קרדן אן.וי: מחזיקים בשתי הצעות מסין לרכישת תה"ל גרופ

ההצעות לרכישת תה"ל תמורת יותר מ-120 מיליון אירו ■ S&P מעלות הכניסה את דירוג החוב של החברה לרשימת מעקב ■ S&P חוששת כי מכירת תה"ל לא תושלם עד מועד תשלום האג"ח בפברואר

פרויקט של תה"ל / צילום: אתר החברה
פרויקט של תה"ל / צילום: אתר החברה

חברת S&P מעלות הותירה אתמול (ב') את דירוג האג"ח של קרדן אן.וי.  על הדירוג B, אולם הכניסה אותה לרשימת המעקב עם השלכות שליליות. בנימוקי הדירוג קובעת מעלות כי הלחץ הנוכחי על פרופיל הנזילות של החברה, שקיים בין היתר לנוכח חלויות גבוהות שיגיעו לשיא בפברואר 2018, מתעורר חשש כי היא לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה הקרובות.

"אם תוך 3 חודשים לא תגיע החברה להסכם סופי ומחייב למימוש נכס, ולא תצליח לגייס בצורה אחרת הון שיספיק לכיסוי השימושים של החברה בשנת 2018, נוריד את הדירוג אף במספר רמות", כותבים ב-S&P מעלות.

לדברי האנליסטים, המקורות העומדים לפי שעה לקרדן אן.וי בין יוני 2017 למאי 2018 הם מזומנים ונכסים פיננסיים סחירים בהיקף של כ-7 מיליון אירו בלבד. מנגד, תצטרך החברה לפרוע בפברואר 2018 קרן וריבית של כ-120 מיליון אירו למחזיקי האג"ח שלה, ובנוסף, תידרש לכ-4 מיליון אירו נוספים למימון פעילותה השוטפת.

משום כך, מדגישים בחברת הדירוג כי "יכולת החברה לעמוד בחלויות החוב בשנה הקרובה תלויה בלעדית בהצלחתה לממש נכס אחד או יותר בחודשים הקרובים. בעת הנוכחית חשופים נושיה של קרדן לסיכוני אי ביצוע בזמן של תהליך מימוש הנכסים, שהינו תהליך מורכב יחסית".

לקרדן אן.וי יש 3 נכסים מרכזיים: בעלות מלאה על חברת קרדן לנד סין (KLC) שפועלת בתחום הנדל"ן בסין; החזקה ב-98.4% ממניות חברת תה"ל גרופ שפועלת בתחום תשתיות המים (יתרת המניות מוחזקות בידי יורשי הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין שחק, שכיהן לאחר פרישתו כיו"ר תה"ל); והחזקה ב-66% ממניות זכיינית המותג אוויס באוקראינה (יתרת המניות מוחזקות בידי UMI של משפחת עיני).

לדברי S&P מעלות, דרך הפעולה הסבירה ביותר היא מימוש ההחזקה בתה"ל גרופ לצורך תשלום הקרן והריבית בפברואר הקרוב. משמעות אמירה זו היא שקרדן אן.וי תידרש להשיג כבר בחודשים הקרובים לפחות כ-120 מיליון אירו עבור החזקותיה בתה"ל גרופ, כדי לעמוד בתשלום החוב הקרוב.

מחזיקי האג"ח מעניקים שקט

בחודשים האחרונים מנהלת קרדן אן.וי הליך מסודר למכירת תה"ל, אותו מובילים איתן רכטר, מבעלי השליטה, יחד עם מנכ"ל החברה אריאל חסון, ומנכ"ל תה"ל סער ברכה. לדברי מקורבים לנושא, ההליך בשלבים מתקדמים מאוד, כאשר לפחות שתי הצעות מחייבות מצד חברות סיניות הונחו על שולחנה של החברה בחודש שעבר.

לדברי אותם גורמים, נוקבות שתי ההצעות במחירים שאינם נופלים מרף המינימום של 120 מיליון אירו. על פי הידוע, שתי קרנות ישראליות שהוזכרו בתחילה כמועמדות לרכישת תה"ל - אייפקס ופורטיסימו - בחרו לבסוף שלא להגיש הצעות רכישה מחייבות. עם זאת, בקרב מנהלי קרדן אן.וי ותה"ל שוררת התחושה שניתן יהיה לסגור את המכירה לאחת המציעות הסיניות בתוך חודשיים-שלושה.

התחושה הזאת הועברה בשבוע האחרון גם לנאמנים של שתי סדרות האג"ח (א' ו-ב') של קרדן אן.וי, ומשום כך נשמר כנראה השקט התעשייתי שמעניקים מחזיקי האג"ח לחברה, בכל הקשור למימוש נכסיה. עם זאת, במידה שהתהליך יתעכב יתר על המידה עשויה גם סבלנות המחזיקים לפקוע.

