"שער האירו והדולר זו בעיה מחסלת, עם רעל בשחרור איטי"

מנכ"ל התעשייה הקיבוצית, ארגון המאגד 250 מפעלים, בפנייה לראש הממשלה ולנגידת בנק ישראל ■ "ישראל תהיה מקום נורא לתעשייה המייצאת" ■ דולר – איך משקיעים ואיך מגדרים את הסיכון?

אודי אורנשטיין / צילום: איל יצהר
אודי אורנשטיין / צילום: איל יצהר

"מבלי משים, התעשייה הישראלית שמייצרת, הופכת לנגד עינינו להיות גורם מפריע ומעכב במערכה מול יוקר המחיה", מזהיר מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, אודי אורנשטיין, בפנייה לראש הממשלה, לשרי הממשלה ולנגידת בנק ישראל, קרנית פלוג על רקע הייסוף בשקל והתחזקותו מול הדולר והאירו. "כשאנשי ממשל או כלכלנים חוזרים ומבכים על המיליארדים שהולכים לאיבוד בניסיון לשמור על שער חליפין תומך יצוא, או בניסיון לחזק או לעודד את תעשיית היצוא - אתה מבין שהפכת להיות בן חורג", כתב אורנשטיין לראש הממשלה, לשרים ולפלוג.

בהמשך פנייתו לשרי הממשלה, כותב אורנשטיין כי "חברות ישראליות מעבירות פעילות ייצור לחו"ל, כי היצוא מישראל הפסדי: אי-אפשר לקיים תעשייה לאורך זמן, ואי-אפשר להשקיע באמצעי יצור מתוחכמים כשהעתיד לוט בערפל".

איגוד התעשייה הקיבוצית מאגד כ-250 חברות בארץ, שמכרו ב-2016 בהיקף של כ-45 מיליארד שקל. "אני מכיר שלושה מקרים מהחודשים האחרונים, שבהם מפעלים בינוניים וגדולים שמנהלים מחזור בהיקף של מאות מיליוני שקלים - השקיעו בהרחבת הפעילות שלהם בארה"ב או בספרד ולא בישראל. המדינה חייבת להבין שקרה כאן פיגוע, והתעשייה נפגעה. אם הבעיות לא יטופלו במהרה, ישראל תהיה מקום נורא לחברות שמייצרות ומייצאות, כי מחד הן צומחות ומוכרות, ומאידך - מכניסות פחות כסף".

דברים ברוח דומה השמיע השבוע גם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, כשהזהיר מסגירה של מפעלים ומגל פיטורים נרחב במשק. זאת, בין השאר בשל המשבר במט"ח ועל רקע כוונת שני מפעלים, ויסוניק וסוגת מקריית גת, לצמצם בקרוב פעילות ולפטר יותר מ-500 עובדים.

 

בימים האחרונים הצהיר שר האוצר, משה כחלון כי ישיק בקרוב תוכנית חדשה שתיטיב עם התעשיינים ותשפר את כושר התחרות שלהם בשווקים. התוכנית, לפי כחלון, תיקרא "נטו תעשייה" אך פרטיה עדיין לא ידועים ולא ברור מה תהיה תכולת ההקלות וההטבות שיוצעו לתעשיינים וליצואנים.

לדברי אורנשטיין, "כשבאחרונה שר הכלכלה והתעשייה נשאל על יעדי היצוא של ישראל, הוא ידע לציין יעד צמיחה של כ-10% בשלוש השנים הבאות. זה יעד נפלא, אבל לא שמעתי עדיין מה המדינה מתכוונת לעשות כדי לקדם אותו".