הערכות: במידת הצורך, משפחת גינדי תזרים כסף לגינדי השקעות

המסחר בסדרת האג"ח של החברה (בהיקף של 110 מיליון שקל) מעיד על עלייה במפלס החששות של המחזיקים ■ תגובת גינדי: "גינדי השקעות תעמוד בכל התחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח"

בעלי השליטה בגינדי השקעות / צילום: תמר מצפי
בעלי השליטה בגינדי השקעות / צילום: תמר מצפי

האם משפחת גינדי תידרש להזרים בחודשים הקרובים כסף לטובת מחזיקי האג"ח של גינדי השקעות הבורסאית, כדי להימנע מהסדר חוב? המסחר בסדרת האג"ח של החברה (ד') - חוב בהיקף של 110 מיליון שקל - מעיד על עלייה ניכרת במפלס החששות של המחזיקים לגבי עתיד החזר החוב, שהונפק בספטמבר 2015, ואשר מועד הפדיון שלו נקבע לעוד כשנה (תחילת חודש יולי 2018).

חששות אלה באו לידי ביטוי בירידות שערים חדות במסחר באג"ח אתמול, שהגיעו במהלך היום ליותר מ-5%, הסתיימו בירידה של כ-2.5% והשלימו ירידה דו-יומית של כ-3.5%. זאת תוך שהאג"ח של גינדי מרכזת מחזורי מסחר גדולים במיוחד (כ-42 מיליון שקל אתמול וכ-11 מיליון שקל ביום שני - לעומת ממוצע יומי של כמה מאות אלפי שקלים). היום בשעות הצהריים נסחרו האג"ח, שאינן מדורגות, ביציבות.

בסך הכול רשמה הסדרה של גינדי ירידה של כ-5% תוך שלושה שבועות, לתשואה נוכחית שלא רחוקה משיעור דו-ספרתי (יותר מ-9%), לעומת תשואת שפל של פחות מ-3% שבה נסחרה בחודש מארס האחרון.

את שינוי הכיוון השלילי האחרון שנרשם באג"ח גינדי השקעות מייחסים פעילים בשוק ההון בעיקר לפעילות קניון TLV החדש, שלדבריהם מאז פתיחתו "קצת צולע", וזאת, לפי אותם פעילים, לצד עיכובים שהם מזהים במסירת דירות בפרויקט המגורים הסמוך לקניון, שכמו הקניון נבנו במתחם השוק הסיטונאי בתל אביב.

עוד אומרים בשוק בעניין קניון TLV, כי "אמנם יש היגיון בהקמתו ובצפי החיובי לגביו, על בסיס הפיתוח האזורי המתוכנן בסביבה, אבל בינתיים נראה שכמות המבקרים היא לא כמו שחשבו שתהיה, והשוכרים שם מקבלים הנחות משמעותיות בדמי השכירות".

לגבי עתיד האג"ח העריכו, כי "למרות חוסר הוודאות והחששות המשתקפים במסחר בימים אלה, אפשר להעריך שאם יידרש, המשפחה תזרים כסף לחברה, ובשלב הנוכחי לא נראה שיהיה שם הסדר חוב".

בסיכום הרבעון הראשון של השנה היו בקופתה של גינדי השקעות מזומנים בהיקף של 12 מיליון שקל, והונה העצמי עמד על כ-20 מיליון שקל, מול התחייבויות שוטפות של כ-78 מיליון שקל - עיקרן (71 מיליון שקל) לבנקים.

לגינדי יש תזרים חזוי בדוח הרבעון הראשון בו טוענת החברה כי הדרך לפירעון האג"ח בשנה הבאה היא באמצעות 120 מיליון שקל שיתקבלו עד סוף יוני 2018 ממחזור החוב הבכיר על הקניון והגדלתו, ותקבולים ממחזור של אג"ח ד' וגיוס חוב חדש בהתבסס על זכויות החברה בקניון, שכרגע משועבדות לטובת אג"ח ד'.

מהנהלת גינדי השקעות נמסר, כי "אנו לא רואים כל סיבה להתנהלות החריגה סביב איגרות החוב של החברה. בימים הקרובים מתחיל תהליך מסירת הדירות במתחם המגורים בשוק הסיטונאי. כמו כן, קניון האופנה TLV מתקדם על-פי התוכניות, ובהתאם לציפיות. ברור כי גינדי השקעות תעמוד בכל התחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח במועדן ביולי 2018".

