שופרסל תרכוש את חלקה של פז בשותפות על מועדון הלקוחות

הודיעה לפז על הפעלת מנגנון אופציית הרכש בשותפות שופרסל פיננסיים ■ ברשת מדגישים כי הלקוחות חברי המועדון לא ייפגעו וימשיכו ליהנות מההטבות

שופרסל דיל / צלם: אריאל ירוזלימסקי
שופרסל דיל / צלם: אריאל ירוזלימסקי

רשת קמעונות המזון שופרסל עדכנה היום על החלטתה לממש אופציה לרכישת חלקה של חברת האנרגיה פז בשותפות כרטיסי האשראי "שופרסל פיננסים" - המפעילה את מועדון כרטיסי האשראי של שופרסל.

שותפות זו, שהוקמה ב-2006, מציעה כרטיסי אשראי המעניקים למחזיקים בהם הטבות ברכישה ברשת הסופרמרקטים של שופרסל, וכן בתחנות התדלוק של פז וברשת חנויות הנוחות שלה ילו (Yellow). כיום מחזיקה שופרסל 64% מהשותפות, פז מחזיקה ב-20% ולאומי קארד, המתפעלת את מערך כרטיסי האשראי ונותנת את האשראי למחזיקי כרטיס מועדון הלקוחות, היא בעלת 16% מהשותפות.

באשר לתמורה שתשלם שופרסל לפז עבור רכישת החזקותיה, הצדדים ציינו כי בהתאם למנגנון שנקבע בהסכם ביניהן, "שווי החזקותיה של פז ייקבע על-ידי מעריך שווי". לפי דוחותיה בשנתיים האחרונות, שווי ההחזקות של פז בשותפות עומד על 87 מיליון שקל - מה שמשקף לשותפות כולה שווי של כ-440 מיליון שקל.

דוחות שופרסל ל-2016 חושפים כי רשת הקמעונות רשמה התחייבות לרכישת חלק השותפים (פז ולאומי קארד) בשותפות בסך של כ-160 מיליון שקל, וכי אומדן התמורה "נמדד על פי הערך הנוכחי של האופציה, המבוסס על תזרים המזומנים של תוצאות הפעילות בפועל לשנת 2016, ועל-פי תחזיות לגבי תזרימי מזומנים עתידיים של השותפות".

עוד חושפים דוחות שופרסל, כי שופרסל פיננסים - השותפות המוגבלת באמצעותה מנוהל המיזם המשותף, סיכמה את השנה הקודמת עם רווח תפעולי של 47 מיליון שקל - עלייה של כ-7% לעומת 2015, אז רווח זה עמד על 44 מיליון שקל. עוד עולה מהדוחות כי השותפות חילקה אשתקד לבעלי המניות שלה דיבידנד בסך 30 מיליון שקל. בסיכום שנתי, הכנסות מגזר ניהול מועדון לקוחות כרטיסי האשראי של שופרסל צמחו ב-12% ל-75 מיליון שקל.

דוחות שופרסל מעלים עוד כי חלק השותפות בשוק כרטיסי האשראי החוץ-בנקאיים עמד בסוף הרבעון השלישי של 2016 על כ-17%, ובשופרסל הסבירו כי "התמודדותה של החברה בתחום זה מושפעת בעיקר מהתחרות בשוק קמעונאות המזון". הצדדים הדגישו היום כי "לקוחות החברות לא ייפגעו, וימשיכו ליהנות מההטבות המוענקות לחברי מועדון הלקוחות בתחנות פז, בחנויות שופרסל ויש".

"עסקה חיובית", גם לפז

באקסלנס ברוקראז' רואים בחיוב את העסקה, וציינו כי "חברת הפיננסים מהותית לשופרסל (ב-2016 תרמה 11% מהרווח התפעולי ו-7% על חלקה של הרשת), ולהערכתנו החברה עובדת כעת על מתן מענה לחוק הריכוזיות, כדי לייצר ערך נוסף בתחום כרטיסי האשראי שטומן פוטנציאל רב".

שופרסל, שבשליטת דסק"ש מקבוצת אי.די.בי, היא רשת הקמעונות הגדולה בישראל, ושוויה עומד 4.25 מיליארד שקל, אחרי קפיצה של 33% במניה מתחילת השנה. מבחינתה של פז, המנוהלת על-ידי יונה פוגל, הפרידה משופרסל עשויה להוות נקודת יציאה בדרכה לפיתוח הפעילות הפיננסית המתוכננת שלה, בהתאם לאפשרויות הרגולטוריות. מניית פז התחזקה מתחילת השנה ב-4% ומשקפת לחברה שווי של כ-6 מיליארד שקל.

מוקדם יותר השבוע עדכנה פז כי המשרד להגנת הסביבה החליט להטיל על בית הזיקוק שלה באשדוד (פז"א) קנס בהיקף של כ-11 מיליון שקל, "בשל הפרה לכאורה של תנאים בהיתר להזרמת שפכים לים בשנת 2013". בעקבות טענות החברה, סכום הקנס הופחת בכ-45%, ולדברי פז את רוב הסכום כבר הפרישה החברה בדוחותיה ל-2016.