בעלי חברת אדמה אורן קובי יוכרז כפושט רגל בתוך חודש

השופט איתן אורנשטיין בהחלטה חריגה שמהותה למעשה "פשיטת רגל על-תנאי", הנותנת לקובי עוד מרווח נשימה לשפר את תנאי ההסדר ולהשיג ערבות ממשית שתאפשר את קיומו

אורן קובי / צילום: שלומי יוסף
אורן קובי / צילום: שלומי יוסף

בעלי חברת אדמה שקרסה, אורן קובי, יוכרז כפושט רגל בתוך חודש ימים מהיום; אלא אם יגיש עד ה-13 באוגוסט הצעת הסדר נושים שתגובה בבטוחה בנקאית הולמת, ואשר תאושר באסיפת נושים - כך קבע היום (ד') נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, בהחלטה חריגה שמהותה למעשה "פשיטת רגל על-תנאי".

בשנה האחרונה מאז קריסתה של חברת אדמה והגשת הבקשה לפשיטת רגל נגד קובי, ועד לרגע האחרון ממש, ניסה קובי למנוע את הכרזתו כפושט רגל, ואף הציע אמש לנאמן הסדר נושים אשר לטענתו ימנע את ההכרזה. החלטתו של השופט אורנשטיין נותנת לקובי עוד מרווח נשימה לשפר את תנאי ההסדר, ולהשיג ערבות ממשית שתאפשר את קיומו. מקורביו של אורן קובי אמרו היום ל"גלובס", כי אורן קובי יעמיד את הבטוחה הבנקאית וישים את הפרק הזה מאחוריו" וכי "הציע הסכם חסר תקדים של 100% החזר לנושים, ולכן אין סיבה שהוא לא יאושר".

בקשת פשיטת הרגל הוגשה על-ידי נושיו של אורן קובי, שהינו בעל שליטה בחברת אדמה ובקבוצת חברות תחת השם "לוגיסטיק" (אחזקות, נדל"ן, נכסים) שנקלעו להליכי חדלות פירעון. נגד החברות הוגשו בקשות פירוק בד בבד עם בקשת כינוס הנכסים נגד קובי עצמו. ביולי אשתקד ניתן צו פירוק זמני לחברות וצו כינוס נכסים אישי כנגד קובי, במסגרתו מונה עו"ד חגי אולמן למנהל מיוחד, והוקנו לו הסמכויות לתפוס את נכסי החברות ואת נכסי אורן קובי. במהלך התקופה שחלפה מאז ההחלטה פעל אולמן להתחקות אחר הנכסים ולממש נכסים. בין היתר, מומשו דירה שבבעלותו בשהם (תמורת 3.36 מיליון שקל) ונמכרו 6 דירות שרכש קובי בכספי הלקוחות, בהן דירת היוקרה שרכש ב-20 מיליון שקל במגדלי אקירוב, דירה יוקרה במגדלי Yoo, בה התגורר קובי עד ל פינויו על-ידי בית המשפט לאחרונה, ו-4 דירות נוספות.

במסגרת ההליך הוגשו לנאמן 780 תביעות חוב שלפיהן היקף החובות נגד קובי הוא 63 מיליון שקל ונגד החברות 113 מיליון שקל. סה"כ החובות שאינם חופפים מגיע ל-176 מיליון שקל. במסגרת הנשיה נכללים מוסדות פיננסים כבנקים, רשויות שהיקף החובות הנטען להם מגיע לכ-80 מיליון שקל. מנגד, עומד היקף הנכסים של קובי "הנחזה לעין" (כלשון השופט אורנשטיין) בהפחתת התחייבויות ומיסים על הנכסים, על סך של כ-14 מיליון שקל נטו בלבד.

הנאמן המליץ לבית המשפט להכריז על קובי פושט רגל על-מנת לאפשר נקיטה בהליכים שקבועים בפקודת פשיטת הרגל נגדו, לרבות איתור ותפיסה של נכסים, הגשת תביעות אישיות, ביטול הענקות והעדפות ועוד.

