תביעה: טלאול סירבה לבחון מועמדות של אישה עיוורת לעבודה

בתביעה בסך 70 אלף שקל נטען כי החברה, העוסקת במתן שירותים באמצעות מענה טלפוני, סירבה לבחון את מועמדותה של התובעת לתפקידים שונים, בשל היותה עיוורת הנזקקת להתאמות טכנולוגיות במערכת הממוחשבת ■ טלאול: "דוחה מכל וכל את הטענות"

עיוור עם כלב נחייה / צלם: רויטרס
עיוור עם כלב נחייה / צלם: רויטרס

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה היום (א') לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת תביעה על סך 70 אלף שקל נגד חברת טלאול קונטקט סנטר בע"מ, בטענה כי סירבה לבחון את מועמדותה לעבודה של אישה אך ורק בשל היותה עיוורת.

לפי התביעה, החברה, העוסקת במתן שירותים באמצעות מענה טלפוני, סירבה לבחון את מועמדותה של התובעת, אינעאם זועבי, לתפקידים שונים בחברה, בשל היותה עיוורת הנזקקת להתאמות טכנולוגיות במערכת הממוחשבת.

התובעת, היא אישה עם מוגבלות מוחלטת בראייה, בשנות ה-40 לחייה, בעלת תואר שני מאוניברסיטת חיפה. התובעת ביקשה להציע את מועמדותה כעובדת המספקת מענה טלפוני בחברה, וזאת במענה למודעת דרושים רלוונטית. בשיחתה, זועבי ציינה בפני האחראית על גיוס עובדים לחברה כי היא עיוורת מוחלטת, וזו השיבה לה כי תיאלץ לחזור אליה לאחר שתבחן את הדבר.

לפי הנטען בתביעה, כעבור יומיים, ומבלי לזמן את התובעת לראיון או לבחון את מועמדותה באופן מהותי, חזרה החברה לזועבי ועדכנה אותה כי "אינה מתאימה" לעבוד כנציגת שירות, אלא כסוקרת במוקד הסקרים. כרגע, כך ציינה, אין משרות פנויות במוקד הסקרים העובדת הבטיחה לשוב ולעדכן את התובעת ברגע שתתפנה משרה מתאימה. למרות שבמשך אותה תקופה החברה פרסמה מודעות דרושים למשרות פנויות במוקד הסקרים, היא לא פנתה לתובעת כפי שהבטיחה.

לאחר שלא קיבלה כל עדכון בנושא במשך חודשים רבים, פנתה התובעת לחברה פעמיים, אז נאמר לה כי "אין אפשרות שעיוור מוחלט יעבוד בחברה", וכי "עיוורים מוחלטים לא מתאימים להיות מוקדנים." למרות קיומן של תוכנות המאפשרות התאמה של מערכות ממוחשבות לאנשים עם מוגבלות בראייה, החברה כלל לא הייתה מוכנה לבחון זאת באופן רציני.

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אוסר על אפליית אדם בקבלה לעבודה מחמת מוגבלותו, וקובע את הדרישה האקטיבית מהמעסיק לבצע התאמות אשר יהא בהן כדי לאפשר את העסקתו של האדם. על כן, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בכתב התביעה טוענת כי סירובה של חברת טלאול להעניק לתובעת את ההזדמנות להוכיח את עצמה, וחוסר נכונותה לבחון את האפשרות להטמיע התאמות טכנולוגיות רלוונטיות שיאפשרו את העסקתה בקלות יתרה, היא בבחינת אפליה על רקע מוגבלות. בשל כך, מבקשת הנציבות כי החברה תפצה את זועבי בסך כולל של 70 אלף שקל.

התביעה הוגשה באמצעות עו"ד סיגלית פורת-גורנשטיין. אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מסר: "אנשים עם מוגבלות נתקלים לצערי מדי יום באפליה קשה, לא פעם אנו נתקלים ושומעים על מעסיקים אשר אינם מכירים אנשים עם מוגבלות ואת יכולותיהם וניזונים לצערי מסטיגמות לא רלוונטיות ומכאן אינם מוכנים לעשות את המאמץ הנדרש כדי להתאים את מקום העבודה. כתוצאה מכך נדחים אנשים עם מוגבלות בראיונות עבודה שוב ושוב, מבלי שניתנה להם כלל ההזדמנות הראשונית להתקבל למקום העבודה, וכך מוצאים עצמם מחוץ לשוק העבודה.

"בשנת 2017 לא ניתן להשלים עם מציאות שבה למעלה מחצי מאוכלוסיית האנשים עם המוגבלות בישראל נמצאת עדיין מחוץ למעגל העבודה. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פועלת ללא לאות לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות ולמניעת אפלייתם. אנו נמשיך ביתר שאת לפעול על-מנת לצמצם פערים בתעסוקת אנשים עם מוגבלות, ונפעל בהתאם בכל צומת בה מתקיימת אפליה בוטה כזו או אחרת".

מטלאול נמסר בתגובה כי החברה דוחה מכל וכל את הטענה כי סירבה לבחון את מועמדותה של עובדת עיוורת לעבודה. "כפי שהגבנו בעבר לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הטענות שמועלות על-ידי העובדת אינן נכונות. העובדת פנתה לטלאול ועברה תהליך, כפי שעובר כל עובד בכניסתו לעבודה כחלק ממערך סינון ובחינה של ההתאמה למשרות השונות בחברה.

"טלאול עוסקת ומשקיעה רבות בנושא העסקת עובדים עם מוגבלויות וכן מפעילה פרויקט שנקרא 'שילוב' אשר מטפל באוכלוסייה זו ומייצר שיתופי-פעולה עם עמותות מגוונות, כל זאת במטרה להמשיך ולהגדיל את מצבת העובדים עם מוגבלויות ומתוך רצון אמיתי להעסיק ולשלב אוכלוסייה זו בחברה. ואכן, אנו מעסיקים עשרות רבות של עובדים עם מוגבלויות, לרבות מוגבלויות הקשורות בראייה ודורשות התקנת ציוד ייעודי אשר מאפשר להם להשתלב בעבודה.

"אנו מקבלים בתדהמה את התביעה וכן את פרסומה, שכן הטענות המועלות הן לחלוטין לא נכונות ואינן עולות בקנה אחד עם תפיסתנו, מדיניותנו ופועלנו בתחום. רק לאחרונה טלאול קיבלה תעודת מעסיק ידיד מאגף השיקום של משרד הביטחון על העסקה של עובדים עם מוגבלויות. יש לציין כי הבחירה בנו נעשתה ספציפית באזור הצפון.

"מעבר לכך, אנחנו עובדים בשיתוף-פעולה צמוד עם מספר רב של גורמים ועמותות במטרה לקדם את ההעסקה של עובדים עם מוגבלויות. כל זאת נעשה במסגרת תהליך גיוס מסודר ובחינת התאמה לפרופיל ולדרישות העבודה, כך שלצערנו גם במקרה של מועמדים עם מוגבלות כזאת או אחרת, ייתכן כי מועמד יימצא לא מתאים לעבודה".