עמיר פרץ החזיר תרומה ב-40 א' ש' מקבלן הנאשם בשוחד

נגד יהודה אמסילי הוגש כתב אישום בפרשת השוחד לבכירי עיריית אשדוד ■ מקורבו, ח"כ לשעבר מרציאנו, הכתיר עצמו כשר השיכון המיועד בממשלתו של פרץ ("בעזרת השם") ■ פרץ: "לא ידעתי" ■ וגם: התורמים הבולטים למועמדים לראשות מפלגת העבודה

עמיר פרץ / צילום: איל יצהר
עמיר פרץ / צילום: איל יצהר

רשימת התורמים של חבר הכנסת עמיר פרץ לבחירות המקדימות (פריימריז) לראשות מפלגת העבודה שייערכו מחר (ג') נראית במבט ראשון משעממת, בלי שמות גדולים ובעיקר עם מספרים קטנים. במבט שני חוזר על עצמו שמו של אחד, ליאון אמסילי מאשדוד. ארבע פעמים הוא מופיע שם, לפעמים פעמיים באותו יום, 10,000 שקל בכל תרומה ו-40,000 שקל במצטבר.

השם ליאון אמסילי לא אומר הרבה, בעיקר משום שהוא מוכר יותר כיהודה אמסילי. מדובר ביזם נדל"ן שעומד במרכז של פרשה חמורה, בגינה הוגש נגדו באפריל האחרון כתב אישום המייחס לו נתינת שוחד לבכיר לשעבר בעיריית אשדוד, שלמה אלבז, ששימש בין היתר כחבר מועצת העיר וכחבר בוועדת המשנה לבניין ערים. על-פי האישום, אמסילי העניק לכאורה לאלבז שוחד שהוגדר רשמית כהלוואה בסך כ-150 אלף שקל בתמורה לקידום ענייניו מול ועדות התכנון, כאשר ההלוואה האמורה הוחזרה בפועל רק לאחר תחילת החקירה.

על-פי הדיווחים למבקר המדינה, התרומה הראשונה של אמסילי ניתנה לפרץ ב-15 במארס האחרון, שבועיים בלבד לפני הפרסום הראשון בדבר הפרשה; התרומה השנייה ניתנה ב-15 באפריל, ארבעה ימים אחרי שהוגשו כתבי האישום נגד אמסילי, כנפו ושורה של קבלנים מקומיים ובכירים בעירייה; והתרומה השלישית והרביעית ניתנו ב-15 במאי.

למה לפזר את התרומות על מספר חודשים? "חילקתי את זה לתשלומים", אומר לנו אמסילי, "אנחנו לא עשירים אלא אנשים מהשורה שחיים טוב".

על טיב היחסים עם פרץ אומר אמסילי: "אנחנו לא חברים ולא מתחבקים, בעיקר 'שלום שלום'. הוא בן אדם רציני ,ותרמתי לו בתור הערכה אישית, לא מעבר", הוא מסביר.

על פרשת השוחד הוא אומר: "אלבז הוא חבר שלי, עזרתי לחבר במצוקה. הסיפור יוכרע בבית המשפט, ואני מאמין בחפותי".

במהלך היום אמר לנו פרץ: "מדובר בקשרים חברתיים בלבד עם אמסילי. לא ידעתי מסיפור כתב האישום, ואם זה נכון, אחזיר את הכסף. כבר החזרתי תרומות כשהתברר לי שהגיעו למשל מחברות כוח-אדם".

ואכן, מאוחר יותר העביר פרץ לבנק בקשה להחזרת התרומה לבעליה (העתק ממנה אף שלח אלינו), ומטהו מסר ל"גלובס": "עמיר פרץ פועל בהתאם לחוק ולתקנון ומקפיד עליהם קלה כחמורה ואף מפעיל סטנדרטים מחמירים יותר מכך. צוות מיוחד הכולל משפטן בוחן כל תרומה ותרומה לפני קבלתה. גם במקרה זה, לפני קבלת התרומה לא הייתה טענה לגבי התורם ותרומתו (פרץ טוען כי כל התרומות של אמסילי הגיעו בצ'קים דחויים בחודש מארס - ש.נ). למען הסר ספק ולמעלה מכל צורך, החליט מטה עמיר פרץ להשיב התרומה הוחזרה לתורם, בתקווה שימצא זכאי מכל אשם".

