ח"כ רחל עזריה הצטרפה לקריאה להקפיא את עסקת הצוללות

סדקים ראשונים בקואליציה על רקע החקירות? ח"כ עזריה היא היחידה מקרב נציגי הממשלה בוועדת החוץ והביטחון שחתמה על מכתב בעניין ■ הערכות: כחלון לא היה שותף להחלטה

השר משה כחלון וחברת הכנסת רחל עזריה / צילום: נעם פיינר
השר משה כחלון וחברת הכנסת רחל עזריה / צילום: נעם פיינר

חברת הכנסת רחל עזריה ("כולנו") הצטרפה במהלך סוף השבוע למכתב ששלחו היום (א') 13 חברי כנסת החברים בוועדת החוץ והביטחון אל יו"ר הוועדה, אבי דיכטר, שבו הם דורשים להקפיא את העסקה לרכישת ספינות טילים מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ ומהמספנה הלבנונית הקשורה אליו - זאת על רקע מה שהגדירו "התפתחויות דרמטיות בחקירת המשטרה" ולנוכח מעצרם של בכירים המעורבים בעסקה. על-פי המכתב, ההקפאה דרושה עד תום מיצוי החקירה.

ח"כ עזריה היא היחידה שחתמה על המכתב מקרב חברי הקואליציה בוועדה, מה שגרר ספקולציות באשר למעורבותו של יו"ר מפלגתה, שר האוצר משה כחלון. גם בתוך "כולנו" היו מי שתהו בעניין והבהירו כי לא התקיימה כל התייעצות בסוגיה. על-פי הערכות, היה זה מהלך עצמאי של עזריה, שלכל היותר לא צפוי להטריד במיוחד את כחלון, שממילא נמצא במערכת יחסים עכורה מאוד עם ראש הממשלה.

גורם המתמצא מאוד בנעשה במפלגתו של כחלון הצביע על היחסים הטובים ששררו בין עזריה ליו"ר מפלגת העבודה הנבחר, אבי גבאי, עת שהאחרון כיהן כשר להגנת הסביבה. לדבריו, ייתכן כי מדובר בקריצה אפשרית של עזריה לעברו של גבאי, על רקע הצהרותיו בדבר הרצון לקלוט לשורות המפלגה כמה שיותר קהלים חדשים.

עזריה נחשבת לפופולרית מאוד בקרב משפחות צעירות ממעמד הביניים על רקע מהלכי החקיקה שלה, בין היתר בתחום הפיקוח על הצהרונים והגיל הרך בכלל, וחבירה שלה אל גבאי עשויה להאיץ זליגה של מנדטים הן מ"כולנו" והן מ"יש עתיד".

בשיחה עם "גלובס" הבהירה עזריה כי מאחורי החלטתה אין שום מניע פוליטי. "אני עושה את זה מהמקום המקצועי בלבד, על רקע עוד ועוד מידע שנחשף, ושכל הפחות צריך לדון בו", אמרה.

מלבד ח"כ עזריה, ולהוציא את חברי הליכוד, מקרב אנשי הקואליציה שותפים בוועדת החוץ והביטחון גם רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה), שולי מועלם (הבית היהודי) ומוטי יוגב (הבית היהודי). הם, כאמור, לא הצטרפו לקריאה להקפיא את העסקה.

"אנו אמונים על קודש-הקודשים של ביטחון ישראל", כתבו חברי הכנסת במכתב לדיכטר. "בחודשים האחרונים כולנו עדים לחשש לזיהום הליך הרכישה תוך מעורבות גורמים בעלי אינטרסים זרים הקשורים ישירות לראש הממשלה ולאנשיו. כעת מתבררות עובדות רבות אשר לא הובאו בפנינו בעת קבלת ההחלטות לתקצב ולאשר את הכספים הנדרשים לביצוע העסקה. הכנסת כרשות מפקחת היא חלק ממערך שומרי הסף ובפרט ועדת חוץ וביטחון. אל לנו להמשיך לקדם עסקה שנמצאת כרגע בעיצומה של חקירת משטרה שרק הולכת ומסתעפת ונוגעת לאנשים הקרובים ביותר לראש הממשלה".

על המכתב, שאותו הוביל ח"כ אראל מרגלית, חתומים גם חברי מפלגתו עמיר פרץ, נחמן שי, מנואל טרכטנברג, מרב מיכאלי, עמר בר-לב, קסניה סבטלובה, אייל בן-ראובן ושלי יחימוביץ' וכן חברות מרצ זהבה גלאון ומיכל רוזין ונציג "יש עתיד" עופר שלח.

עם או בלי המהלך של ח"כ עזריה, במערכת הפוליטית מתחזקת התחושה כי הפעם לא מדובר בכותרות גדולות שיסתיימו בלא כלום, וכי ההתפתחויות גם בפרשת הצוללות וגם בפרשות האחרות צפויות להגיע גם אל נתניהו.

ראש הממשלה, מצידו, כבר מסגיר סימנים של לחץ: אחרי ההתקפה המשולבת שהזמין מצד חברי הליכוד ביום חמישי, הוא התראיין בשעת לילה מאוחרת במיוחד לערוץ 20 המזוהה עמו, ובהמשך שיגר גם תגובה משתלחת באבי גבאי, שהפכה אותו ל"איש שמאל קיצוני".

מהמפלגות החרדיות שנהנות כיום מממשלה חלומית עבורן אין ציפייה שיסדקו את הקואליציה על רקע החקירות, אולם שני ראשי מפלגות נושאים כעת עיניים אל הסקרים ואל רחשי הציבור: יו"ר "כולנו" משה כחלון ויו"ר "הבית היהודי", שר החינוך נפתלי בנט.

ככל שהישיבה בממשלה ללא ביקורת על עניין החקירות תקבל נקודות שליליות בציבור, ההערכה היא שבנט וכחלון יחשבו מסלול מחדש ולכל הפחות יחדדו מסרים. במקרה של הגשת כתב אישום נגד נתניהו, אין מחלוקת על כך שהשניים צפויים לקרוא לפירוק הממשלה.