חשמלנד

בבית הדין לעבודה הוקמה מדינה חדשה, בראשות שליט כל-יכול

מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי
מיקו צרפתי / צילום: תמר מצפי

גבירותיי ורבותיי, אחרי 69 שנים של מלחמת גרילה עיקשת על עצמאותה, אחרי מאבק עקוב עיצומים, הורדות שאלטר קפריזיות והפיכת הציבור לבן-ערובה, אני נרגשת להכריז על הקמת "חשמלנד" - מדינה חדשה מיסודו של ועד עובדי חברת החשמל, המונה 12,400 אזרחים ומונהגת על-ידי חברי וועד נבחר ובראשם השליט הכל-יכול, מיקו צרפתי.

כבר כמה עשורים טובים מתנהל ועד חברת החשמל כאוטונומיה בלתי מוכרזת הפרוסה בשטחה של מדינת ישראל. יש לו כבר את כל המוסדות ההכרחיים לקיומו העצמאי השוטף. ביניהם, מועצה מכוננת פעילה וחזקה המגובה על-ידי יו"ר הסתדרות העובדים, אבי ניסנקורן, שעושה מה שצרפתי אומר לו. כמו כן, בשליטת הוועד כמה בנקים שמעניקים לעובדים הטבות מפליגות, כמו ויתור על דמי ניהול קבועים, עמלות חשבון, מסגרות אשראי בריביות נוחות במיוחד - בקיצור כל מה שמבוקש.

אמנם יש ל"חשמלנד" יש גירעון של למעלה מ-70 מיליארד שקל, אבל העובדים לא מתרגשים ממנו, כי הכסף תמיד זורם אליהם בצינורות מקובלים יותר או פחות, ומענקים שמנים מממשיכים להיות מחולקים על ימין ועל שמאל. השיטה הזאת מקבלת גושפנקא חוקית מבית הדין לעבודה, ששופטיו המכובדים פוסקים שוב ושוב, ללא משוא-פנים כמובן, לטובתו - ומאפשרים לוועד להשתולל בלי רסן.

מי שהיה זקוק להוכחה שבית הדין לעבודה קשוב לצרפתי - ולא הסתפק בשלל אישורי השבתה מופרכים בעבר או מתן תוקף חוקי לאי-שליחת חשבוניות ללקוחות שאפשרה את ריקון קופת החברה שפגעה בה - קיבל בתחילת השבוע את שיא השיאים מבית מדרשו של נשיא בית הדין, כבוד השופט יגאל פליטמן. השופט פליטמן אישר לוועד לא לשלם 10% מהחובות לספקים חיצוניים, כי צרפתי לא מחבב את הרפורמה שמנסה ממשלת ישראל לכפות עליו כבר למעלה מעשור.

אחרי שבממשלה הבינו שההפרטה ההכרחית של חברת החשמל לא תצלח בגלל התנגדותו העזה של הוועד, הוחלט לעקוף אותה ולהתחיל לחלק רישיונות ייצור חשמל לעוד ועוד יצרנים פרטיים, מה שהביא למצב חסר תקדים שבו כ-32% מתצרוכת החשמל הופקעה מידי חברת החשמל. צרפתי התחרפן ורץ לשופט פליטמן.

כאמור, כבוד השופט לא היסס ונתן פסק דין תמוה, לפיו יוכל הוועד להפקיע מידי ספקים, שהם בכלל צד שלישי שאינו מעורב בסכסוך עם הממשלה, כדי שהם ילחצו על הממשלה לשתף אותו בדיונים על "הרפורמה הזוחלת".

פסק הדין של פליטמן היה החותמת הסופית במגילת העצמאות של "חשמלנד" והוכיחה מעל לכל ספק שמישהו כאן השתגע. בית הדין לעבודה אמור לדאוג לזכויות עובדים - ולא לפגוע בפרנסתם של עסקים עצמאיים, שמעסיקים עובדים בעצמם, וכל פשעם הוא רצונם להתפרנס בכבוד.

בגלל פסקי דין כאלה, שזה של פליטמן הוא רק האחרון שבהם, מדינה מוכת שמש כמו ישראל לא רק שלא מייצאת חשמל סולארי - היא בקושי מייצרת אותו לצרכיה שלה. השלב הבא יהיה לסגור את המדינה בצו בית הדין לעבודה, כי היא מפריע לוועד חברת החשמל לעבוד.

הפתרון לטירוף המערכות הזה קל יחסית ונמצא בידיה של הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין: הכרזה על ועד עובדי חברת החשמל מונופול. רק כך ניתן יהיה לרסן את הוועד הכוחני הזה ואת אלה שתומכים בו באופן אוטומטי ופוגעים באזרחי ישראל. נראה את צרפתי, כשיידע שאחרי כל הורדת שלטר או שביתה איטלקית, עלולים לבוא לעצור אותו.