פחות נתניהו, יותר טראמפ: שפל בנוכחות התקשורתית של רה"מ

יפעת מחקרי מדיה: יוני היה החודש החלש ביותר עבור נתניהו מאז אוקטובר 2016, ובארבעת החודשים האחרונים נרשמה ירידה של 27% בהופעותיו במדיה בהשוואה לתקופה הקודמת ■ בחודשים האחרונים נרשמת ירידה כללית בסיקור התחום הפוליטי

נתניהו וטראמפ / צילום: קובי גדעון-לע"מ
נתניהו וטראמפ / צילום: קובי גדעון-לע"מ

יוני האחרון היה החודש החלש ביותר עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו מבחינת נוכחותו בתקשורת זה למעלה מחצי שנה, מאז אוקטובר 2016 - כך עולה מניתוח של חברת יפעת מחקרי מדיה. אמנם מגמת הירידה בסיקור מאפיינת בחודשים האחרונים את כל המגזר הפוליטי, ואין פוליטיקאי מקומי אחר התופס בתקשורת את מקומו, אך אצל ראש הממשלה מגמת הירידה היא הדרמטית והמשמעותית ביותר, אם כי לא החדה ביותר.

כך, בעוד שבארבעת החודשים נובמבר 2016 עד פברואר 2017 ממוצע ההופעות במדיה של נתניהו היה 435 בחודש, בארבעת החודשים הבאים - שכוללים גם את מאי שבו נערך ביקור הנשיא דונלד טראמפ בארץ - הוא הסתפק בממוצע של 331 הופעות, ירידה של 27%.

הניתוח של יפעת בוחן "הופעות במדיה" המוגדרות כראיונות או "סינקים" (קטעי קול או וידיאו קצרים שבהם מופיע הפוליטיקאי בקולו או בדמותו), ואינו כולל אזכורים של הפוליטיקאי בתקשורת שאין בהם נוכחות שלו.

מגמת הירידה של נתניהו היא המעניינת ביותר, אך התופעה משותפת לכלל המערכת הפוליטית, ונראה כי לאחר החודשים הראשונים של השנה - אז שררה אווירה של סף בחירות במערכת - התקשורת מחפשת סיפורים מחוץ לזירה הפוליטית המקומית.

ביפעת מציינים כי בחודשים אלה נרשמה עלייה בסיקור חדשות חוץ ובנושאים בעלי אופי חברתי וצרכני.

למרות הירידה, נתניהו ממשיך להוביל בפער גדול על ראשי שאר המפלגות במערכת הפוליטית המקומית. מי שעולה למקום השני בארבעת החודשים האחרונים הוא שר האוצר, משה כחלון, שמצליח לשמור על יציבות (115 הופעות במדיה בארבעת החודשים האחרונים, ירידה של 2%); בזמן שראשי המפלגות הגדולות האחרות - נפתלי בנט, יאיר לפיד ויצחק הרצוג - צונחים בשיעורים של יותר מ-30%.

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, שומר גם הוא על יציבות, אך כמות ההופעות שלו קטנה ממילא (38 בחודש ממוצע) ועל רקע נסיבות לא משמחות של חקירתו במשטרה.

"כולנו" מתחזקת גם בתקשורת

ניתוח נוסף שביצעו ביפעת בחן את היקפי הסיקור של חברי הכנסת במדיה הארצית בחלוקה מפלגתית. ניתוח זה כולל כל אזכור שהוא, לא רק הופעות, ומציג נתון של "ממוצע האזכורים לחבר כנסת בחודש", כך שניתן להשוות בין המפלגות בנטרול מספר חברי הכנסת בהן.

גם כאן נרשמת ברוב המקרים ירידה משמעותית בהיקף הסיקור התקשורתי של הזירה הפוליטית, בהשוואה של ארבעת החודשים האחרונים מול ארבעת החודשים שקדמו להם, ולמעט "כולנו" והסיעות החרדיות' כל המפלגות מציגות ירידה.

באופן לא מפתיע, מפלגת השלטון, הליכוד, מובילה את הטבלה, עם 233 הופעות לחבר כנסת בממוצע - ירידה של 10% לעומת התקופה המקבילה - ואחריה סיעת הבית היהודי (219 הופעות, ירידה של 27%). "כולנו" מתחזקת (196 הופעות, עלייה של 17%) יחד עם ההתחזקות של המפלגה כולה בסקרים וקמפיין החוצות של כחלון.

במחנה הציוני, שנמצאת בעמדת נחיתות תקשורתית מאחר שהיא באופוזיציה, גם הפריימריז לא מסייעים לנתון ההופעות של חבר כנסת ממוצע (103 הופעות, ירידה של 9%), ונראה כי הכמות הגדולה של חברי הכנסת בה, שחלקם לא מייצרים תקשורת שוטפת, פוגעת בה מבחינת הפרמטר שאותו בוחן המדד.

את הנתון הנמוך ביותר מציגה הרשימה המשותפת עם 25 הופעות לחבר כנסת ממוצע וירידה של 45% לעומת התקופה המקבילה.

ממדי סיקור יוצאי דופן לטראמפ

ממצא מעניין אחר שעולה מהבדיקה הוא ממדי הסיקור הדרמטיים שלהם זוכה הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ בתקשורת הישראלית. הניתוח - שכלל מדיה ארצית מכל הסוגים כולל אזכורים - מראה כי היקפי הסיקור הממוצעים של טראמפ מאז השבעתו לנשיאות דומים לאלה של נתניהו. נתונים אלה הופכים אותו לפוליטיקאי הזר הראשון שמשתווה מבחינת היקף הסיקור שהוא מקבל לראש הממשלה הישראלי לאורך זמן.

שחר גור, מנהל יפעת מחקרי מדיה, מציע הסבר מעניין שלפיו "נראה כי נשיא ארה"ב תופס חלק נכבד מתשומת-הלב התקשורתית שהוקדשה תמיד לנתניהו".

עם זאת, לדבריו, "אפילו שנתניהו - שמוביל כבר כמה שנים ברצף בהופעותיו בתקשורת - מציג כעת מגמת ירידה מובהקת, יחסי הכוחות המפלגתיים מעידים על עליונותה התקשורתית של הקואליציה, כאשר יש עתיד וגם המחנה הציוני נמצאות בתחתית מדד הסיקור היחסי".

ירידה של 27% בהיקף הסיקור של נתניהו
 ירידה של 27% בהיקף הסיקור של נתניהו