האם וולמארט תיתן לאמזון בשיניים?

הקרב על 800 מיליארד דולר בשנה רק החל

רשת הול פודס / צילום: רויטרס
רשת הול פודס / צילום: רויטרס

רכישתה המתוקשרת של רשת המרכולים "הול פודס" על ידי אמזון תמורת 13.7 מיליארד דולר עוררה גל של פרשנויות ותהיות לגבי גורלו של העולם הישן ואחת הנציגות הגדולות ביותר שלו, הקמעונאית הענקית וולמארט. כזכור, סימנה אמזון את תחום קמעונאות המזון כאחד מיעדיה האסטרטגיים עוד בשנה שעברה, עם פרסום תוכניתה להקים רשת מרכולים ללא קופות רושמות.

בסרטונים שהפיקה החברה, נראו קונים שמחים וטובי לב אוספים מוצרים מהמדפים היישר לתוך התיקים שלהם ויוצאים מהחנות ללא צורך לעמוד בתורים מסורבלים, בזכות הטכנולוגיה המתקדמת המזהה את רכישותיהם ומחייבת מיידית את כרטיס האשראי שלהם, שפרטיו מאוחסנים באפליקציה המאפשרת להם את חוויית הרכישה המהנה הזו.

החוויה עדיין לא זמינה לקהל הרחב, אבל אלפי מפתחים במקומות שונים ברחבי העולם ולא רק באמזון, כולל בישראל, כבר עובדים על מרכיבים שונים שלה כמו עיבוד תמונה, בינה מלאכותית, ניתוחים של ביג דאטה, אבטחת מידע ועוד על מנת לאפשר לחזון הזה לקרום עור וגידים.

ייתכן שלמעלה מ-450 הסניפים של "הול פודס" יהיו היעד הראשון להטמעה נרחבת של חוויית הקנייה החדשה הזו, שזכתה לכינוי "אמזון גו". מוקדם עדיין לומר, אבל מה שברור הוא שהרכישה הזו מעניקה לאמזון אחיזה משמעותית בעולם הקמעונאות הפיזית ומהווה הצהרת כוונות דרמטית באשר לכוונותיה של אמזון לחרוג מהעולם המקוון שבו הפכה להיות שחקנית ענקית ובעיני רבים גם שליטה בלתי מעורערת.

ענף הקמעונאות במזון מוערך בכ-800 מיליארד דולר בשנה בארצות הברית ורובו המוחלט מתקיים בין מדפי המרכולים והדוכנים, מה שמעניק לאמזון סיבות רבות לנסות להתבסס גם במרחב הפיזי - תוך שילוב הניסיון הרב שלה בקווי אספקה יעילים ובניהול מלאי, ברמת יעילות שהיא כנראה הכי קרובה לשלמות שקיימת כיום בחברה מסחרית כלשהי.

ככל הנראה, אמזון לא תסתפק במכירת מוצרי מזון במתכונת של סופרמרקט כמו שאנחנו מכירים אותו. כתב זריז באתר הטכנולוגיה טק קראנצ' דיווח השבוע שגילה כמה וכמה בקשות של אמזון להגנה על זכויות יוצרים סביב משפטי מפתח מיתוגיים, שיכולים למצב את החברה כיצרנית מובילה של ארוחות מוכנות ואספקת מזון מדויקת על פי תפריט קבוע מראש עד לבית הלקוח. הכתב פרסם שאמזון ביקשה הגנה על זכויות יוצרים סביב סיסמאות כמו "אנחנו עושים את ההכנות. אתה הוא השף", "אנחנו מכינים. אתה מבשל" או "ארוחות מוכנות, ללא תור".

בסך הכל, איתר הכתב למעלה מ-100 סיסמאות בסגנון זה, לגביהן ביקשה אמזון זכויות יוצרים. הדבר עוזר להסביר את נפילתה - אולי התרסקותה - של מניית בלו אפרון (סימול: APRN), חברה המתמחה בתחום, שנאלצה להנמיך את מחיר המניה שלה לקראת הנפקתה לציבור עד לגבול התחתון של 10 דולר - ושנסחרת, נכון לאתמול, במחיר הנמוך ב-35% ממחיר הנפקתה לפני פחות מחודש.

"אל תהיו מופתעים"

ומה כל זה אומר לגבי וולמארט, ענקית הקמעונאות שבנתה את תהילתה על פרישת אלפי סניפים ברחבי צפון אמריקה, על ניהול יעיל של קווי אספקה ועל מלאי מגוון וזמין לכל דורש?

מסתבר, שמי שמיהרו להספיד את וולמארט פנו קצת מהר מדי להסיק מסקנות. אפשר אמנם להגדיר את אמזון כאיום אסטרטגי על עסקי הליבה של וולמארט ומצד שני, עצם הכניסה של אמזון לעולם הקמעונאות הפיזי מהווה הכרה בחשיבותו של עולם זה, בו אמזון איננה הגדולה ביותר ושבו הפרישה הפיזית והניסיון בקמעונאות לא מקוונת מהווים נכסים אסטרטגיים בפני עצמם.

וולמארט מחזיקה כיום למעלה מ-4,000 סניפים, פי 10 מכמות הסניפים שרכשה אמזון לעצמה בחודש שעבר - וכל הסימנים מעידים על כך שוולמארט נערכת למלחמה. החברה שדרגה את אתר הקניות המקוונות שלה, היא מגייסת כוח אדם מיומן במסחר אלקטרוני ובקווי אספקה יעילים ובאופן כללי מנסה להפוך את הנוכחות הפיזית שלה בכל מקום ליתרון, בזירה שבה עד לפני כחודש, לפני הרכישה הגדולה של "הול פודס", גודל פיזי של מערך הקמעונאות היה נחשב בדרך כלל לחיסרון.

המגמות האלו לא נעלמו מעיניהם של אנליסטים בוול סטריט. בנק ההשקעות גולדמן זקס פירסם ביום שישי האחרון מחקר על וולמארט, שבסופו העלה את דירוג המניה ל"קנייה" וציין שהחברה נערכת למלחמה עם אמזון.

המגזין המקוון TheStreet, המלווה את המסחר במניות בשווקים הציבוריים, פירסם אתמול מאמר תחת הכותרת "וולמארט הולכת לתת לאמזון בשיניים, אל תהיו מופתעים כשזה יקרה". האם באמת תהיה כאן הכרעה ברמה של נוקאאוט בין שתי ענקיות המסחר הללו? האם לא ייתכן שילמדו להתחרות זו בצד זו, כשכל אחת מהן מתמקדת בחוזקות שלה ובסופו של דבר הצרכנים מרוויחים?

השנים הקרובות יתנו את התשובה לשאלות האלו, ואולי אף יביאו בסופו של דבר למה שנראה היום כתסריט דמיוני למדי: איחוד של שתי הענקיות האלו בעסקת מיזוג ענקית, שתיצור את הרשת הקמעונאית הגדולה ביותר בעולם. לא בהכרח תסריט רצוי, אבל, כבר למדנו ש(כמעט) הכל אפשרי בעולם החדש הזה שלנו.

 ■ הכותב הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.