רשות ההגבלים באירופה: טבע וספלון הפרו את חוקי ההגבלים

ההפרה נוגעת להסכם לעיכוב גנריקה לתרופה modafinil ■ טבע בתגובה: "נשתף פעולה עם הבדיקה; מתנגדים בחריפות לאופן שבו הרשות האירופית מנתחת הסדרי פטנטים בענף הפארמה"

רשות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי הודיעה היום לטבע כי הסכם שנחתם בין טבע  לבין חברת ספלון (עוד לפני שטבע רכשה את ספלון) היווה הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי. לפי הודעת הנציבות האירופית, טבע עודכנה כי ממצאים ראשוניים מצביעים על כך. הרשויות באירופה טוענות כי במסגרת הסכם שנחתם בין החברות טבע התחייבה לא להביא לשוק גרסה גנרית, זולה יותר מהמקור, של התרופה modafinil של ספלון לטיפול בהפרעות שינה עד לאוקטובר 2012. הסכמים מסוג זה נקראים גם "pay for delay". בשלב זה, לא נמסר האם טבע תיאלץ לשלם קנס, ומה יהיה גובה הקנס.

לדברי מרגרט וסטאגר, האחראית על מדיניות התחרות באיחוד האירופי, "כניסה לשוק ותחרות באמצעות תרופות גנריות היא אלמנט חיוני. במקרה זה, ממצאים ראשונים שלנו מצביעים על כך שטבע וספלון הפרו את חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי בכך שספלון הסכימה לשלם לטבע כדי שטבע לא תביא לשוק את הגרסה הגנרית שלה ל-modafinil. כעת החברות צריכות להשיב על החששות שלנו".

מטבע נמסר בתגובה כי "רשות ההגבלים העסקיים האירופית פרסמה 'ממצאים ראשונים' בדבר הפרה, לכאורה, של דיני ההגבלים העסקיים על ידי טבע. הממצאים נוגעים להסכם פשרה משנת 2005 בין ספלון וטבע. בשלב זה יידרש זמן לקרוא ולשקול את הממצאים, אך אנו מאמינים שספלון וטבע לא פעלו באופן הפוגע בתחרות, ואנו נשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות בבדיקתם. באופן כללי, טבע מתנגדת בחריפות לאופן שבו הרשות האירופית מנתחת הסדרי פטנטים בענף הפארמה".

נזכיר, שב-2011 טבע רכשה את ספלון בעסקה של כ-6.5 מיליארד דולר, שלימים התגלתה כעסקה כושלת. בין היתר, טבע הגיעה לפני כשנה לפשרה עם 48 מדינות בארה"ב ושילמה 125 מיליון דולר בגלל נזקים שגרמה ספלון כשעיכבה את כניסת הגרסה הגנרית לתרופה שפיתחה, provigil. עוד לפני כן, טבע הסכימה לשלם 1.2 מיליארד דולר במסגרת הסכם פשרה עם רשות ההגבלים בארה"ב (FTC) כפיצוי לסיטונאים, בתי מרקחת וחברות ביטוח ששילמו תשלומי-יתר בשל חסימת התחרות הגנרית; וכן ביצעה מחיקות חשבונאיות שכללו ירידות ערך בתרופות שהגיעו אליה מרכישת ספלון.