גיוס הון | פודקאסט

"תעשיית הסטארט-אפ חולה, יזמים משקרים, ויש אוויר חם"

01/03: יובל ברנר, קרמבולה • יובל ברנר, שותף-מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ קרמבולה, מספר על המסע היזמי שעבר וכיצד גייס 5 מיליון דולר ממשקיעי הון-סיכון: "המון אנשים אמרו לנו 'לא', חשבנו שהם צודקים"

"החוויה של הגיוס הראשון שלנו (גיוס ה-Seed) הייתה נוראית. המון אנשים אמרו לנו 'לא', וחשבנו שהם צודקים". כך אומר יובל ברנר, היזם מאחורי הסטארט-אפ קרמבולה (Carambola), אשר יצא עם תובנות מאד ברורות מתהליך גיוס הכסף לחברה שלו.

לדברי ברנר, "הזמן הוא פרמטר שעובד אך ורק לטובת המשקיע, ככל שהזמן עובר - הוא זוכה לעוד ועוד וודאות ומשפר את תנאיו כי הסטארט-אפ צמא למזומנים. הדבר היחיד שעומד מול זה הוא הפחד של המשקיע לפספס את העסקה".

ברנר הקים את קרמבולה יחד עם עוד שני שותפים לפני כ-5 שנים. הסטארט-אפ, אשר פיתח מוצר להעשרת תכנים של אתרי תוכן ("פאבלישרס") ומייצר להם כסף תוך כדי התהליך, גייס כ-5 מיליון דולר. כיום הוא רווחי ומייצר הכנסות של מעל ל-20 מיליון דולר בשנה. תחת ברנר, המכהן גם כמנכ"ל, עובדים כ-30 עובדים במשרדי החברה ברעננה ובניו-יורק.

כמו כן, החברה משרתת כיום כ-300 לקוחות בארץ ובעולם, לרבות אתרי תוכן מובילים כמו רויטרס, USA Today ופורבס.

ברנר אמר את הדברים במסגרת הפרק השלישי של "עוד פודקאסט" - תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות, בשיתוף "גלובס".


לדבריו, הדרך הנכונה לגיוס הון היא באופן אבסורדי - לא לגייס, אלא להתעסק בלקוחות שלך. במקום להקדיש שלושה חודשים לטובת גיוס, אני מציע לראות איך ניתן למכור את המוצר שבכוונתכם לפתח. כל יזם, בתחילת דרכו צריך לעשות תוך חודשיים 200 שיחות עם לקוחות פוטנציאליים, 60 מתוכן פנים אל פנים. חושבים שזה לא ריאלי? למה - אין שום סיבה שלא".

כמו כן, ברנר ממליץ לדבר בפגישה עם משקיע בלי מצגת, בגישה לא מכירתית, וללא שימוש ב"באזז וורדס". "כל ה'באזזוורדס' הן מילים ריקות מתוכן. יש הרבה אוויר חם בתעשייה, ואני באופן אישי לא מתכוון לתרום לזה. אחרי שנעשיתם מומחים בתחום שלכם, הרבה יותר קל לדבר ברור ככל האפשר. זה מנקה את כל רעשי הרקע וגם מאפשר לך, כיזם, לבדל עצמך מהאחרים", הוא מסביר.

"אני ממליץ להיגמל מכל הבאזזוורדס", הוא חוזר ואומר, "מהאוטומטיות וכל הדברים שאנשים ניגשים אליהם מבלי לחשוב. דווקא כיזם-מנכ"ל, מצופה ממך לראות את המציאות בצורה אחרת מכפי שכל השאר רואים ואי-אפשר להימנע מכל ההתקשקשות כלפי חוץ, מבלי להפסיק עם זה כלפי פנים. ברגע שהכל בהיר לך ואצלך, זה משנה את הכל".

הוא מסכם ואומר כי "יש לנו בתעשיית הסטארט-אפים הרבה חולי. אנשים משקרים, מנפחים את האמת למימדים לא נורמליים. אני משתדל לא לקחת חלק בזה, ככל שניתן".

*** "עוד פודקאסט" הינה תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי להעניק למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

*** הפודקאסט הינו בשיתוף מערכת גלובס, ובתמיכת RISE TLV.

*** את "עוד פודקאסט" מנחים תום בר-אב, מנהל השיווק והאקו-סיסטם ב-MassChallenge (האקסלרטור הגלובלי הגדול בעולם) וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Splash Ventures (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס).