השר אלקין: מגבה את עובדי המשרד בעניין מכל האמוניה בחיפה

השר להגנת הסביבה על רקע הודעת מבקר המדינה על חשד לפלילים בטיפול המשרד בסוגיית מכל האמוניה: "אם למישהו יש טענות לגבי החלטות שקיבל המשרד בנושא האמוניה, אני מבקש להפנות אותן לא לעובדי המשרד אלא אליי"

מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה בחיפה / צילום: ערן גילווארג

השר להגנת הסביבה זאב אלקין נתן הבוקר (ד') גיבוי לעובדי משרדו, ובעיקר למנכ"ל ישראל דנציגר, על רקע הודעת מבקר המדינה מאתמול על חשד לפלילים בטיפול המשרד להגנת הסביבה בסוגיית מכל האמוניה ועל כך שנראה כי דנציגר לא קיים את הסדר ניגוד העניינים שלו בעניין.

"אני נותן גיבוי מלא לעובדי המשרד להגנת הסביבה ולמנכ"ל המשרד, שהם עובדי מדינה מסורים ומקצועיים, מהטובים ביותר שאני מכיר בשירות המדינה", מסר אלקין. "אם למישהו יש טענות לגבי החלטות שקיבל המשרד בנושא האמוניה, אני מבקש להפנות אותן לא לעובדי המשרד אלא אליי, שכשר נושא באחריות מיניסטריאלית כוללת לעבודת המשרד.

"אני דוחה מכל וכל את ניסיון להטיל דופי במשרד להגנת הסביבה ועובדיו, ואני גאה בכך שדווקא במשמרת שלנו הבאנו סופסוף לסגירה של מכל האמוניה בחיפה שסיכן את הציבור. כמו שפעלנו עד עכשיו מתוך שיקולים מקצועיים בלבד, בלי להתייחס ללחצים שהופעלו עלינו מכיוונים שונים, כך נמשיך לפעול למען ההגנה על הסביבה, הבטיחות ובריאות הציבור".

בהודעת המשרד הבוקר נכתב: "המשרד להגנת הסביבה תמה על הודעת מבקר המדינה לתקשורת, בה הוא מדברר את פנייתו ליועץ המשפטי לממשלה בנושא האמוניה, וזאת עוד בטרם נעשתה הפנייה למשרד להגנת הסביבה לקבלת התייחסות.

"הטענה שלפיה פעילות המשרד נטתה לטובת חיפה כימיקלים היא מגוכחת, לאור העובדה שהמשרד להגנת הסביבה הוא זה שבחודשים האחרונים קיבל החלטה על סגירת מכל האמוניה ושלילת היתר רעלים מחברת חיפה כימיקלים לאחר סחבת רבת-שנים.

"לטענת ניגוד עניינים - למנכ"ל יש הסדר ניגוד עניינים ידוע והוא פועל על פיו ללא רבב. מנכ"ל המשרד חתום על הסכם ניגוד עניינים לפיו אינו יכול לעסוק במישרין בענייני חברת כי"ל, בגלל חברותו הרחוקה עם סמנכ"ל הכספים של כיל.

"פעילותו של המנכ"ל בנושא האמוניה היא לפי חוק והוא הוביל להישגים חסרי תקדים בהגנה על הגנת הסביבה ובטיחות התושבים.

"העיסוק בנושא האמוניה הוא כללי מטיבו ובעל השלכות רוחב כלליות, ומונע משיקולי מדיניות רחבים - כאשר הנמענת הרגולטורית העיקרית והישירה של תהליך האסדרה היא חברת חיפה כימיקלים בע״מ, שעמה אין למנכ"ל כל ניגוד עניינים.

"לעניין החלופות החדשות לאספקת האמוניה לטווח קצר, ראוי להבהיר כי כל המלצות המשרד גובשו על ידי צוותים מקצועיים מנוסים בתחומם ובליווי יועצים בלתי תלויים מהארץ ובחו"ל, וללא כל התערבות או השפעה של המנכ"ל. המלצות אלו אומצו ללא שינוי על ידי המנכ"ל והשר.

"ההחלטות וההתייעצויות נעשו בוועדות היגוי בין משרדיות, 'מנחה לאומי' בו יושבים גורמי הממשלה הרלוונטיים, וגם נדונו לעומק ותואמו עם משרד המשפטים במסגרת הכנת תשובות המדינה בנושא האמוניה בערכאות המשפטיות השונות בחודשים האחרונים. מדיניות זו גם הוצגה בהרחבה ואושרה על ידי ממשלת ישראל".