מיליארד ד' לתע"א רוכבים על ניצחון מרקל בבחירות בגרמניה

ועדת ההקצבות של הבונדסטאג הצביעה בסוף יוני נגד חכירת חמישה מל"טים מחומשים מדגם "איתן" לצבא גרמניה ■ אם מרקל תשוב לשלטון, הצבעה עתידית על הנושא עשויה להסתיים באופן שונה

אנגלה מרקל / צילום: רויטרס
אנגלה מרקל / צילום: רויטרס

המילה האחרונה טרם נאמרה בפרשת מאמצי ממשלת גרמניה לחכור מהתעשיה האווירית (תע"א) חמישה מל"טים מחומשים מדגם "איתן" ("הרון") בעלות של כ-1.1 מיליארד דולר.

בסוף יוני, הצביעה ועדת ההקצבות של הבונדסטאג (הבית התחתון בפרלמנט הגרמני) נגד בקשתה של שרת ההגנה, ארסלה פון דר ליאן, לאשר את העסקה. את ההתנגדות הובילה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, אחת מהשותפות בקואליציה של הקנצלרית אנגלה מרקל, למרות הצהרתה של שרת ההגנה, שהמל"טים הישראליים חיוניים לביטחון הלאומי.

אור ירוק מהבונדסטאג היה הדרך היחידה לשלב את המל"טים בצבא גרמניה לפני הבחירות הארציות ב-24 בספטמבר, שתוצאותיהן עלולות לשנות את מדיניות החוץ והביטחון של המדינה.

בכל זאת, למרות התבוסה בבונדסטאג, משרד ההגנה בברלין לא ויתר על הרכש והמל"טים נותרו במקום גבוה בסולם העדיפויות של ממשלת מרקל, על פי דיווח ב"דיפנס ניוז". "הצורך (במל"טים) עדיין קיים", אמר לשבועון דובר של המיניסטריון. הוא הדגיש, שהמל"טים המחומשים ישמשו רק להגנה על חיילים גרמניים במצבים של "סכנה אמיתית ומיידית", לא כמכשיר לסיכולים ממוקדים שמקובלים בצבא ארה"ב.

מחוקקים של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית נימקו את התנגדותם לעסקת המל"טים בכך שטרם נפתרו שאלות לגליות וצבאיות שנגזרות מהשימוש במל"טים מחומשים. יחד עם זאת, מנהיג הסיעה הסוציאל-דמוקרטית בבונדסטאג, תומאס אופנהיימר, הדגיש שמפלגתו מצדדת בחכירת מל"טים בלתי מחומשים, שישמשו לתצפיות ומעקב בלבד.

אך חכירת מל"טים בלתי מחומשים לא תצדיק השקעה של יותר ממיליארד דולר בפרויקט, טוען דובר משרד ההגנה הגרמני. הוא אומר, שלדעת הממשלה, היכולות ההתקפיות של המל"טים הישראליים מהוות "ערך מוסף" שנלווה לתגית המחיר הגבוה לחכירתם.

יזכה מי שיזכה בבחירות בספטמבר, נושא המל"טים החמושים יעלה שוב אחרי הבחירות, מציין "דיפנס ניוז". בכל אופן, משאלי דעת קהל מראים, שהמפלגה הנוצרית-דמוקרטית בראשות הקנצלרית מרקל מובילה בפער של 15% מול יריבתה, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית.

גורמים ישראליים המקורבים לתעשיות הבטחוניות אמרו ל"גלובס", כי אם מרקל אכן תשוב לשלטון, הצבעה חוזרת על המל"טים בוועדת ההקצבות בבונדסטאג עשויה להסתיים באופן שונה מקודמתה, בכפוף, כמובן, ליחסי הכוחות החדשים שם.

בהודעה שפרסמה שרת ההגנה בתחילת 2016 נאמר, כי חמשת המל"טים מתוצרת תע"א יהיו מיועדים להגן על חיילים גרמניים שמוצבים מעבר לים. צבא גרמניה השתמש במל"טים קטנים יותר מהדור הקודם של "איתן" באפגניסטן לשביעות רצונם של המשתמשים בשטח. ההודעה ציינה, כי המל"טים הישראליים ישמשו כגשר בין 2018 ל-2025, השנה שבה יחלו גרמניה, צרפת, איטליה וספרד לייצר מל"ט כל-אירופי.

על פי התכנית המקורית, חברת איירבוס היתה אמורה לתפעל את המל"טים. בשלב הראשוני, הם היו מתוכננים להיות מוצבים בישראל לצורך אמון הצוותים, אך בשלב מאוחר יותר הכוונה היתה למקם אותם בבסיס בצפון גרמניה. עם זאת, במקרה של בעיות שכרוכות ברישומם, היה ניתן להציבם בישראל לאורך זמן.

ב-13 בינואר אשתקד דיווח "דיפנס ניוז", מפי מקורות בבונדסטאג, כי הסיבה העיקרית להחלטת הגרמנים לבחור ב"איתן" היתה נכונות ישראל לתת לגרמניה גישה עמוקה לטכנולוגיה של המל"ט הזה. "כל המידע הטכנולוגי שאנו עשויים להזדקק לו, הובטח לנו", אמר לשבועון מקור שתואר כיודע דבר. לדבריו, הישראלים הודיעו לגרמנים, כי הם יוכלו לנצל את הטכנולוגיה של "איתן" לפיתוח המל"ט הכל-אירופי.