ניאון מקבוצת כת"ב: 6 חולי מלנומה נקיים מסרטן לאחר שנתיים

"70% מכל החיסונים שייצרנו הובילו לתגובה חיסונית בת-מדידה. המוצר מתאים להתקדמות לניסויים בחולים עם מחלה פעילה, בין היתר כקומבינציה עם תרופות אימונותרפיות"

חברת הביומד ביוליין / צילום: אתר החברה
חברת הביומד ביוליין / צילום: אתר החברה

חברת ניאון, המשתייכת לפורטפוליו של כלל ביוטכנו  (כת"ב), הנסחרת בת"א, הודיעה על פרסום מאמר בכתב העת נייצ'ר, שבחן את השימוש בחיסון נגד סרטן של ניאון בשישה חולים. מדובר בניסוי ראשוני ובתוצאות ראשונות, אולם בינתיים הן מבטיחות: מבין שישה חולים עם מלנומה ראשונית, שטופלו במוצר, אצל ארבעה לא חזרה המחלה לאחר שנתיים ללא טיפול נוסף, ואצל שניים נותרים, שגם אצלם לא חזרה המחלה, שולב הטיפול של כת"ב בטיפול באמצעות אימונותרפיה (מסוג PD1). על פי הספרות הקלינית של התחום, מחלה מסוג זה חוזרת לרוב אצל 40-50 אחוז מן החולים תוך פחות משנתיים. כת"ב מחזיקה בניאון כ-5%. לפני כמה חודשים גייסה ניאון 70 מיליון דולר לפי שווי של יותר מ-200 מיליון דולר.

"הניסוי הראה כי ניתן ליצור חיסון נוגד סרטן מותאם אישית. 70% מכל החיסונים שייצרנו הובילו לתגובה חיסונית בת-מדידה. המוצר מתאים להתקדמות לניסויים בחולים עם מחלה פעילה, בין היתר כקומבינציה עם תרופות אימונותרפיות", אמרה אחת החוקרות החיצוניות בניסוי, ד"ר קתרין וו.

מנכ"ל החברה, ד"ר ריצ'רד גיינור, אמר כי המוצר נמצא כעת בניסוי ראשוני גם במלנומה גרורתית, בשילוב עם אימונותרפיה.

בעקבות ההודעה עלתה מניית כת"ב ב-2%, והחברה נסחרת לפי שווי של 530 מיליון שקל. בעבר ציינה כת"ב, כי היא מקווה כי ניאון תונפק במהלך 2018, על בסיס תוצאות הניסויים הראשונים שלה בבני אדם, בתנאי שהשוק יהיה בשל לכך. במהלך 2017 אמורות לצאת לבורסה שתי חברות נוספות של כת"ב: גמידה סל וביוקנסל. בשבועות האחרונים נראה כי שוק הנפקות הביומד בוול סטריט מתעורר.

באפריל דיווחה כת"ב על השקעה של 20 מיליון שקל על-ידי בית ההשקעות ילין לפידות ב-4% מהון החברה. בעלי המניות העיקריים של כת"ב הם כלל תעשיות של המיליארדר לן בלווטניק (52%) וחברת התרופות טבע (17%).