התפתחות מפתיעה: טראמפ רוצה להגדיל מיסוי לעשירים

מקורבי הנשיא מתעמתים עם האליטה הרפובליקאית: סטיב בנון קורא לעבור רף 40% במדרגת המס העליונה; איוונקה בקמפיין לקידום יזמתה לחופשת לידה משולמת

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ נושא את התואר פופוליסט כאות הצטיינות. במסע הבחירות שלו הוא הוכיח את מומחיותו בטכנולוגיה של פופוליזם. הוא יודע על אילו מיתרים לנגן כדי להצית תגובות פבלוביות אצל שכבות מסוימות של תומכיו; באילו מילים להשתמש כדי לשלהב משטמה נגד יריבים פוליטיים - והמומחיות הזו הניבה פירות. טראמפ לא זכה אמנם ברוב בבחירות בנובמבר אבל הנפתולים המוזרים של שיטת הבחירות האמריקאית הקנו לו את הנשיאות.

עתה, במלאת כמעט חצי שנה לנשיאותו, נותר טראמפ תקוע עם המיעוט - הגדול - שבחר בו. למעשה, שיעור התמיכה בו ירד מאז הבחירות, ב-8 בנובמבר אשתקד. הוא זכה אז ב-46.4% מהקולות. (קלינטון ב-48.5%). סקר המעקב המתמשך של גאלופ מצא, כי בתחילת יולי השנה היה שיעור התמיכה בטראמפ 37%, בעוד ששיעור המסתייגים ממנו היה 57%. מבחינתו, זה מצב מדכדך. אמריקאים נוטים לדון לכף זכות את נשיאם בתקופת החסד של חודשיו הראשונים בבית הלבן. שיעור התמיכה בנשיא הקודם, ברק אובמה, באותה תקופה בנשיאותו היה 60%.

יתר על כן, סקר של Public Policy Polling - מכון סקרים שמשרת בדרך כלל פוליטיקאים דמוקרטים - העלה ש-47% מהנשאלים בסקר שנערך במאי תומכים בייזום הליכי אימפיצ'מנט נגד טראמפ בבית-הנבחרים. זו עובדה שטראמפ אינו מצליח למצוא מסילות לליבם של אלה שלא בחרו בו, משימה ראשונה במעלה של כל נשיא חדש.

זה הרקע להתפתחות מפתיעה בבית הלבן: סטיב בנון, האסטרטג הראשי של טראמפ ואחת מדמויות המפתח בממשלו, קרא השבוע להגדיל את במידה משמעותית את עול המיסוי על עשירים, כדי לממן קיצוצים גדולים בנטל המס על בני מעמד הביניים והמעמד הנמוך. צעד זה הוא סטיה מדהימה מדפוסי הפעולה של ממשלים רפובליקאים בעבר, שהתנגדו רפלקסיבית לכל העלאת מס, שלא לדבר על הכבדת עול המיסוי על עשירים. (העלאת המס שיזם הנשיא ג'ורג' בוש האב - "קראו אך השפתיים שלי... לא תהיה העלאת מס" - היא חריגה בולטת מהדפוס הזה)

על פי האתר הפוליטי כלכלי Axios, שדיווח על כך בראשונה, דוחף בנון להעלות את מדרגת המס העליונה לבעלי ההכנסות הגבוהות ביותר מעבר לרף 40%. כיום, שיעור המס המוטל על אמריקאי שמשתכר יותר מ-418,400 דולר בשנה הוא 39.6%. בנון הגדיר זאת כך: "אני רוצה לראות 4 בהתחלה" (כלומר הספרה הראשונה במדרגת המס החדשה).

הרעיון הזה מעורר סערה בממשל הרפובליקאי מפני שרפובליקאים מטיפים מאז ומתמיד לממשלה קטנה, שתתערב מעט ככל האפשר בחיי אזרחיה, והדרך היעילה ביותר לכווץ כל ממשלה היא צמצום הכנסותיה. "כמה פקידי ממשל סבורים שזה רעיון מטורף, אך בנון מאמין שזה רעיון פופוליסטי בעל פוטנציאל", נאמר בדיווח של Axios.

טראמפ (ובנון) רחוקים מלהיות חסידי האורתודוכסיה הרפובליקאית. נישואיהם למפלגה הרפובליקאית הם בראש ובראשונה נישואי נוחות. שניהם תקפו לא פעם את הממסד הרפובליקאי השמן והשבע. אך אין ספק שבנון מקדם העלאת מס על עשירים לא כדי לשלוח עוד חץ מושחז לעכוז הרפובליקאי אלא בגלל אי יכולתו של טראמפ להגדיל את בסיס התמיכה בו.

