יחימוביץ': "שווי הנפקת תמר נגזר ממחיר מנופח בטירוף"

יחימוביץ' בכנס לשכת רו"ח: "בוז'י לא לוזר" ■ "משמח אותי ששני העולים לסיבוב השני במפלגת העבודה ממוצא מרוקאי" ■ "להחיל אחריות אישית על פישמן"

"יש מעט מאוד אנשים שמבינים הבוקר לליבו של בוז'י, ואני בהחלט מבינה לליבו, כי עברתי תרחיש אירועים מאוד-מאוד דומה שקרה לכל ראשי מפלגת העבודה בזה אחר זה ב-20 השנים האחרונות ואפילו יותר. ויש משהו קשה בלאבד כהונה לאדם שמאמין ורוצה להמשיך אותה, ובוז'י הוא כזה. הוא מאמין במה שהוא עושה, בחר בייעוד הפוליטי, והוא יכול להיות שותף בפרקטיקה מעשית משגשגת. אחרי שכיהנתי כיו"ר מפלגת העבודה והפסדתי, זו תחושה לא פשוטה".

כך אמרה הבוקר (ד') ח"כ שלי יחימוביץ' על רקע ההפסד שספג אתמול יו"ר מפלגת העבודה, יצחק (בוזי') הרצוג, בבחירות לראשות המפלגה.

יחימוביץ', אשר דיברה בכנס לשכת רואי החשבון באילת, התייחסה לאמירות לפיהן בוז'י הוא "לוזר", ואמרה: "אני לא חושב שבוז'י הוא לוזר. הוא אדם ברוך כישרונות, מאד אינטליגנטי, ולזכותו צריך לומר שבחבירה לציפי לבני הוא הביא הישג של 24 מנדטים למפלגת העבודה, ולכן לקרוא לו 'לוזר' זה עוול לאיכויות שלו".

לשאלה מדוע להערכתה הרצוג הפסיד בבחירות, השיבה יחימוביץ' כי היא לא מרגישה נוח לנתח את ההפסד, ואולם הוסיפה: "אני סברתי שלהיכנס לממשלת נתניהו כגלגל חמישי בעגלה ולא כשותף בממשלת אחדות אלא כשותף שולי בממשלת ימין - זו שגיאה. בוודאי שניסיונות החבירה לבנימין נתניהו פגעו בו בבחירות. מצביעי העבודה רצו פייט אופוזיציוני חזק, ואת הדבר הזה הם לא קבלו". 

"הפער העדתי - באשמת המדינה"

יחימוביץ' סירבה בשלב זה לחשוף במי משני המועמדים שהגיעו לסיבוב השני - עמיר פרץ או אבי גבאי - היא תתמוך, אולם על-פי ההערכות היא עתידה לחבור לגבאי. הגם שסירבה לחשוף במי לבחור, התייחסה יחימוביץ' לעובדה ששני המועמדים שהגיעו לקו הגמר הם מזרחיים, ואמרה: "שמעתי קולות שאומרים למה להזכיר את העובדה ששני מועמדים מרוקאים עלו לדרבי. מעולם לא התכחשתי לשיח העדתי והזהותי בישראל. העובדה שאנחנו מתכחשים לו היא בעוכרינו. יש פערים שהם בלתי נתפסים ובלתי נסלחים גם בדור השני והשלישי בין אשכנזים למזרחיים, ולא יעזור שיגידו לי תראו את זה או את זה. יש פער שהוא באשמתנו, באשמת המדינה".

עוד הוסיפה יחימוביץ': "אני תמיד מדברת על מבחן הילד הבינוני שנולד עם פוטנציאל זהה. אם באותה שנייה יוולדו שני תינוקות, אחד למשפחה אשכנזית מצליחה בתל-אביב והשני בפריפריה - אנחנו יכולים לנבא בצורה שהיא מעוררת בעתה את כושר ההשתכרות שלהם, את מעמדם הסוציו-אקונומי, את המקום שהם יגיעו אליו - ואני לא מקבלת את זה מוסרית. סוגיית המוצא קיימת, ואין שום טעם להתכחש אליה, והיא לא תיפתר מעצמה".

לדבריה, "זה ממש משמח אותי ששני המתמודדים הסופיים הם ממוצא מרוקאי, זה סוג של גאולה למפלגת העבודה, זו הזדמנות שאי-אפשר לפספס. שני המתמודדים האלה, שהמוצא שלהם והרקע שלהם דומה - זה לא מספיק לתיקון המפלגה, אבל יש בזה סימבוליקה משמעותית חשובה. אני כל-כך שמחה שאני לא צריכה לבחור בין מזרחי לאשכנזי, לשם שינוי. בניגוד אגב לליכוד, שזו מפלגה שמעולם מעולם לא עמד בראשה מזרחי, אני שמחה וגאה על זה, ואני לא מתכוונת להתכחש לזה".

