לא רק צוללות: צפו במעלית המהפכנית של חברת טיסנקרופ

כך נראית מערכת המעליות Multi שנחשבת למילה האחרונה בתחום: מדובר במערכת של פירים ופתחים אשר ביניהם נעים מספר תאים אנכית וגם אופקית, במהירות של עד 10 מטרים בשנייה, ומספקים לדיירים גישה למעלית כל כ-15 שניות

 מעלית  מולטי/ צילום: הדמיה
מעלית מולטי/ צילום: הדמיה

לפני למעלה משנה דיווחנו לכם על התחלת הניסויים באב-הטיפוס של המולטי - המעלית הראשונה בעולם ללא כבלים של חברת טיסנקרופ הגרמנית שיכולה לנוע גם אופקית, כל זאת בסיוע של מגדל שנבנה במיוחד עבורה. בשבוע שעבר המגדל והמעלית הוכרזו כמבצעיים ופעילים, כשחברת הנכסים הגרמנית OVG Real Estate הכריזה כי היא מתכוונת להתקין את המעלית באחד מבנייניה שבנייתו מתוכננת להסתיים ב-2019.

נזכיר כי הקונספט המהפכני של המולטי כולל מספר תאים הנעים גם אנכית וגם אופקית כאמור במהירות של עד כ-10 מטרים בשנייה. המגדל בו המערכת נעה מכיל מערכת של פירים ופתחים המספקת לדיירים גישה למעלית כל 15 עד 30 שניות. מכיוון שהמולטי משתמשת בפירים קטנים יותר מפירים סטנדרטיים, היא מגדילה את השטח הפנימי של המגדל בעוד 25%. על פי החברה, המעלית מתאימה בעיקר למגדלים בגובה של 300 מטרים ומעלה, אך ניתן להתאים אותה גם למגדלים נמוכים יותר.

למרות שהמולטי בהחלט מהפכנית ייתכן ולא נזכה לראות אותה בתפוצה רחבה בשנים הקרובות, וזאת בשל המחיר הגבוה שלה - שמאמיר לכמעט פי 5 ממחיר בניית מעלית סטנדרטית. עם זאת ,יש לציין שבחשיבה לטווח הרחוק היא עושה שימוש ב-60 אחוז פחות מתצרוכת האנרגייה כך שיש כאן מערכת של שיקולים נוספת שיש לקחת בחשבון. סביר להניח שגם ארכיטקטים שיישאפו להפגין חדשנות ייבחרו לשלב את המעלית כחלק מהתכנון שלהם.