עידן עופר מנפיק את OPC לפי שווי של 355 מ' ד' "לפני הכסף"

החברה המקימה תחנות כוח המונעות בגז טבעי בישראל, תגייס 100 מיליון דולר בהנפקת מניות בבורסה עם התחייבות חיתומית מלאה

אחרי הניסיון הלא מוצלח של הנפקת חברת איי.סי פאואר בנאסד"ק, מתקרבת החברה הבת או.פי.סי אנרגיה (לשעבר איי.סי פאואר ישראל) להנפקה ראשונה (IPO) של מניות בבורסת תל אביב. אתמול בשעת לילה מאוחרת פרסמה החברה תשקיף ומצגת לקראת ההנפקה, שבה היא מתכוונת לגייס כ-100 מיליון דולר (כ-353 מיליון שקל) לפי שווי מינימלי של 355 מיליון דולר (כ-1.253 מיליארד שקל) "לפני הכסף". עם זאת, במקרה של ביקוש גבוה למניות המוצעות, עשויים היקף ההנפקה ושווי החברה לגדול עוד יותר.

או.פי.סי אנרגיה עוסקת בהקמה והפעלה של תחנות כוח פרטיות בישראל, המונעות בגז טבעי, ונמצאת כיום בבעלות מלאה של חברת איי.סי. פאואר, שמחזיקה גם בפעילות רחבה של ייצור חשמל במדינות אמריקה הלטינית. איי.סי פאואר עצמה נמצאת בבעלות מלאה של חברת ההחזקות קנון, שנסחרת בבורסה לפי שווי של 2.5 מיליארד שקל. קנון פוצלה בעבר מתוך החברה לישראל, ובעל השליטה בה הוא עידן עופר, שמחזיק ב-63% ממניותיה.

או.פי.סי אנרגיה מגיעה לבורסה, אחרי שלפני כחודשיים כבר השלימה גיוס של 320 מיליון שקל בהנפקת אג"ח פרטיות לגופים מוסדיים. החברה פועלת בישראל, ומשום כך מושפעת רבות ממדיניות התעריפים של רשות החשמל.

מחזיקה 80% בתחנת רותם

הנכס המרכזי של או.פי.סי אנרגיה הוא החזקה ב-80% ממניות תחנת הכוח או.פי.סי רותם שבמישור רותם, הפועלת מאז יולי 2013 ומחזיקה בכושר ייצור של 466 מגוואט חשמל. מדוחות החברה עולה כי ב-2016 סבלה או.פי.סי אנרגיה מירידה של 6% בהכנסות ל-1.16 מיליארד שקל, עקב עדכון תעריפי החשמל בידי רשות החשמל. כתוצאה מכך, נפל הרווח התפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) של החברה ב-46% ל-252 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי נחתך ב-57% ל-89 מיליון שקל.

בשנה הנוכחית צופה החברה שיפור מהותי בתוצאותיה, כשה-EBITDA של התחנה במישור רותם אמור לצמוח ב-17% ל-297 מיליון שקל. בינתיים סיימה או.פי.סי אנרגיה את הרבעון הראשון של 2017 עם צמיחה של 8% בהכנסות ל-327 מיליון שקל, כתוצאה מגידול בכמות האנרגיה שנמכרה ובזכות עלייה בתעריף החשמל. ה-EBITDA צמח ברבעון הראשון השנה ב-20% ל-104 מיליון שקל, אבל הרווח הנקי צנח ב-14% ל-43 מיליון שקל, בשל עלייה בהוצאות המימון והמס.

מלבד תחנה זו עוסקת או.פי.סי אנרגיה בפיתוח תחנות כוח נוספות, מתוך מטרה לבסס את מעמדה כחברת החשמל הפרטית המובילה בישראל. כיום היא נמצאת בשלבים מתקדמים של הקמת תחנת כוח בעיר חדרה, בעלת הספק של 148 מגוואט, שאותה רכשה לפני כשנתיים מחברת נייר חדרה. כ-60% מפרויקט ההקמה כבר הושלם, והתחנה עצמה אמורה להתחיל לפעול בתחילת 2019, לאחר שיושקעו בה בסך הכל כמיליארד שקל.

כמו כן, חתמה החברה באפריל על הסכם לרכישת 95% מחברת צומת אנרגיה, שמחזיקה בזכויות להקמת תחנת כוח בצומת פלוגות בהספק של 396 מגוואט חשמל. הפרויקט כבר אושר בוועדה לתשתיות לאומיות, ועלותו מוערכת ב-1.3 מיליארד שקל. תוכניותיה העתידיות של או.פי.סי כוללות גם את הרחבת התחנות במישור רותם ובחדרה.

עמלת חיתום של 3.7 מיליון דולר

מבט על התשקיף מגלה כי הנפקת המניות של או.פי.סי מובטחת בהתחייבות חיתומית מלאה - כלומר, החתמים שמשתתפים בהנפקה, מחויבים לרכוש מהחברה את כל המניות המונפקות במחיר המינימום שנקבע להנפקה.

את ההתחייבות החיתומית לקחו על עצמן ארבע חברות החיתום שמובילות את ההנפקה: לאומי פרטנרס, שהתחייבה לרכוש במידת הצורך עד מחצית מהמניות המוצעות בהיקף של כ-50 מיליון דולר; פועלים אי.בי.אי, שהתחייבה לרכוש עד רבע מהמניות המוצעות בהיקף של כ-25 מיליון דולר; וכן ברק קפיטל ומנורה מבטחים, שהתחייבו לרכוש כל אחת עד שמינית מהמניות המוצעות בהיקף של 12.5 מיליון דולר.

מנגד, יזכו החתמים לעמלת חיתום שמנה של 3.75% מתמורת ההנפקה ברוטו - כלומר, לפחות 3.75 מיליון דולר. נוסף על כך, נקבע כי במקרה שמחיר המניה בהנפקה לציבור יעלה על המחיר המינימלי שקבעו החתמים, תשלם להם החברה עמלת הצלחה בשיעור של 15% מההפרש שבין התמורה שתקבל החברה בפועל (נטו, בניכוי עמלות) לבין התמורה שהיתה מתקבלת אם ההנפקה היתה נסגרת במחיר המינימום.

גם עמלת ההתחייבות המוקדמת, שמוענקת למשקיעים מסווגים על המניות שהתחייבו לרכוש במסגרת המכרז המוסדי המקדים, תהיה גבוהה יחסית ותעמוד על 2.5% מהתמורה ברוטו. עם זאת, מלבד האפשרות של הצלחת ההנפקה - כלומר, מכירת כל המניות המונפקות למשקיעים מוסדיים ופרטיים - או האפשרות של הצלחה חלקית בלבד, שתכלול שימוש חלקי או מלא בהתחייבות החיתומית, קיימת גם אפשרות שלישית, של ביטול ההנפקה ומכירת המניות המונפקות במחיר המינימום ללאומי פרטנרס ולחברת כלל ביטוח.

במצב כזה, ישקיעו לאומי פרטנרס וכלל ביטוח 100 מיליון דולר (50 מיליון דולר כל אחד), ויקבלו לידיהם 22% ממניות או.פי.סי (בחלקים שווים). עם זאת, במצב זה יהיו שני הגופים זכאים לעמלת החיתום בסך 3.75 מיליון דולר, כאשר לאומי פרטנרס עצמה תקבל עמלה נוספת של 3.94 מיליון שקל.

המספרים של תחנת הכוח או.פי.סי במישור רותם
 המספרים של תחנת הכוח או.פי.סי במישור רותם