תה"ל מעניקה שירותי תכנון הנדסי ופיקוח לפרויקטים בתחומי משאבי מים ואספקת מים, ואף מעורבת בביצוע והקמת פרויקטים אלה. תחומי ההתמחות של החברה כוללים טיפול במים ושפכים, התפלת מים וכן הנדסת סביבה והנדסה אזרחית, הטמנת פסולת, גז טבעי וחקלאות.

ברבעון הראשון של 2017 הציגה קרדן אן.וי את תה"ל כפעילות מופסקת בדוחותיה הכספיים, על רקע התוכנית המוצהרת למכור את החברה הבת. את הרבעון הראשון סיימה תה"ל עם הכנסות של 31.2 מיליון אירו מביצוע עבודות, ועם רווח גולמי של 4.2 מיליון אירו. הרווח הנקי הסתכם ברבעון בכ-900 אלף אירו, והושפע לטובה מחיסכון בהוצאות ההנהלה ומרישום נכס מס ברבעון.

המנכ"ל חסון כתב בדוחות כי קרדן אן.וי מקדמת את מכירת תה"ל, וכי להערכתו תאפשר המכירה את העמידה בפירעון החוב למחזיקי האג"ח בפברואר 2018. מאז, הספיקה תה"ל לחתום על עסקה למכירת מלוא החזקותיה (40.5%) בפרויקט אגירה שאובה בכוכב הירדן לידי קרן נוי, בתמורה ל-81 מיליון שקל (כ-20.3 מיליון אירו).

נושאת אזהרת "עסק חי"

קרדן אן.וי נדרשת לפרוע בין פברואר 2018 לפברואר 2020 את מלוא התחייבויותיה (קרן וריבית עתידית) למחזיקי האג"ח בהיקף של 1.25-1.35 מיליארד שקל. במסגרת הסדר החוב הקודם שאותו ערכה עם מחזיקי האג"ח שלה, נקבע כי התמורה ממימושם של כל אחד מנכסי החברה תופנה באופן מיידי לפירעון מוקדם של חוב למחזיקים, ולכן הסכום המדויק שישולם בפועל תלוי בסכום הריבית שייצבר עד למועד הפירעון.

היום נושאת קרדן אן.וי על גבה אזהרת "עסק חי" בשל חוסר הוודאות בנוגע ליכולתה לעמוד במלוא התחייבויותיה במועדן. הנהלת החברה עוסקת כיום כאמור בעיקר במציאת דרכים לפירעון החוב, ובדגש על מציאת רוכשים ליתרת נכסיה.

מלבד הליך מכירת תה"ל, גם מכירת השליטה באוויס אוקראינה נראית משימה אפשרית לביצוע עד לפירעון יתרת החוב, אולם מדובר בנכס שהוערך בעבר לפי שווי של כ-23 מיליון אירו בלבד. כך, שכדי לעמוד בתשלומים ב-2019 וב-2020 יידרשו מימושים של פעילות הנדל"ן בסין, שרשמה ברבעון הראשון של 2017 הפסד של 1.9 מיליון אירו.

הפעילות בסין מתחלקת לשניים: שותפות (50%) בארבעה פרויקטים להקמת שכונות מגורים בערים שונות בסין, ובעלות מלאה על פרויקט יורופארק בעיר הנמל דליאן, שכולל קניון פעיל ומתחמי דירות. הקניון, שנפתח לפני כשנה, משוערך כיום לפי שווי של 238 מיליון אירו, כאשר כנגדו עומד חוב של 108.5 מיליון אירו לקרן השקעות סינית. ברבעון הראשון השנה רשם הקניון הפסד של כ-800 אלף אירו מהפעלתו השוטפת (NOI), ושיעור התפוסה הממוצע בו עלה ל-77.5% בזכות חוזים חדשים שנחתמו. תוצאות אלו מלמדות כי הדרך למימוש הקניון בתמורה ראויה עדיין ארוכה.

בסך הכל, מציגה קרדן לנד סין (KLC) הון עצמי של 299 מיליון אירו נכון לסוף הרבעון הראשון, כאשר שווי ההשקעה בחברות שבשליטה משותפת עומד על כ-64 מיליון אירו. ארבע חברות אלו תרמו ברבעון הראשון ל-KLC הכנסות של 27.6 מיליון אירו ממסירת 313 דירות (חלק החברה בסך הדירות שנמסרו), וכן רווח גולמי של 8.2 מיליון אירו ורווח נקי של 4.5 מיליון אירו. מספר הדירות שנמכרו וטרם נמסרו עמד בסוף מארס על 959 (חלק החברה).

פרעון
 פרעון