שמו של אמסילי, שלפחות בעבר עשה חלק מעסקיו יחד עם ג'קי בן-זקן, שהורשע בהרצת מניות, נקשר לאחרונה בפרשה נוספת: בצעד יוצא דופן הגישו מספר יזמים וקבלנים, בהם גם י.ח דמרי, שורה של התנגדויות לפרויקט של אמסילי ברובע המכונה מע"ר דרום באשדוד, הצמוד למרינה ולקרית התרבות. הקבלנים, יחד עם כ-100 תושבים שרכשו דירות באזור, הלינו על כך שאמסילי פועל לכאורה מול הרשויות כדי שיאשרו לו להגדיל את אחוזי הבנייה בשני בניינים לכדי למעלה מ-30 קומות.

על-פי הנטען, עיריית אשדוד והעומד בראשה, ד"ר יחיאל לסרי, העניקה לאמסילי הקלות, בשעה שקבלנים אחרים באותה שכונה לא קיבלו כאלה. לסרי עצמו רכש דירה בפרויקט וכך גם אחד מילדיו. לאור ההתנגדויות, הבנייה במקום תקועה מזה זמן רב, ואמסילי נאלץ לשלם חודשים ארוכים דמי שכירות לרוכשים.

בדיקת "גלובס" מעלה כי החיבור בין אמסילי לפרץ נעשה בין היתר על-ידי מקורבו חבר הכנסת לשעבר יורם מרציאנו (אמסילי מאשר), שנחשב גם שנים ליד-ימינו של ג'קי בן-זקן. מאז הסתבכותו של בן-זקן, מרציאנו משמש כיו"ר קבוצת הכדורגל מ.ס אשדוד שבבעלות האחרון.

בחודש מאי העלה מרציאנו פוסט נרגש בפייסבוק, בו הביע את תמיכתו הפומבית במועמדות של פרץ לראשות מפלגת העבודה וגם סימן את עצמו כשר מרכזי בממשלה הבאה. בקריאה חוזרת, יש מי שעשוי לראות בדברים גם מסר ישיר ליזמי נדל"ן: "אם פרץ ייבחר, אשמש פה למאות אלפי מחוסרי דיור... תנו לי את הכוח, ובעזרת השם אהיה האיש שיוביל את מהפכת הדיור במדינה... אני זקוק לתמיכתכם, וביחד נוביל למהפכה חברתית, שר שיכון שבא מן השטח ומדבר בגובה העיניים".

ברשימת התורמים של פרץ אפשר למצוא גם את מי שהתמודד בעבר בפריימריז של המפלגה תחת הסלוגן "סוציאליסט ומיליונר" - מייסד ענקית ההימורים 888, אבי שקד, שתרם לפרץ 40 אלף שקל. ברשימה מופיעים לא מעט אזרחי צרפת שתרמו עשרות אלפי שקלים, כמו גם תושב קזבלנקה שבמרוקו בשם יעקב טולדנו.

הדרך לפריימריז: הרבה מועמדים, מעט מנדטים, ים של כסף מתרומות

הבחירות המקדימות (פריימריז) לראשות מפלגת העבודה ייפתחו מחר (ג'), כאשר מספר המועמדים נושק למספר המנדטים שצופים למפלגה הסקרים האחרונים - גם אם סופרים את פרישתו של האלוף במיל' עמירם לוין, שהביע בשבוע שעבר תמיכה באבי גבאי.

