ענבל אור נעצרה; עורך דינה: הופקדה ערבות לשחרורה

(עדכון) - אור נכלאה לאחר שעברה בדיקות רפואיות; עורך דינה טען כי אור צפויה להשתחרר הלילה ■ ביום א' יתקיים דיון בעניינה

ענבל אור / צילום: שלומי יוסף
ענבל אור / צילום: שלומי יוסף

תם שלב האזהרות: יזמת הנדל"ן ענבל אור נעצרה אמש (ד') סמוך לחצות בירושלים, עברה בדיקה רפואית והועברה לריצוי 7 ימי מאסר בכלא נווה תרצה. זאת בעקבות צו מעצר שהוצא לה, לאחר שלא קיימה את הוראות בית המשפט להעביר לידי המנהל המיוחד שמונה על נכסיה את כל המסמכים והנתונים הדרושים לו על-מנת למפות את הנכסים וההתחייבויות שלה, בטרם יוכרע אם תוכרז כפושטת רגל; וכן לא שילמה את התשלומים החודשיים שחויבה לשלם לקופת פשיטת הרגל או ביקשה להפחיתם היות ואינה עומדת בה.

עם זאת, הערב קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב כי אור תוכל להשתחרר בערבות אם תפקיד סכום של 12 אלף שקל וכן 24 אלף שקל בערבות צד ג'. נקבע כי תפקיד היום את הסכום הנדרש תוכל להשתחרר עד ליום ראשון, שבו יתקיים דיון בעניינה. עורך דינה של אור מסר הערב כי הופקדו כספי הערבות, וכי אור צפויה להשתחרר הלילה.

הליך הנפילה של ענבל אור - היישר מפסגת המגדלים וחלומות הדירה הנכספת שמכרה לרוכשים אל מעבר לסורגים - היה כמעט צפוי. מאז שהתפוצצה "פרשת ענבל אור" בראשית 2016, עם מעצרה של היזמת בחשד לעבירות מס ובמקביל פתיחה בהליך פירוק נגד החברות בבעלותה, נדמה כי אור עושה כל שביכולתה על-מנת לסבך את עצמה. בין היתר, היא התעלמה מהחלטות בית המשפט, לא התייצבה לדיונים ולא הגישה מסמכים במועד; ובדרך היא החליפה עורכי דין בקצב מסחרר (כ-13 עורכי דין ייצגו אותה בשנה החולפת), עד שלבסוף הודיעה החודש לבית המשפט כי היא אינה מיוצגת כלל.

חרף התנהלותה, קיבלה אור הזדמנויות חוזרות ונשנות למלא אחר החלטות בית המשפט, ופעם אחר פעם הפרה את האמון שניתן בה. לפני כשבועיים פקעה סבלנותו של בית המשפט, והוא הציב לה דד-ליין: קיימי את החלטות בית המשפט תוך שבועיים - או שתיאסרי למשך 7 ימים.

ביום שלישי, לאחר שאור התעלמה גם מהדד-ליין האחרון שהוצב בפניה, הוציא נשיא בית המשפט איתן אורנשטיין צו למעצרה. הצו ניתן לבקשת עו"ד איתן ארז, המנהל המיוחד בתיק פשיטת הרגל נגד אור, אשר ביקש מבית המשפט לממש את האזהרה ששיגר לענבל אור בראשית החודש.

השופט אורנשטיין ציין בהחלטה על מעצרה של אור כי "החייבת לא השכילה לתקן את דרכיה, לא שילמה את חוב הפיגורים ולא המציאה את המסמכים ולא הוגשה כל בקשה על-ידה (בקשה להפחתת התשלומים החודשיים לתיק פשיטת הרגל שלה, א' ל"ו)".

על כן, השופט קבע כי "בנסיבות אלה ונוכח התנהלות החייבת ובהינתן שהיא לא פעלה לנצל את הארכה שניתנה לה להסדיר את הדרוש, אין מנוס אלא להיעתר לבקשה. וזאת, בהמשך להפרות צווי בית המשפט וחרף הארכות שניתנו בידה לקיים את החלטות בית המשפט".

כבר באפריל השנה הורה השופט אורנשטיין למשטרה לעצור את אור ולהביאה לבית המשפט תוך 24 שעות ממעצרה, לצורך דיון בבקשות ביזיון בית המשפט שהוגשו נגדה, אך עד כה היא לא נעצרה. הדיון בכל בקשות הביזיון נגד אור נדחה לאחר שזו לא התייצבה בבית המשפט, תוך שהיא שולחת ברגע האחרון אישור מחלה מרופא.

הסאגה נמשכה ונמשכה - ועברה דרך בקשה לזימון הרופא של אור להעיד בבית המשפט על אישורי המחלה שהנפיק לה - אך לבסוף התייצבה אור לדיון בבקשות הביזיון נגדה וקיבלה מאורנשטיין ארכה של מספר ימים להמציא ולחתום על כל המסמכים שדורש המנהל המיוחד.

ואולם, לדיון שהתקיים ב-2 לחודש, הופיעה אור כשהיא אינה מיוצגת, ועדיין לא הגישה את המסמכים הנדרשים. בנוסף, התברר בדיון כי אור לא משלמת את התשלומים החודשיים בסך 5,000 שקל שנקבעו לה במסגרת הליך פשיטת הרגל, וצברה חוב של כ-32 אלף שקל לקופת פשיטת הרגל.

על הרקע הזה קבע אורנשטיין כי דין בקשות הביזיון נגד אור להתקבל, ויש להטיל עליה סנקציה של 7 ימי מאסר. אולם, לאור הצהרת אור כי היא אינה עובדת ואינה יכולה לשלם את התשלומים החודשיים, ניתנה לה הזדמנות להגיש בקשה להפחית את התשלומים החודשיים, לשלם את החוב שצברה עד כה ולהגיש את המסמכים הנדרשים תוך שבועיים. והסוף ידוע - אור לא עמדה גם במועד החדש ובעקבות זאת נעצרה.

ההיסטוריה המשפטית-מקצועית של עו"ד ארז כמפרק וככונס כוללת לא מעט בקשות מאסר לפי פקודת ביזיון בית המשפט - ובחלק מהן אף הוכנסו החייבים מאחורי סורג ובריח. כך, למשל, במקרה של מייסד חברת הטכנולוגיה אמבלייז, אלי רייפמן, שהורשע בעבירות מירמה, ונכנס לכלא לראשונה דווקא במסגרת ההליכים האזרחיים שנוהלו נגדו, ולבקשת עו"ד ארז. רייפמן הורשע כי הונה חברות באמצעות מצגי-שווא, שלפיהם הוא מחזיק בבעלותו כ-9 מיליון ממניות אמבלייז, למרות שלא היו בבעלותו, ובאופן זה הוציא מהן במירמה 6.3 מיליון דולר.

נגד רייפמן התנהל במקביל גם הליך אזרחי, ובמארס 2009 הוציא בית המשפט צו כינוס נכסים נגדו. לאחר הוצאת הצו, הורתה לרייפמן שופטת המחוזי בתל-אביב דאז, ורדה אלשיך, להעביר את מניותיו באמבלייז לרשותו של המנהל המיוחד של נכסיו, עו"ד ארז. ואולם, רייפמן סירב וטען כי הוא אינו יכול לעשות כן, מכיוון שהמניות כבר לא בשליטתו אלא מוחזקות בעבורו על-ידי נאמנים. בעקבות סירובו ישב רייפמן בכלא, לבקשת עו"ד ארז, 3 פעמים בגין ביזיון בית המשפט.