ניצלו 940 מיליון שקל מהאשראי

קניון האופנה TLV (TLV Fashion Mall) הוא חלק מפרויקט השוק הסיטונאי (או מתחם גינדי תל אביב) במשולש הרחובות קרליבך, החשמונאים ודרך מנחם בגין שבתל-אביב, וכולל גם כ-720 דירות (וכ-55 דירות להשכרה) ב-11 מגדלים.

גינדי השקעות, שבשליטת האחים מנור, סתוית, טל וכפיר גינדי ומשפחותיהם, מחזיקה בכ-25% מהזכויות בפרויקט. שותפיה הם האחים משה גינדי (אביהם) ואחיו יגאל (כ-25%), וחברת רבוע כחול נדל"ן (כ-50%). במקביל לירידה באג"ח גינדי, ירדה אתמול מניית רבוע נדל"ן, שבשליטת מוטי בן משה, בכ-4%, והיום נחלשה בעוד כ-2%.

המימון להקמת קניון TLV ניתן על-ידי בנק הפועלים ומזרחי-טפחות, ועד לסוף 2016 ניצלו השותפים כ-940 מיליון שקל ממסגרת האשראי, בריבית אפקטיבית של 4.4%. השותפים בפרויקט התחייבו בין היתר כי לאחר מועד פתיחת הקניון, יחס ה-LTV (חוב לערך) שלו לא יעלה על 77%, ובחודש שעבר עדכנה גינדי על קבלת אישור התאגידים המממנים לגבי עמידה בתנאי הסכם המימון, וזאת לאחר פתיחתו.

יזמי הפרויקט הודיעו רק לקראת סוף חודש מארס האחרון על פתיחה "רכה" של הקניון, שבמסגרתה החלו לפעול רק חלק מהחנויות שם, וזאת לאחר שפתיחתו המקורית תוכננה סמוך לחג הפסח 2015 ונדחתה כמה פעמים.

הקניון כולל שטחי מסחר בהיקף של כ-32.5 אלף מ"ר בשתי קומות, עם כ-250 חנויות, בהן רשתות מותגי אופנה בינלאומיים ומקומיים. להערכת יזמי הפרויקט, היקף הפדיון השנתי בקניון צפוי להגיע לכ-1.5 מיליארד שקל.

בדוחות הרבעון הראשון של גינדי השקעות מציינת החברה, כי עד סוף חודש מארס נחתמו הסכמי שכירות וזיכרונות דברים ביחס לכ-87% משטחי המסחר של הקניון.

את הרבעון סיכמה גינדי ברווח נקי של כ-15 מיליון שקל, בזכות רווחי שערוך מהקניון, ששוויו כבר מגיע ל-1.85 מיליארד שקל - ובהתאם משקף לחלקה של גינדי שווי של כ-465 מיליון שקל.עוד בדוחות ציינו בגינדי, כי "חברת הקניון וחברת המגורים עומדות בהתניות הפיננסיות שנקבעו בהסכמי המימון עם התאגידים הבנקאיים".

בעניין פרויקט המגורים, בסוף הרבעון הראשון של השנה דיווחה גינדי השקעות כי כבר נחתמו הסכמי מכר כמעט לכל הדירות בפרויקט (למעט בודדות), שבגינם צפויה חברת הפרויקט המשותפת (מגדלי תל אביב) לקבל תמורה בהיקף של 1.67 מיליארד שקל. עוד מציינים בגינדי, כי עד כה התקבלו בגין אותן דירות מקדמות של 1.32 מיליארד שקל - כ-79% מסך התמורה הצפויה. הרווח הגולמי הצפוי מהמכירות הוערך בכ-214 מיליון שקל - עיקרו (כ-157 מיליון שקל) טרם הוכר.

גינדי השקעות ייצרה כותרות שליליות בשנים קודמות, בשל היותה יזמית פרויקט המגורים בחדרה שבו קרסו ב-2013 שתי מרפסות - מה שהסב לחברה, מלבד פגיעה תדמיתית קשה, גם הפסד כבד של קרוב ל-50 מיליון שקל.

המספרים הבולטים של אג"ח גינדי השקעות
 המספרים הבולטים של אג"ח גינדי השקעות