נדחתה ההצבעה על הצעת החוק לפיצול צמודי קרקע

הדחייה: בשל אי-ודאות בנושא מרחב מוגן ומתיישבי גוש קטיף ■ הסכמות עם רשות מקרקעי ישראל: המפצלים לא יחויבו בדמי היתר ופרצלציה

רחל עזריה / צילום: שלומי יוסף
רחל עזריה / צילום: שלומי יוסף

לא יתאפשר פיצול צמודי קרקע במושבים, היטלי ההשבחה יהיה מופחתים, המפצלים לא יצטרכו לשלם דמי היתר לרשות מקרקעי ישראל ואת הדירה המפוצלת לא יהיה ניתן למכור אלא רק להשכיר - אלו הדגשים שעלו היום בדיון שערכה ועדת הרפורמות של הכנסת בהצעת חוק לפיצול צמודי קרקע.

עוד שני נושאים שעלו בדיון היו הצעה של יו"ר הועדה, ח"כ רחל עזריה (כולנו), לאפשר למפוני גוש קטיף ליישם את הפיצול במרחב הכפרי וזאת על אף החרגת המגזר הכפרי כולו מהצעת החוק, וכן סוגייה הקשורה לממ"דים. במהלך הדיון נשאלה השאלה האם היחידה החדשה תצטרך מרחב מוגן, ומה הפתרון למצב בו צמוד הקרקע ממנו תפוצל היחידה אינו כולל מרחב מוגן.

למרות שלקראת הדיון העריכו גורמים שונים כי הצעת החוק, שכבר מקודמת חודשים ארוכים, תעלה להצבעה לקראת קריאה שנייה ושלישית, שני הנושאים האחרונים הובילו לכך שהדיון נסגר ללא הצבעות.

יו"ר הוועדה, ח"כ עזריה, פתחה את הדיון ואמרה כי: "אנחנו מחריגים את המושבים מהצעת החוק. היו ניסיונות להגיע להסכמות, אבל הייתה התנגדות גדולה מאוד, גם של הרשויות וגם של מרכז המועצות האזוריות וגם של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וגם של מינהל התכנון".

עוד אמרה יו"ר הוועדה כי: "במקביל, הגענו להסכמות עם רמ"י על דמי ההיתר והפרצלציה, הם מוותרים על זה. לא יחייבו את המפצלים. זה כדי שהחוק יוכל באמת להתממש ואנשים יוכלו ליישם אותו". לגבי ההצעה הנוגעת למפוני גוש קטיף אמרה ח"כ עזריה כי: "יובהר כי ההקלה מתייחסת למפונים עצמם בכל יישוב כפרי ולא רק לדיירי יישובים שהוקמו עבור מפוני הגוש. מדובר באנשים שנעקרו מבתיהם, חלקם הגדול מבוגרים שלא הצליחו להשתקם כלכלית. לכן אני מבקשת להקל עליהם ולאפשר להם את הפיצול".

הצורך בהקלה זכה להסכמה רחבה בקרב משתתפי הדיון. עם זאת, עלו מספר שאלות ומחלוקות בנוגע לאופן מימושו. ח"כ חיים ילין (יש עתיד) אמר "אני בעד, אבל ייקחו את זה לבג"צ כי יש לזה השלכות רוחב". דודו קוכמן, מזכ"ל האיחוד החקלאי הוסיף: "ישובים עשו דבר יפה וקלטו אליהם מפונים ועכשיו תיווצר בתוך אותו יישוב אפליה. אתם תיצרו בעיה חברתית של המפונים מול אלה שאינם". בתום הדיון הוחלט כי במהלך השבוע יגובש מתווה לניסוח ההקלה.

כאמור, נושא נוסף שעלה בדיון עסק בשאלת המיגון של הדירות המפוצלות. נציגת פיקוד העורף בדיון, סרן קלרה ג'רבי, ביקשה לוודא שבכל היחידות יהיה ממ"ד, כפי שנדרש כיום בכל דירה חדשה. ח"כ עזריה וח"כ דוד ביטן התייחסו לדרישה וטענו כי היא אינה מציאותית. "צריך לדבר על הפיל שבחדר", אמרה בהקשר זה ח"כ עזריה, "הפיצולים קורים בפועל כבר היום. אם נתעקש על כללים מורכבים מידי בעלויות גבוהות מידי, ימשיכו הפיצולים ללא היתר וכולנו נצא קרחים".

ח"כ ביטן הוסיף: "אם רוצים ממ"ד צריך לאפשר תוספת שטח, מה שהחוק הזה לא מאפשר. כל הרעיון של החוק הזה הוא להוסיף דירות בקלות. אולי פשוט נבנה ממ"דים ונגיד לאנשים שיגורו שם".

