משטרת ירושלים נערכת לפתיחת הר הבית למתפללים

לאחר סוף שבוע שכלל עימותים ותסיסה סביב המחסומים בעיר העתיקה יפתח מחדש האתר היום בצהריים, מצויד במגנומטרים ובמצלמות

הר הבית /צילום: רויטרס
הר הבית /צילום: רויטרס

אחרי סוף שבוע מתוח, במשטרת ירושלים נערכים לפתיחת הר הבית היום (א') בצהריים מחדש למתפללים. מפקד המחוז ניצב יורם הלוי המליץ לראש הממשלה בנימין נתניהו על הצבת מגנומטרים בשערי ההר, בתקווה שלפחות ייצרו התרעה בפני מי שינסה להחדיר אמצעי לחימה למתחם. נתניהו קיבל את המלצתו, למרות התנגדותה של ירדן.

משטרת ירושלים, שעדיין מלקקת את פצעיה אחרי מותם של רס"מ האיל סתאוי, בן 30 מכפר מרר, ורס"מ כמיל שנאן, בן 22 מכפר חורפיש, בפיגוע שאירע ביום שישי האחרון בהר הבית, נפרסה במהלך סוף השבוע באופן נרחב סביב העיר העתיקה, שהייתה עד אתמול סגורה לחלוטין.

במקביל, נאלצו השוטרים להתמודד עם תסיסה ועימותים מסביב למחסומים, ותפילות המוניות של מוסלמים שביקשו להגיע להר. בעימותים אף נפצעו שני שוטרים באורח קל: בשער האריות נפצעה שוטרת מזיקוקים שנורו לעברה ובסילוואן נפגע שוטר, גם הוא מזיקוקים שהושלכו לעבר כוח של מג"ב ומשטרה.

במהלך השבת נמשכה הפעילות המבצעית של המשטרה על ההר והכוחות סרקו את המתחם כולו, כולל משרדי הוואקף והמסגדים. למרות העימותים שנרשמו, סוף השבוע עבר בשקט יחסי והחשש מתגובות אלימות לסגירת ההר לא התממש. במקביל, הורה אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתוח את ההר "בהדרגה" וכאמור, להציב גלאי מתכות בשעריו ומצלמות אבטחה מחוצה לו.

עם זאת, יעילותם של אמצעי האבטחה החדשים עומדת בפני כמה סימני שאלה. ראשית, כוחות המשטרה מהווים מטרה מרכזית ב פיגועים , מה שיכול להפוך את עמדת הבידוק עצמה ליעד למתקפה. שנית, כמות המתפללים הגדולה, שיכולה להגיע ל-200 אלף בימי חג מוסלמיים, תהפוך את הבידוק הביטחוני למשימה כמעט בלתי אפשרית.

"יש הרבה מורכבויות. זה לא קניון, יש שם תנועה של מאות אלפים וצריך לחשוב. חושבים גם על שאלת היעד - היעד היה שוטרים", הודה גורם במשטרת המחוז. חשוב לציין כי לפני כשנה וחצי הציבה המשטרה מגנומטרים בכמה צמתי תנועה מרכזיים ברחובות העיר העתיקה, בין השאר בשער יפו ובשער שכם, אולם בפועל לא נעשה בהם שימוש והם פורקו לאחר כמה שבועות.

במשטרת ירושלים מתעקשים כי עצם הצבתם של מכשירי הבידוק תסייע ביצירת ההרתעה. "אי אפשר שלא לבצע הליך בידוק בשערי ההר, לפחות בשלב הזה", הסבירו. מי שיופקד על ביצוע הבדיקות הביטחוניות הם השוטרים שמוצבים כיום בשערים ועוסקים בדרך כלל במניעה מתיירים ומיהודים להיכנס שלא דרך שער המוגרבים בשעות הביקור ללא מוסלמים.