ביקורת בישראל על תגובת ירדן: "ראוי שתימנע משלהוב רוחות"

בירדן קראו לפתוח מחדש את המקום ■ ישראל תקפה: "ראוי שכל הצדדים המעורבים, ובכללם ירדן, ישמרו על איפוק"

בנימין נתניהו / צילום:אבישג שאר יישוב
בנימין נתניהו / צילום:אבישג שאר יישוב

ישראל מותחת היום (ו') ביקורת קשה על הודעת ירדן, שהפצירה בישראל לפתוח מידית את הר הבית למתפללים מוסלמים, לאחר שהאתר נסגר בעקבות הפיגוע הקטלני בו הבוקר. "ישראל דוחה את ההודעה הירדנית ביחס לפיגוע", נכתב בהודעה.

"במקום לגנות את הפיגוע בחרה ירדן לתקוף את ישראל, המגינה על המתפללים ושומרת על חופש הפולחן במקום", נכתב עוד בהודעה. "ישראל לא תסבול פגיעה במקומות הקדושים והיא שומרת על הסטטוס קוו בהם. ראוי שכל הצדדים המעורבים, ובכללם ירדן, ישמרו על איפוק וימנעו משלהוב הרוחות".

בהודעה הירדנית נקראה ישראל "להימנע מנקיטת פעולות שישנו את המצב ההיסטורי הקיים בירושלים ובמסגד אל-אקצה". עם זאת, בניגוד להצהרת ישראל, הופיע בהודעה גם גינוי של הפיגוע היום בפרט ושל אלימות בכלל.

בתום הערכת מצב עם שרי הביטחון ובטחון הפנים, הרמטכ"ל, המפכ"ל, ראש השב"כ ומתאם הפעולות בשטחים הנחה ראש הממשלה על חיזוק משמעותי של סידורי הביטחון בדרכי הגישה להר הבית. בדיון הוחלט להמשיך במהלך סוף השבוע את פעולות חקירת הפיגוע בהר הבית. עוד הוחלט שבהתאם להערכת מצב שתתקיים ביום ראשון, ייפתח ההר באופן הדרגתי למתפללים ומבקרים.

מוקדם יותר היום גינה יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן בהר הבית, בו נרצחו השוטרים רס"מ האיל סתאוי וכמיל שנאן ז"ל. בשיחה ביקש נתניהו מאבו מאזן להפסיק את קריאות הרשות לעלות להר הבית. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו הבהיר שישראל תנקוט את כל הפעולות הדרושות כדי להבטיח את הביטחון בהר הבית, ללא שינוי בסטטוס קוו.

גם האיחוד האירופי הוציא גינוי לפיגוע, בו נכתב כי "מתקפת הטרור הקטלנית נגד שוטרים ישראליים בהר הבית הבוקר אינה רק מתקפה על אנשים בעבדותם, אלא גם חילול של האתר הקדוש". עוד נכתב בהודעת האיחוד כי "לא יכולה להיות כל הצדקה לפשע כזה, או לכל מעשה טרור אחר. האיחוד שולח את תנחומיו למשפחות קורבנות הירי".