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) אמר בדיון כי: "יש אינטרס למדינה למגן את כל האוכלוסייה בכל מקום, ולא רק מפני טילים אלא גם מפני רעידות אדמה. עם זאת, זו לא סוגיה שנוגעת לחוק הזה אלא לתפיסת עולם שלמה ולכן אני מציע לא להסתבך בהגדרות שלא יעמדו בשום מבחן, אלא לקיים התייעצות בנפרד עם כל מי שצריך".

במסגרת הדיון עלתה גם הצעה לפתרון הבעיה, הצעה שכוללת סעיף שיחייב את המפצל להתקין דלת שתחבר בין היחידות (הראשית והמפוצלת) ולא תינעל בעתות חירום. בתום הדיון סוכם שנציגי פיקוד העורף יבחנו את ההצעה או יציעו מתווה אחר לפתרון הסוגיה.

בתום הדיון, שכאמור הסתיים ללא שחברי הוועדה הצביעו על הצעת החוק, אמרה ח"כ עזריה כי ברצונה להגיע לפתרון כלל הסוגיות שעל הפרק בשבוע הקרוב וזאת על מנת לקיים הצבעה בקרוב ולאפשר את אישור התעת החוק עוד לפני תום כנס הקיץ של הכנסת, בסוף החודש. הדיון הבא בהצעת החוק נקבע ליום שלישי הבא.

נזכיר כי הצעת החוק לפיצול צמודי קרקע מבקשת לאפשר לבעלי בתים פרטיים לפצל את הבית ליחידה נוספת שתהיה גדולה מ-45 מ"ר וזאת ללא צורך בהיתר. את היחידה המפוצלת יוכל בעל הנכס להשכיר והיא לא תעמוד למכירה. על פי הסכמות קודמות אליהן הגיעו חברי הוועדה, פיצול צמוד הקרקע לא יהיה פטור מהיטל השבחה, אולם החיוב בהיטל השבחה יהיה מפוצל ומופחת. כך, במועד הפיצול יהיה חייב המפצל לשלם שליש מהיטל ההשבחה על היחידה המפוצלת, ושליש נוסף ייגבה ממנו באם הנכס כולו יימכר.

בתגובה לאי הכללת המושבים בהצעת החוק, אמר היום עו״ד עמית יפרח היועמ״ש ויו״ר אגף קרקעות בתנועת המושבים כי: "לאחר הוצאת המושבים מהצעת החוק ולאחר הוצאתה גם של הבנייה הרוויה מהחוק הרי שהמשמעות הינה כי החוק יהיה כאבן שאין לה הופכין ונראה כי מעט מאוד היצע דירות יתווסף בעקבותיו אם בכלל. אנו חוזרים ומדגישים כי הצעתנו לשילוב המושבים בחוק יעמיד לטובת סטודנטים ומשפחות צעירות כעשרת אלפים יחידות דיור קטנות ובזמן קצר מאוד יחסית, המדינה חייבת בשל מצוקת הדיור ועד אשר תוקמנה כל השכונות החדשות לייצר פתרון זמני ופשוט .

"אנו מתכוונים להמשיך ולייצר פתרונות אשר לדעתנו מגדילים את היצע הדירות הקטנות ומצד שני גם אינן פורצות את מסגרת תמ״א 35. פתרונות אשר מייצרים עיבוי של המושב ונשענים על התשתיות הקיימות וכל זאת מבלי לבנות בשטחים חקלאיים פתוחים, אנו רואים בהוצאתנו מתכולת החוק פגיעה קשה בזכותנו אל מול צמודי הקרקע בעיר ומבחינתנו עוד לא נאמרה המילה האחרונה בעניין" .

מזכ"ל תנועת כפרי האיחוד החקלאי ,עו"ד קוכמן, שגם השתתף בדיון אמר לאחריו כי: "אני מצר על החלטת ועדת הרפורמות שלא לכלול את המגזר הכפרי בחוק לפיצול דירות. כנראה שלא פתרונות דיור מידיים עומדים לנגד עיני מקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה. במציאות שבה יש צורך דחוף ליצר מגוון של פתרונות דיור, החרגת המגזר הכפרי אינה עניינית ונובעת מצרות עין לשמה שכולם מפסידים ממנה. החלת החוק על המגזר הכפרי אינה סוכריה וגם לא מכשיר להתעשרות.

"אנו מצרים על כך שוועדת הרפורמות נכנעה לטענות פופוליסטיות התלושות מהמציאות. החלת החוק במגזר הכפרי הייתה מאפשרת יצירה של אלפי יחידות דיור בישובים קיימים והתחדשות, מבלי להעמיס על תשתיות והייתה מקלה על הזדקנות האוכלוסיה בישובים כפריים רבים".