למיליונרים היפנים יש הרבה יותר אפשרויות לבזבז את כספם

שוק היוקרה ביפן היה היחיד בעולם שצמח בשנה שעברה, כשעסקים מקומיים - כמו חברות רכבות, אוטובוסים ושיט תענוגות - מפתחים עוד ועוד מיזמים שפונים לכיסם של האזרחים בעלי מיליון דולר בנכסים נזילים

חנות תיקי יוקרה ביפן / צילום: בלומברג
חנות תיקי יוקרה ביפן / צילום: בלומברג

לנשיא חברת הרכבות הגדולה ביותר בקיושו הייתה בעיה: מעט מדי נוסעים השתמשו ברכבות שלו. האוכלוסייה הזדקנה, ומאחר שפנסיונרים לא נוסעים לעבודה, צריך היה לגרום לאנשים לרצות משהו שהם לא באמת צריכים. הפתרון: רכבות לוקסוס.

זה הפך לסיפור הצלחה כזה, ששתי חברות הרכבות הגדולות ביפן חיקו אותו. במאי השיקה חברת הרכבות של מזרח יפן את הגרסה שלה, רכבת של עשרה קרונות שינה שמסיעה את 34 הנוסעים שלה בפאר והדר. הרכבת, שהיא חיקוי מודרני של אוריינט אקספרס המיתולוגית, מצוידת בתקרות ובקירות שנראים כמו כוורת זכוכית, פסנתרן ותפריטים של שפים בעלי כוכבי מישלן. למרות מחירי הכרטיסים מרקיעי השחקים, 8,400 דולר לנסיעה של שלושה לילות, הרכבת מוזמנת לגמרי עד מארס 2018.

אחרי שבע תקופות מיתון בעשרים שנה, קל לשכוח שליפן יש עדיין המון כסף. במדינה יש יותר מיליונרים מבכל מקום פרט לארה"ב, ולפי חברת שירותי העסקים ביין אנד קומפני, שוק היוקרה/לוקסוס שלה היה היחיד בעולם שצמח בשנה שעברה. סמלי סטטוס מתוצרת אירופה כמו תיקי הרמס ושעוני רולקס הם עדיין פינוקים של בחירה ראשונה, וכעת גם לגיונות של גמלאים יפנים מוציאים כספים על נסיעות במחלקות ראשונות.

"יפן היא שוק יוקרה נהדר", אמר גרג שולצה, מנהל בסוכנות הנסיעות המקוונת אקספדיה, "ושוק הנסיעות רק מתחיל להכיר בכך".

 

הלקוחות העיקריים: גמלאים

יפן היא יעד אופנתי לתיירים מחו"ל, שמבקרים בה במספרי שיא, אבל אנשים כמו פוג'יו אוממוטו, יפני בגיל העמידה שמחזיק יאכטה עם שותפים, הם הלקוחות העיקריים של תיירות הלוקסוס. אחרי עשרות שנות חיסכון וחבילת פנסיה, אוממוטו בן ה-67 השזוף היטב אומר שיש לו כעת הרבה זמן וכסף לבזבז. הוא לא מסגיר איזו גמלה הוא קיבל, אבל בשנה שעברה הגמלאי היפני הממוצע מחברה כמו זו שלו קיבל פיצויי פרישה חד-פעמיים של 210,000 דולר, לפי סקר של פדרציית העסקים היפנית.

"המשכנתא שלי נפרעה, סיימתי לגדל את הילדים שלי, וכעת אני מתמקד רק בחיים הטובים", אמר אוממוטו. "אני לא זקוק לעוד דברים. אני רוצה להוציא את כספי על זיכרונות וחוויות".

הכלכלה היפנית לא מפיקה עשירי-על רבים - רק שישה יפנים כלולים ברשימת 500 עשירי העולם של בלומברג, מול 164 אמריקאים - אבל היא מייצרת מיליוני מיליונרים. למעשה, יש בה יותר אנשים בעלי נכסים נזילים בשווי מיליון דולר - 2.7 מיליון כאלו - מאשר בגרמניה ובסין ביחד, לפי דוח העושר העולמי של חברת הייעוץ קאפ-ג'מיני.

במדינה שאוכלוסייתה מצטמקת, המבוגרים והעשירים הם שתי אוכלוסיות חופפות שצומחות. גאות בשוק המניות עזרה להגדיל את שורות המיליונרים היפנים ב-11% בשנת 2015, האחרונה שלגביה קיימים נתונים כאלו.

"החברה היפנית בנויה באופן שמייצר אנשים שהם קצת עשירים", אמר הירויוקי מיאמוטו, יועץ במכון המחקר של נומורה (חברת ניירות הערך המובילה במדינה) בטוקיו.

