נדחתה עתירת החברה המרכזית נגד רשות ההגבלים העסקיים

החברה המרכזית עתרה לבג"ץ בטענה כי לא קיבלה מהרשות את המידע המלא שעל בסיסו הוחלט להטיל עליה עיצומים כספיים בגובה 62.7 מיליון שקל, לאחר שניצלה לרעה את מעמדה כמונופול בשוק משקאות הקולה ■ החברה: "ביהמ"ש לא הכריע באשר לתקינות הליך השימוע"

קוקה קולה / צלם: רויטרס
קוקה קולה / צלם: רויטרס

נדחתה על הסף עתירתה לבג"ץ של החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) נגד רשות ההגבלים העסקיים, ונקבע כי יהיה עליה לשאת בהוצאות המשפט בסך 10,000 שקל.

נזכיר כי החברה המרכזית עתרה לבג"ץ בטענה כי לא קיבלה מהרשות את המידע המלא שעל בסיסו הוחלט להטיל עליה עיצומים כספיים בגובה 62.7 מיליון שקל, לאחר שניצלה לרעה את מעמדה כבעלת מונופולין בשוק משקאות הקולה.

הטעמים שפורטו לדחיית העתירה הם עתירה הם כי לעותרים ישנה אפשרות להעלות את טענותיהם בנוגע להליך השימוע בהליך השימוע עצמו בפני הממונה, כך שלמעשה החלטתה הסופית של הממונה בנוגע לטענותיהם טרם התקבלה, ובנוסף עומדת בפניהם האפשרות להגיש ערעור, אך הדגישו כי ערעור כזה אינו יצדיק את עיכוב העיצומים הכספיים אם וכאשר יוטלו, או למנוע את קביעת הממונה כי החברה המרכזית ניצלה לרעה את מעמדה כבעלת מונופולין.

נציין כי הרקע להטלת העיצומים היא חקירה שנפתחה נגד החברה המרכזית למשקאות. במהלך 2013 פתחה רשות ההגבלים, בראשותו של הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, פרופ' דיויד גילה, בחקירה פלילית גלויה נגד החברה, בחשד כי ניצלה את כוחה המונופוליסטי בתחום המשקאות והפרה את המגבלות החלות עליה כמונופול. ‏

השלב הגלוי של החקירה התפרסם לאחר מספר שבועות שבהם ניהלה הרשות חקירה סמויה נגד קוקה-קולה ישראל, ובמסגרתו זומנו לחקירה שורה של בכירים בחברה. על-פי החשד שעלה אז, קוקה-קולה ישראל ביצעה התניות צולבות. במסגרת זו קידמה החברה את מכירת מוצרי טרה באמצעות התנאים המסחריים על מותגי המונופול של החברה ובראשם המותג קוקה-קולה.

החשדות לכאורה מיוחסים לפעילותה של קוקה-קולה ישראל הן בקרב רשתות השיווק והן בקרב השוק המוסדי, כמו למשל ברשתות הקפה. כך למשל, על-פי החשד הפלילי שנחקר אז, החברה התנתה את מתן ההנחות על מותגי קוקה-קולה ברכישת מוצרי טרה. לחילופין, החברה איימה לכאורה על גורמים בשוק המוסדי כי אם לא ירכשו את מוצרי טרה, לא יקבלו הנחות על קוקה-קולה.

החברה המרכזית היא חברה פרטית הנמצאת בבעלותם של יורשי איש העסקים המנוח מוזי ורטהיים ונחשבת לגורם הדומיננטי בתחום המשקאות הקלים בישראל. הקבוצה מחזיקה בבעלות מלאה על החברות טרה, פריגת, נביעות ומבשלות בירה ישראל המשווקת את מותגי הבירה קרלסברג, טובורג, סטלה ארטואה, גינס ועוד. בנוסף, לקבוצה יש פעילות ברומניה, הן בתחום המשקאות והן בתחום מוצרי החלב עם המותג מולר.

המותג המרכזי שלה, קוקה-קולה, הוא מותג חזק ובעל כוח שוק, ובזכותו נחשבת החברה לאחת החברות החזקות בישראל ולשחקנית הגדולה ביותר בשוק המשקאות. בקטגוריית משקה הקולה השחור יש לחברה מונופול מובהק.

לצד המותג קוקה-קולה, מחזיקה החברה המרכזית גם במותגים אחרים מתחום השתייה המוגזת, שגם בהם יש לה נתחי מכירות גבוהים. החברה מייצרת, משווקת, מוכרת ומפיצה מוצרים תחת המותגים קוקה-קולה, קוקה-קולה זירו, דיאט קוקה-קולה, ספרייט, ספרייט זירו, פאנטה, פיוז-טי, וקינלי סודה. התה הקר "פיוז טי" הוא אחד המותגים המרכזיים שהחברה משווקת ודומיננטית בו, וגם לו יש נתח מכירות משמעותי.

לצד אלה מחזיקה החברה בסל משקאות קלים המורכב ממיצים, סודה ומים מינרליים. במוצרים אלה כוח השוק של החברה המרכזית חלש יותר, והיא חשופה בו ליותר תחרות מצד השחקניות הנוספות בתחום, בהם יפאורה וטמפו. ואולם, גם במציאות התחרותית הקיימת בשוק המיצים, סודה ומים מינרליים, החברה המרכזית מחזיקה בנתח מכירות של כשני שליש מכל שוק המשקאות. 

מהחברה המרכזית למשקאות נמסר בתגובה: "בית המשפט העליון החליט כי התערבותו בשלב הזה אינה נדרשת, שכן ייתכן כי טענות החברה המרכזית כנגד העיצומים יתקבלו במסגרת השימוע על-ידי רשות ההגבלים עצמה. בנוסף עומדת לחברה המרכזית הזכות לטעון את טענותיה בבית הדין להגבלים עסקיים. יש לציין כי לאור זאת, בית המשפט לא הכריע בכל הקשור לתקינות הליך השימוע, אשר לטענת החברה המרכזית הוא הליך המתנהל בצורה שאינה סבירה ואינה הוגנת".