לבקשת לאומי: גוגל מחקה 700 ביקורות שליליות על "פפר"

עמוק לתוך השבת התנהל קרב תדמיתי מרתק בין עו"ד ברק כהן ("באים לבנקאים") לבין בנק לאומי, על דירוג אפליקצית "פפר" בחנות גוגל פליי ■ מי ניצח, נכון לעכשיו? קחו ניחוש אחד

ברק כהן עו"ד, רקפת רוסק עמינח / צילומים: שלומי יוסף, תמר מצפי
ברק כהן עו"ד, רקפת רוסק עמינח / צילומים: שלומי יוסף, תמר מצפי

קבוצת לאומי הצליחה להביא למחיקה של למעלה מ-700 ביקורות שליליות שנכתבו במהלך סוף השבוע האחרון על אפליקציית פפר בחנות האפליקציות של גוגל. בשבת בבוקר עוד הופיע בדירוג האפליקציה כ-850 ביקורות רעות שהביאו לצניחה בדירוג שלה מ-4 ל-1. פעילות נמרצת של קבוצת לאומי על שלוחותיה מול גוגל ישראל הביאה לכך שעד הערב נמחקו הביקורות הרעות שהוגדרו כספאם, ונותרו רק כ-60 ביקורות שליליות, מה שהחזיר את הדירוג של האפליקציה למצבה המקורי.

פפר הוא הבנק הדיגיטלי החדש של קבוצת בנק לאומי, שבהקמתו הוקמו עשרות מיליוני שקלים. בימים האחרונים, לאחר תקופה ארוכה של השקה שקטה, יצא לדרך קמפיין ההשקה, שאמור לתמוך במהלך תחת הכותרת "אל תקרא לי בנק" . מדובר בקמפיין חזק ובולט שאולי שנוי במחלוקת, אך אין חולק על כך שהוא אחד הקמפיינים הבולטים והמושקעים בחודשים האחרונים.

ההשקה המושקעת והפנייה אל קהל יעד צעיר שאמור להיות הקהל הפוטנציאלי של הבנק החדש גרמו לתגובה כמעט מיידית של עו"ד ברק כהן, ממובילי מחאת "באים לבנקאים". ברק קרא לקהל הגולשים בדף הפייסבוק שלו להעביר באמצעות האפליקציה מסר ישיר לבנקאים שיגבה מהבנק מחיר כבד - תדמיתי וכלכלי.

תחת הכותרת "יחד מפרקים את פפר בדקה", הזמין כהן את הגולשים להיכנס לחנויות האפליקציות באנדרואיד ובאייפון להוריד את האפליקציה ולדרג אותה בכוכב אחד - ואז להסיר את האפליקציה מהטלפון.

"מאברוכ", כותב כהן בסעיף 5 של הפוסט שלו, "קרעת את בנק לאומי". "אין צורך לפתוח את האפליקציה לא להירשם ולא נעליים רק הורדה דרוג והסרה".

לטענת כהן, הקמפיין שעלה סביב השקת פפר הוא מטעה ושקרי, ו"מטרתו לשאוב צעירים להורדת בנק-אפליקציה בשם פפר, וזאת בדיוק השעה להעביר מסר ישיר לבנקאים. מסר שיגבה מבנק לאומי מחיר כבד כלכלי אך במיוחד תדמיתי. בתוך פחות מדקה ניתן להפוך את אפליקציית פפר למוצר הכי מגונה", כתב כהן.

אז אולי זה לא לקח דקה, אבל בתוך שעות ספורות נכנסו מאות גולשים לחנויות, הורידו את האפליקציה, כתבו ביקורות שליליות והורידו את הדירוג.

חשוב להבין שכאשר מדובר באפליקציות, עניין הדירוג איננו דבר של מה בכך: אפליקציה עם דירוג נמוך תידחק לתחתית המדף, מה שאומר שיידרש יותר כסף לשיווקה, וגרוע מזה גולשים - לא ימהרו להוריד אותה, כי הדרוג הנמוך משמעותו לכאורה שמדובר במוצר לא טוב.

עם זאת, יש לזכור כי לא מדובר במפתח אפליקציות אנונימי או בחברה קטנה. העובדה שמדובר בקבוצת לאומי - גוף כלכלי גדול ומשפיע - עשתה את שלה, והתלונה של נציגי קבוצת לאומי, שפנו לגוגל עוד במהלך השבת, טופלה במהירות.

מאיר ברנד / צילום: תמר מצפי
 מאיר ברנד / צילום: תמר מצפי

מאיר ברנד, מנכ"ל אזור EMEA בגוגל

הניקוד בגוגל חזר כמעט לרף המקורי

פרט לעובדה שמדובר בגוף כלכלי גדול, לגוגל יש אינטרס משל עצמה לוודא שהפלטפורמה שלה לא תהיה פתוחה למניפולציות גולשים. וכשבבת-אחת תוך שעות ספורות מתחברת מאסה קריטית של אנשים ומבצעת את אותה פעולה, קל להבין שמדובר בפעולה יזומה שמטרתה לפגוע.

כידוע, לצורך הורדת אפליקציות יש לבצע לוג-אין, מה שאומר שמדובר בגולשים מזוהים שניתן לאתר ולהבין אם הורידו את האפליקציה והשתמשו בה וכדומה.

כאמור, התוצאה הייתה שעד שעות הערב בשבת חזר הניקוד בגוגל כמעט לרף המקורי. מהלך החסימה היה אפשרי היות שלגוגל יש סניף חזק ופעיל בישראל שניתן לפעול מולו. בכל הקשור לאפל, לה אין נציגות בישראל, המצב מסובך יותר, ולראיה - היום (א') דירוג אפליקציית פפר באפסטור היה עדין נמוך - 1.5 בלבד. עם זאת, לא מופרך יהיה להניח כי בקבוצת לאומי פועלים כדי שכבר בשעות הקרובות יחזור הציון לרף המקורי. 

מ"פפר" נמסר בתגובה: "'פפר' נולד מתוך צורך של לקוחות הבנקים לקבל בנקאות חדשה המציבה רף חדשני ומתקדם באופן פרסונלי, חכם וללא עמלות. זה בדיוק הבנק שבנינו, וזו הסיבה שכ-10,000 משתמשים פתחו בו חשבון מאז ההשקה, ומאות נוספים מצטרפים מדי יום. אנו מזמינים אתכם להתרווח בכורסה בבית, להוריד pepper ולשלוח לנו ביקורת עניינית שתאפשר לנו להמשיך ולהשתפר".