החשודים בתיק 3000 יעומתו עם עדות גנור בשבוע הבא

אבריאל בר-יוסף, אליעזר (מרום) צ'ייני ועו"ד דוד שמרון הושארו בכוונה כשהם "תלויים באוויר", בעוד עד המדינה מיקי גנור מוסר עדות מפורטת

מיקי גנור / צילום: אילן אסייג
מיקי גנור / צילום: אילן אסייג

בזמן שאיש העסקים מיקי גנור מוסר עדות מפורטת במשטרה בפרשת הצוללות במסגרת הסכם עד המדינה שנחתם עמו, הושארו שאר החשודים המרכזיים בתיק המכונה "תיק 3000" במתכוון כשהם "תלויים באוויר". שלושת החשודים, תא"ל (מיל') אבריאל בר-יוסף, מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (מרום) צ'ייני ודוד שמרון, עורך דינו וקרוב משפחתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יעומתו עם עדותו המפלילה לכאורה של גנור בעניינם, רק בעוד שבוע או יותר, ולאחר שהמשטרה והפרקליטות יקבלו תמונה מלאה של מה שקרה.

עדותו של גנור צפויה להכניס למעגל הנחקרים באזהרה חשודים נוספים, בכירים במערכת הביטחון בעבר ובהווה ופוליטיקאים בכירים, שהיו מעורבים ברכש הצוללות וכלי השיט הנוספים מהתאגיד הגרמני טינסקרופ שגנור שימש נציגו בארץ.

גנור חתם ביום שישי האחרון על הסכם עד מדינה עם הפרקליטות. לפי ההסכם, גנור ירצה שנת מאסר בפועל, ישלם קנס של כ-10 מיליון שקל ויעיד נגד שותפיו למסכת הפלילית. ההסכם נחתם בתום מו"מ שנערך בין גנור ופרקליטיו, עוה"ד אלי זהר ואילן סופר, ולאחר שגנור הגיע למסקנה כי אלמלא יגיע להסדר עם המדינה ויורשע בשוחד ובעבירות הנוספות שבהן הוא מודה כעת, הוא יקבל עונש חמור משמעותית, של שנות מאסר רבות.

גנור שוהה עתה במעצר במתקן משטרתי, תחת פיקוח ותוך שהוא מנותק לחלוטין מטלפון או אמצעי תקשורת אחרים למשך שבועיים. נאסר עליו לצאת מהארץ למשך שלושה חודשים וכן נאסר עליו ליצור קשר עם מעורבים אחרים בפרשה למשך חודשיים. עם זאת, גנור שהפקיד ערבות בסך חצי מיליון שקל, רשאי לקבל ביקורים של בני משפחתו.

במסגרת חקירת פרשת הצוללות ("תיק 3000") נבדקים ההליכים לרכישת שלוש צוללות וארבע ספינות מהתאגיד הגרמני טינסקרופ, שגנור היה נציגו בישראל והוא יוצג על- ידי עו"ד שמרון. לפי החשד, ההחלטות על רכש כלי השיט התקבלו בצמרת המערכת הביטחונית משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים והעברת כספי שוחד לגנור, שמרון, צ'ייני, בר-יוסף, וכנראה גם לגורמים נוספים.

רכש כלי השיט מהתאגיד הגרמני זכה לתמיכה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ולהתנגדות של שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון. בר-יוסף לקח חלק מרכזי בהכנת חוות הדעת שניתנה לגבי רכישת הצוללות. החשדות המיוחסים לבר יוסף הם לקיחת שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע, מירמה והפרת אמונים ואיסור הלבנת הון. גנור הודה בעבירות של מירמה, הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע פשע.

מפקד חיל הים לשעבר מרום, נחקר בחשד לקבלת שוחד. בין היתר נבדק החשד כי היה מעורב בניהול חשבונות בנק בקפריסין, שאליהם הועברו כספי שוחד. בנוסף, נחקר החשד שמרום פעל למינויו של גנור המקורב אליו כנציג התאגיד הגרמני. החשד מתבסס בין השאר על עדותו של הנציג הקודם של טיסנקרופ, ישעיהו ברקת, שטען כי בעת שמרום היה מפקד חיל הים הוא שלח מסר ברור למנכ"ל המספנות הגרמניות שביקר בישראל, שלא ייפגש עמו בנוכחות ברקת.