הפער בין העניים לעשירים מתרחב, כמובן, ויפנים רבים מצליחים פחות מבחינה כלכלית. השכר וההטבות צנחו בממוצע בכ-10% מהשיא של 1997, לפי סוכנות המסים הלאומית. חלק מהסיבה הוא הדפלציה הכרונית בכלכלה, שמתבטאת בשוק הקמעונאי במעבר לרשתות שיווק מוזלות כמו ניטורי (רהיטים) ואוניקלו מקבוצת פאסט ריטיילינג (הלבשה).

אבל בעסקי היוקרה, החלק הזה של המקרו-כלכלה היפנית אינו חשוב. אקספדיה מדווחת שההזמנות של יפנים לטיסות במחלקות ראשונות עלו ביותר מפי שניים ביחס להזמנות במחלקות התיירים הרגילות בשנה שעברה. סוכנות הנסיעות הגדולה ביפן, JTB, דיווחה שמספר לקוחות המחלקה שלה שמתמחה בחופשות יקרות, רויאל רואוד גינזה, זינק פי עשרה משנת ההקמה שלה, 2003.

ההוצאה המוגברת של מבוגרים יפנים משתקפת בעיקר בתעשיית שיט התענוגות, שבה מספר הנוסעים מיפן גדל בשנה שעברה ב-12% לשיא של 248,000, לפי משרד התחבורה היפני. חברת ההפלגות ניפון יוסן אומרת שההפלגה היוקרתית ביותר שלה - מסע של שלושה חודשים וחצי סביב העולם - נמכרה לגמרי כמעט כבר ביום הראשון למכירתה. הכרטיס היקר ביותר עולה כ-230,000 דולר.

הביקוש מושך גם מתחרים מחו"ל. חברת פרינסס קרוז האמריקאית תתחיל להציע הפלגות של שנה מנמלים יפניים באפריל 2018. חברה נוספת, ג'נטינג הונג קונג, שיגרה החודש ליפן את אחת האוניות חוצות האוקיינוסים הגדולות שלה. MSC קרוז האיטלקית תציע את ההפלגה היפנית הראשונה שלה בשנה הבאה, והיא שוקלת ארבע הפלגות תענוגות מיפן ב-2019.

הושינו ריזורט, שהקימה שישה מלונות יוקרה גדולים משנת 2005, חנכה בשנה שעברה מלון מעיינות חמים מסורתי בסגנון יפני בלב הרובע הפיננסי של טוקיו. המבנה, ששוכן ממש בצל מגדלי המשרדים שסביבו, לא שכן על מעיינות חמים טבעיים, וכדי להביא אותם היה צורך לקדוח לעומק כמעט 1.5 ק"מ לתוך האדמה.

טיולי יוקרה באוטובוס

רובנו לא חושבים על נסיעה באוטובוס כעל נסיעת עינוגים, אבל עסקים ביפן ממציאים גם גרסאות כאלו. לפני כמה שנים, חברת חנויות הכלבו מיצוקושי החזקות החלה להציע סיורי תיירות ונוף יוקרתיים באוטובוסים מעוצבים במיוחד, עם תחושה של טיסת מחלקה ראשונה במטוס. האוטובוס מכיל רק עשרה נוסעים בשטח שמכיל כרגיל 40 מושבים לנוסעים.

חברת האוטובוסים JTB השיקה באפריל השנה את הטיולים היוקרתיים שלה. כרטיס לטיול היוקרתי ביותר, נסיעה של 12 יום ביערות ובהרים של מזרח יפן, עולה 13,000 דולר.

קיושו ריילוויי, חברת הרכבות שהייתה חלוצת בום רכבות היוקרה ביפן, ערכה ניסויים בכל מיני סוגים של רכבות במשך שנים - עם תוספות של דלפקי משקאות, ספות וקרונות עץ רוזווד (יוקרתי, קשה וכהה) - כדי לשבות את הדמיון של הנוסעים, סיפר נשיא החברה קוג'י קראיקה בראיון בשנה שעברה. ב-2013 החברה השיגה את נוסחת ההצלחה - קרנות שינה מפנקים, שנקראים "שבעת הכוכבים".

"אנחנו גאים מאוד ברכבות התיירים שלנו. עשינו משהו ששום חברת רכבות יפנית אחרת לא עשתה", אמר אז הנשיא. סביר להניח שמצב זה לא יימשך זמן רב.

אומה עשירה-מיליונרים-יפן
 אומה עשירה-מיליונרים-יפן