מנגד ביקש קובי שלא להכריז עליו פושט רגל וחלף זאת הציע הסדר נושים. בפתח הדיון היום בעניינו הבוקר נמסר לבית המשפט, כי אמש הומצאה לאולמן הצעת הסדר, שלפיה מציע קובי לפרוע את מלוא חובו וחובות החברה, בפרישה ארוכה. קובי טוען שהיקף החובות האישי שלו מגיע לעד 10 מיליון שקל, והיקף החובות של החברות לעד 60 מיליון שקל בלבד - בניגוד לעמדת המנהל המיוחד. קובי הציע לקחת על עצמו גם את החובות של החברות, הגם שאינו חייב לעשות כן ולפרוע את מלוא הנשיה לנושיו בפרישה לתשלומים למשך שנים רבות.

בתגובה להסדר המוצע מסר הנאמן לבית המשפט, כי ההצעה האחרונה שהוגשה פחותה בתנאיה מההצעה הקודמת, בין היתר בהיעדר בטוחה בהצעה החדשה לעומת ההצעה הקודמת. על כך השיב קובי, כי יגבה את ההצעה בבטוחה.

באת-כוח הכנ"ר הצטרפה לעמדת המנהל המיוחד שיש מקום להכרזה על קובי כפושט רגל בין היתר בהיעדר יתרון בהצעה הקיימת לעומת הכרזת פשיטת רגל.

השופט אורנשטיין ציין בהחלטתו, כי "לאחר שנתתי דעתי לטענות הצדדים ועיינתי בהצעה שהוגשה אמש סבורני שהכף נוטה לקבלת עמדת המנהל המיוחד והכנ"ר. עסקינן בחייב שאף לגישתו היקף חובותיו ניכר ומגיע לעשרות מיליוני שקלים וכאשר לא יהיה בנכסיו הקיימים והידועים אף לשיטתו לפרוע את החובות האמורים".

"עם זאת", ציין אורנשטיין, "אבוא לקראת החייב ואדחה את מועד כניסת ההכרזה לתוקף ועל-מנת לאפשר לו לגבש הסדר נושים שיזכה לתמיכת הנושים ברוב הדרוש לפי פקודת פשיטת הרגל. הצעת הסדר כאמור חייבת להיות מגובה בבטוחה כעמדת הנאמן וכפי שהחייב הסכים בדיון ובהצעתו הקודמת".

מעילה של עשרות מיליונים

"אדמה" עסקה בשיווק קרקעות חקלאיות המיועדות להפרשה לציבור הרחב, תוך הצגתן כ"זכות לדירה" בעתיד. החברה נקלעה לפירוק על רקע מעילה לכאורה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים שביצע על-פי החשד בעל השליטה בקבוצה, אורן קובי, בכספי הלקוחות.

עשרות מלקוחות החברה שילמו מאות אלפי שקלים ואף מעל מיליון שקל לעתים (כל אחד) עבור קרקעות ("זכות לדירה"), אך לפי החשד, במקום שהכספים יופקדו בחשבונות הנאמנות לצורך השלמת העסקאות - כספם נמשך על-ידי קובי לחברה וממנה למימון צרכיו הפרטיים (לרבות רכישת הדירות). זאת, מבלי שנמסרה להם קרקע לבסוף.

מאות לקוחות נוספים שילמו עבור עסקאות שאכן הסתיימו במסירת קרקע חקלאית, אך יש מתוכם כאלה שטענו טענות במישור החוזי-צרכני, בין היתר לגבי הטעיה הנוגעת למצב התכנוני של הקרקע.

במקביל לתיק הפירוק ופשיטת-הרגל, מפלג ההונאה במשטרת מחוז תל-אביב מנהל חקירה פלילית נגד קובי ונגד שורה ארוכה של מעורבים בפרשה, בחשד לגניבת כספי לקוחות החברה.