נשיא עם שיעור תמיכה זעום הוא נשיא בלתי יעיל שמתקשה לקדם את האג'נדה שלו ושל מפלגתו. ההנהגה הרפובליקאית בסנט נאלצה לדחות ביוני את ההצבעה על חוק בריאות חדש שיעקור משורש את תכנית אובמה-קר השנואה ויחליף אותה לאחר שההנהגה לא הצליחה לגייס תמיכה של מספיק מחוקקים רפובליקאים. פניות אישיות של טראמפ למחוקקים ממפלגתו שלו שיתמכו במיזם הרפובליקאי נפלו על אזנים ערלות. "הסנטורים אינם פוחדים מטראמפ וחשים עצמם חופשיים לנהוג כרצונם", דיווח "וושינגטון פוסט" למחרת.

מהלך פופוליסטי אחר שמגיע מקרבי הממשל הוא מאבקה המתמשך של איוונקה, בת הנשיא ויועצת בכירה בממשלו, לקידום רעיון ותיק שלה - חופשת לידה משולמת. זה אולי מקובל בכל המדינות המתועשות - וכמובן בישראל - אבל בארה"ב יולדות נאלצות לסמוך על טוב ליבו של מעסיקן. אין שום חקיקה - ברמה הפדרלית או רמת המדינה - שמעגנת הטבה בסיסית זו.

רעיון חופשת הלידה בתשלום כלול בהצעת התקציב של הבית הלבן, אך מימוש התקציב נתון בידי בית-הנבחרים - ואין שום סימן שהרוב הרפובליקאי בשני בתי הקונגרס יסמוך ידו על חופשת לידה משולמת.. הנשיא עצמו רחוק מלהוביל את הרעיון - וכך, איוונקה טראמפ היא הדמות הבכירה היחידה בממשל אביה שמקדמת את המיזם. קרוב לוודאי שהנושא אכן קרוב לליבה, אך היא מבינה היטב, שחקיקה כזו עשוי להניף את הנשיא על גלי תמיכה גדולים, במיוחד לאחר התנגדותו המוצהרת ל"הורות מתוכננת", ארגון ארצי למתן שירותי בריאות לנשים, לרבות הפלות, שתקציבו קוצץ בהצעת התקציב הנוכחית בגלל עיסוקו בהפלות. או כך טוענים הרפובליקאים.

לאחר ש"וול סטריט ג'רנל" כתב מאמר מערכת ביקורתי על רעיון חופשת הלידה המשולמת, תחת הכותרת "הזכאות של איוונקה", פרסמה בת הנשיא מענה באותו עיתון. התכנית, שהצעת התקציב מממנת אותה ב-25 מיליארד דולר, תחייב כל מעסיק - בהגבלות מסוימות - להעניק "חוופשת משפחה" לשישה שבועות כ"השקעה במשפחות העובדות של אמריקה".

היא כותבת, שהתכנית, כפי שהיא מפורטת בהצעת התקציב, "מדגישה את הצורך בכך שלאימהות ולאבות תהיה גישה לחופשת לידה משולמת כדי לעודד את שני ההורים לחלוק את מטלות ההורות. יתר על כן, התכנית מכוונת לצמצם ככל האפשר אפליה של מעסיקים נגד שכירת נשים".

"בעוד שהתכנית תיטיב עם כל ההורים העובדים, תהיה לה השפעה חיובית במיוחד על נשים, והרי נשים, הרבה יותר מגברים, נוטות לעזוב את מקום העבודה כדי לטפל ברך הנולד ללא כל תשלום", כותבת טראמפ.

אחד מהנימוקים שמעלה מאמר המערכת בג'רנל הוא, שמדיניות חופשת לידה בתשלום אינה מבחינה בין משפחות שזקוקות לסיוע באמת ובתמים לבין משפחות שכלל אינן זקוקות לו. "בסופו של דבר, התכנית הזו עלולה להיות תמריץ שלילי לעבודה ולדחוף משפחות למעל העוני".

איוונקה טראמפ ובנון מנסים לבלום את סחף התמיכה בנשיא, כל אחד בדרכו שלו, בצעדים פופוליסטיים מובהקים - וצריך להדגיש שהרעיון של איוונקה נולד זמן רב שחיקת מעמדו של אביה. אך אין ודאות שטראמפ עצמו יסמוך ידו על מהלכים אלה ולו רק בגלל העובדה שהעלאת המיסוי על עשירים תפגע בהכנסות שלו ושל בני משפחתו, ודחיפת היזמה של איוונקה עלולה לתקוע טריז בינו לבין הממסד הרפובליקאי.