הדרמה האמיתית במפלגה צפויה להתרחש רק ביום חמישי הבא, כששני המועמדים המובילים יעלו לסיבוב הנוסף. הקרב על כרטיס הכניסה לסיבוב הזה ניטש בעיקר בין היו"ר המכהן יצחק (בוז'י) הרצוג, היו"ר לשעבר עמיר פרץ והשר לשעבר (וחבר המפלגה הטרי) אבי גבאי.

על-פי מרבית הסקרים הפנימיים שערכו המועמדים, פרץ שומר על ההובלה. גם חבר הכנסת עומר בר-לב, לשעבר מפקד סיירת מטכ"ל, נחשב למועמד בולט שזוכה להערכה בשטח, אבל ספק אם יעלה לסיבוב הבא.

חבר הכנסת אראל מרגלית, שעל הנייר אמור היה להיתפס כמועמד מוביל - מתוקף היותו יזם היי-טק מצליח שהוביל שורה של פרויקטים חברתיים בפריפריה וגם כמי שהתעקש למצב עצמו כאיש שמאל שמדבר על המפלגה במונחים של שמאל ולא מרכז כמו הרצוג - לא מצליח על-פי הערכות להתרומם בשטח. מרגלית נתפס כאיש קר עם יחסי אנוש בעייתיים, ואפילו העובדה שלא גייס תרומה אחת לצורך הקמפיין שלו פועלת נגדו, כמי שמצטייר כאדם עשיר שלא זקוק לשטח.

מבין המועמדים, הרצוג מציג את רשימת התורמים הארוכה והעשירה ביותר, בפער ניכר על יריביו - גייס 279 תרומות, בסך כולל של 4.03 מיליון שקל. חלק משמעותי מתורמיו מגיע מחו"ל, כאשר הבולט בהם הוא איש העסקים הניו-יורקי ליאון בלאק, מייסד "אפולו גלובל מנג'מנט" (כ-43 אלף שקל). בין התורמים הישראלים של הרצוג נמנים מנכ"ל כור תעשיות לשעבר יונתן קולבר (45 אלף שקל), יו"ר קבוצת אלול דוד קוליץ (45 אלף שקל) ומיכל פורר, מבעלי חברת התרופות ניאופארם (30 אלף שקל).

עמיר פרץ הגיע למקום השני ב"מדד העושר", עם 199 תרומות בסך כולל של 2.26 מיליון שקל.

עומר בר-לב הציג רשימה של 190 תרומות בסך כולל 896 אלף שקל, כאשר רבים מן התורמים נמנים עם חבריו, פקודיו או מפקדיו לשעבר בסיירת מטכ"ל. כך למשל, חנן גילוץ, ממייסדי חברת ההיי-טק אורבוטק ובכיר לשעבר ביחידה (תרם 45 אלף שקל); סכום דומה תרם גם יזם ההיי-טק דורון קמפל, שפיקד על הכוח של סיירת מטכ"ל באסון צאלים ב'. בין תורמין הבולטים של בר-לב נמנים גם עו"ד גיורא ארדינסט (25 אלף שקל), יזם ההיי-טק אורני פטרושקה (8,000 שקל) והגיאולוג יוסי לנגוצקי, שנחשב למי שגילה לראשונה את מאגרי הגז תמר ודלית.

השר לשעבר אבי גבאי, שהיה ממייסדי "כולנו" של שר האוצר משה כחלון בבחירות האחרונות לכנסת, גייס 57 תרומות בסך כולל של כ-831 אלף שקל. בין תורמיו הבולטים נמנים מייסד מובילאי זיו אבירם (45 אלף שקל), היו"ר והמייסד של צ'ק פוינט מריוס נכט (45 אלף שקל), הפרסומאי אילן שילוח (45 אלף שקל), יבואן טויוטה בישראל ג'ורג' חורש (40 אלף שקל) ועוד.

המועמדים לראשות מפלגת העבודה - תורמים בולטים
 המועמדים לראשות מפלגת העבודה - תורמים בולטים