יחימוביץ' התייחסה גם לשאלה האם הזהות העדתית של שני המתמודדים עשויה להביא למפלגה מצביעים שלא הצביעו בעבר, כדוגמת תושבי הפריפריה, ואמרה: "הדיבור של ללכת לעיירות הפיתוח, להביא קולות מהפריפריה - אני לא אוהבת את השיח הזה, יש בו אלמנט של התנשאות. יחד עם זאת, מאד חשוב לא לשכוח את בסיס המצביעים שלנו, ובעיניי מועמד טוב וחזק הוא כזה שגם מביא קהלים שמעולם לא הצביעו למפלגת העבודה, ומביא את הבייס שלא איתנו היום, שחונה אצל יאיר לפיד". 

"מחיר מנופח בהנפקת תמר" 

בהמשך דבריה התייחסה יחימוביץ' לאזהרה ששיגרה למשקיעים המוסדיים מהשקעה בהנפקת "תמר". "השווי של ההנפקה נגזר ממחיר שהוא מחיר מונופוליסטי, לא ריאלי, שבו יחידת חום נמכרת בקרוב ל-6 דולר, שעה שהמחיר שלה בשוק, גם אם אנחנו מגזימים, היא 2 דולר. זה מחיר מנופח בטירוף. לצאת להנפקה כזו על מחיר שהוא שהוא מנופח, כשאפילו 'כריש' ו'תנין' מוכרים ב-4.5 דולר, אז 5.5 דולר זה מחיר השיא, ולא יהיה יותר ממנו לעולם", אמרה.

עוד הוסיפה יחימוביץ' כי התוצאה של המחיר המנופח הזה בהנפקה היא תשלום מחיר על-ידי הציבור. "יש נקודות יצירה לחוזה לחברת החשמל, וגם הממשלה ושר האנרגיה יובל שטייניץ מבטיחים לנו תחרות פרועה על מחירי הגז. אז או שהמחיר יירד, והמשקיעים יפסידו את כספי החוסכים - או שיש תסריט אחר, והוא שכספי החוסכים יהיו כבר מושקעים בזה, אז יגידו חייבים לשמור על מחיר גבוה כדי להגן על החוסכים. אז החוסכים צריכים להיות חומת מגן על מחירים מופקעים, בזמן שכל הציבור ישלם את זה? בכל מקרה, הציבור ישלם את המחיר. לכן פניתי למשקיעים ואמרתי להם לא להשתתף בהנפקה הזאת.

"האירועים האחרונים מראים לנו שבדיעבד אנחנו תופסים את הראש ואומרים 'מה קרה עם פישמן, מה קרה עם אחרים?'. אז אני אומרת בזמן למוסדיים: אל תשתתפו בהנפקה הזאת, בוא נמנע את ועדת חקירה". 

 

"להחיל אחריות אישית על פישמן"

יחימוביץ' התייחסה גם לוועדת הבדיקה בנושא החוב שצבר איש העסקים אליעזר פישמן, ואמרה: "הוקמה ועדת חקירה פרלמנטרית בראשות ח"כ איתן כבל. אני לא יודעת אם זה מספיק. צריכה להיעשות כאן בדיקה הרבה יותר יסודית. פישמן לא גנב את הכסף הזה בין-לילה. הוא עשה את זה בחסות החוק. צריכים להיבדק כל השותפים לזה. מי שצריך להיבדק ואולי גם לתת את הדין זה הבנקים והרגולטורים והפוליטיקאים - וגם התקשורת שמחאה לו כפיים ולא בדקה אותו. יש פה את בעל החוב הגדול במדינה, של 5 מיליארד שקל".

לדבריה, "לא יכול להיות שבמדינה דמוקרטית יהיו שתי מערכות חוקים שונות ונפרדות לחלוטין - חוק אחד לבעלי ההון וחוק אחר לבני תמותה פשוטים, שכשהם שוקעים בחוב קטן, אז לא מניחים להם ולוקחים להם את הבית, ואולי בצדק, כי אדם צריך להחזיר את חובותיו, אבל לא מניחים להם".

עוד הוסיפה יחימוביץ' כי חייבים להחיל אחריות אישית על פישמן. "אי-אפשר לנתק את האחריות האישית. אי-אפשר שפישמן לא יוכרז כפשוט רגל. נניח שהוא היה מצליח להחזיר עוד 10 מיליון שקל מהחוב שלו - זה בכלל לא העניין. אי-אפשר מבחינה מוסרית לאפשר את זה. זה מטורף לחלוטין. מחר הוא יכול לחזור ולגייס מחדש כסף מהציבור. אם הוא היה שודד ברחוב קשיש, מיד היו קוראים למשטרה, עוצרים אותו ושופטים אותו, אבל כשהוא חומס את הציבור בסכומים אדירים, יש פה מערכת חוקית שונה לחלוטין. יש פה שאלה מה ראוי שחברה תעשה ולא תעשה".