדות לאיתור המידע באופן חופשי על-ידי עובדי הביקורת, מחשש שייחשף מידע רב מידי או מידע שאינו נוגע בהכרח לנושא הביקורת.

"צעד זה, ככל שננקט, טומן בחובו סיכון, שהרי מידע יכול להגיע לצוות הביקורת ממקור אחר, או-אז יצוף ניסיון שיבוש הביקורת", אמר המבקר. לדבריו, "בעיה קשה שעולה בעידן הדיגיטלי היא שחלק מההתכתבויות המקצועיות בגופים המבוקרים נעשה באמצעות דואר אלקטרוני, אולם הגופים המבוקרים מבקשים להגביל את הגישה לתיבת הדואר האלקטרוני של העובדים, בטענה כי תיבת הדואר האלקטרוני משמשת גם להתכתבויות פרטיות, וכאן נוצרת בעיה לא פשוטה. אי-מתן גישה לתיבת הדואר האלקטרוני מונע מעובדי הביקורת את היכולות להיחשף למרבית ההתכתבויות בגוף ולעקוב אחר העבודה המקצועית של הגוף.

בחלק מהמקרים, על-מנת לאזן את הפגיעה, הביקורת קיבלה על עצמה הגבלות לפיהן איתור מידע בדואר האלקטרוני ייעשה רק לפי מילות מפתח ובנוכחות בעל התיבה.

"גם העובדה שחלק מההתכתבויות המקצועיות מתנהלות באמצעות טלפונים סלולריים של עובדי ציבור, בוואטסאפ, יכולה להוות בעיה בתיעוד פעולות המינהל הציבורי בכלל, ואף בביקורת", אמר המבקר, והוסיף כי "בעתיד לא יהיה מנוס מלקבוע האם ואיך תתאפשר גישה למכשירים אלה ולדומיהם, לצורך איתור מידע, שכן אנו כבר נמצאים במדרון תלול". 

בעקבות הדברים, נמסר בצהריים מדובר משרד מבקר המדינה כי "בעקבות הפרסומים כאילו משרד מבקר המדינה יבקש (במסגרת ביצוע הביקורת) גישה למיילים פרטיים ו-וואטסאפ של עובדי מדינה, יובהר כי אין כוונה להיכנס למיילים פרטיים.

"לגבי תיבת דואר אלקטרונית של המשרד, איתור המידע בה יעשה רק בנוכחות בעל התיבה ועל-פי מילות מפתח, זאת על-מנת לאזן את הפגיעה בפרטיות. כאשר בתיבת הדואר המשרדית ישנם מיילים פרטיים שיעלו באיתור, לא ייעשה בהם כל שימוש".