שתי חברות ביומד השלימו היום גיוסים בהיקף 12 מיליון דולר

ת'רניקה, שמפתחת טיפול למיגרנה, גייסה 6 מיליון דולר ■ חברת MobileODT, שמפתחת בדיקה לסרטן צוואר הרחם, גייסה סכום דומה

MobileODT. מכשיר נייד וזול / צילום: אתר החברה
MobileODT. מכשיר נייד וזול / צילום: אתר החברה

חברת ת'רניקה ביו אלקטרוניקה (Theranica Bio-Electrics), אשר מפתחת מכשירים לגירוי חשמלי לשם טיפול במיגרנה, הודיעה על השלמת סבב הגיוס המשמעותי הראשון שלה, בהיקף של 6 מיליון דולר. את הגיוס הובילה קרן Lightspeed יחד עם קרן Lionbird המתמחה בהשקעה בחברות בתחום הרפואה הדיגיטלית והמכשור הרפואי המשולב באלקטרוניקה וכן קרן Corundum Open Innovation להשקעות יפניות-ישראליות.

החברה מאמינה כי באמצעות הסכום תוכל להשלים את התהליך הרגולטורי למוצר המוביל ולהביא אותו לשוק. בצנרת של החברה מוצרים נוספים מהסוג המכונה Electroceuticals כלומר "תרופות חשמליות", אשר משתמשות בגירוי חשמלי, בעיקר של מערכת העצבים, לשם טיפול רפואי.

אלון עירוני, מנכ"ל החברה, מוכר אולי לחלק מן הקוראים כמנכ"ל לשעבר של סיאנו, שהייתה חברה מובילה בתחום השבבים, והתמחתה בעיקר בשבבים להעברת שידורי טלוויזיה דרך מובייל. החברה גייסה כ-108 מיליון דולר וב-2013 רשמה הכנסות של כ-40 מיליון דולר, אך מצאה את עצמה ב-2016 תחת כינוס נכסים. בסוף חייה דיווחה החברה על מעבר לטיפול במיגרנות באמצעות גירוי חשמלי. הפיתוחים שנולדו בסיאנו והגיעו לכינוס היוו כנראה את הבסיס או ההשראה להקמת ת'רניקה.

בעבר דווח כי סיאנו קיבלה הצעה לרכישת נכסיה הרפואיים ב-10 מיליון דולר, אך העסקה לא בוצעה בסופו של דבר בשל מחלוקת על תנאי ההעסקה של העובדים וההנהלה.

ת'רניקה הוקמה ב-2016, על ידי עירוני יחד עם רונן ישק, שהיה סמנכ"ל השיווק של סיאנו והיום הוא מכהן בתפקיד דומה בת'רניקה ועל ידי סלבה ברבש. אל צוות המייסדים הצטרף ד"ר שמעון אקהוייז, יזם סדרתי ומשקיע אנג'ל בתחום המכשור הרפואי אשר ייסד ומכר את החברות סינרון ו-וונטור, והוא משמש היום גם כיו"ר החברה.

"ההשקעה מוצאת את החברה בעיצומו של ניסוי קליני פיבוטלי הנערך בימים אלה בשמונה בתי חולים בארה"ב ובישראל", אמר היום עירוני, "במקביל אנחנו מפתחים פתרונות למחלות נוספות".

אקהוייז אמר כי "השת"פ עם לייטספיד והמשקיעים החדשים הנוספים, ייתן לת'רניקה את הגודל והעוצמה הדרושים כדי לענות על הפוטנציאל הגדול והשוק ההולך וצומח של טיפולים אפקטיביים במיגרנה".

יוני חפץ, שותף בלייטספיד, אמר כי "השוק מבין בהדרגה את הסיכונים שבשימוש יתר במשככי כאבים. המוצר של ת'רניקה יביא פתרון נטול תרופות ונטול סיכון למיליוני בעלי מיגרנות בכל העולם".

בתוך כך חברת MobileODT (לשעבר MobileOCT) השלימה סבב גיוס בהיקף של 6.85 מיליון דולר בהובלת קרן הון הסיכון אורבימד ובהשתתפות משקיעה קיימת בחברה, Tristel. מאז ההקמה גייסה החברה 13 מיליון דולר. החברה פיתחה מכשיר המאפשר ביצוע בדיקה לסרטן צוואר הרחם.

המוצר נמכר כבר היום בארה"ב, ומטרת הגיוס היא להרחיב את הפעילות. החברה פיתחה מכשיר נייד וזול המאפשר אבחון של סרטן צוואר הרחם תוך שימוש בתאורה עוצמתית הנובעת מן המכשיר וממערכת ניתוח מידע חכמה אשר יודעת לפענח את התמונה.

כיום בדיקת הסקר המקובלת לצוואר הרחם היא בדיקת ה-PAP, אר במסגרתה מגרדים מצוואר הרחם דגימת תאים ובוחנים אותם תחת מיקרוסקופ, אולם בדיקה זו אינה נחשבת מדויקת במיוחד והיא אינה נגישה לנשים במדינות עולם שלישי. כאשר מתקבלת תשובה חיובית ב-PAP, מגיע תורה של בדיקת הקולפוסקופיה, בדיקת הדמיה של צוואר הרחם. EVA הוא למעשה מכשיר קולפוסקופיה זול ונייד, שיכול להפוך את הבדיקה הזו לבדיקת סקר במדינות בהן היא מהווה בדיקה שנייה, וכן להביא אותה גם למדינות בהן אין היום כלל שיגרה של בדיקות סקר לסרטן צוואר הרחם.

MobileODT

שנת הקמה: 2012

תחום פעילות: בדיקה לסרטן צוואר הרחם

גיוסי הון: 13 מיליון דולר

מנכ"ל: אריאל בארי

משקיעים: קרן אורבימד, Tristel Iventures Asia

Theranica

שנת הקמה: 2016

תחום פעילות: טיפול במיגרנה באמצעות גירוי חשמלי

מנכ"ל: אלון עירוני

גיוסי הון: כ-6.5 מיליון דולר

משקיעים: ד"ר שמעון אקהויז, קרן לייטספיד, קרן ליונבירד וקרן Corundum Open Innovation