ארגון העיתונאים למפכ"ל: תפקידכם להגן עלינו - לא להגביל אותנו

על רקע ריבוי אירועי האלימות כנגד עיתונאים בעת האחרונה, ארגון העיתונאים פנה למפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, בטענה כי "עיתונאים נתקלים לא אחת באלימות משטרתית או בהגבלות משטרתיות בלתי סבירות על עבודתם"

רוני אלשיך / צילום: רויטרס
רוני אלשיך / צילום: רויטרס

על רקע ריבוי אירועי האלימות כנגד עיתונאים בעת האחרונה, ארגון העיתונאים פנה היום (ג') למפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך.

בין היתר מציין הארגון כי "עיתונאים נתקלים לא אחת באלימות משטרתית או בהגבלות משטרתיות בלתי סבירות על עבודתם. אין צורך להזכיר את מרכזיותה של העיתונות בחברה דמוקרטית, את תפקידה החשוב ואת חיוניות הכיסוי העיתונאי המהיר והאמין, דווקא בימים אלה.

"הרחקת העיתונאים ממוקדי האירועים ומניעה של כיסוי עיתונאי ישיר יוצרת חרושת של שמועות בלתי אמינות. הצרת צעדיהם של העיתונאים משרתת בעיקר גורמים מתסיסים, המנצלים את הערפל התקשורתי שנוצר לצורכיהם. תפקיד המשטרה הוא להגן על עיתונאים העושים את עבודתם החשובה, ולא להגביל אותם". 

לדברי ארגון העיתונאים בפנייה למפכ"ל, "בימים האחרונים נפצעו - לפי דיווחים בתקשורת - 5 עיתונאים כאשר עשו את עבודתם בכיסוי המהומות במזרח ירושלים, בחברון ובבית לחם. עיתונאים הורחקו על-ידי המשטרה מבית-חולים בירושלים. כניסת עיתונאים לעיר העתיקה בירושלים נחסמה על-ידי המשטרה. אירועים אלה באו בעקבות הכאת והפלת כתב של אתר האינטרנט ynet על-ידי שוטרים בשבוע שעבר.

"היום שמענו גם על כתב של תאגיד השידור 'כאן' שנעצר על-ידי המשטרה, אחרי שהתלונן כי נכלא שלא כדין על-ידי אזרחים, ורק התערבותך והתערבות השר ארדן גרמו לשחרורו.

"לאחרונה ביצעה המשטרה חיפוש בבניין 'ידיעות אחרונות' ותפסה מחשבים של מערכת הוצאת הספרים של העיתון. בייחוד התעניינו החוקרים בספרים בעלי אופי עיתונאי, תוך פגיעה בחיסיון העיתונאי".

"לצערנו",  נכתב בפנייה, "אין אלה מקרים חריגים. עיתונאים נתקלים לא אחת באלימות משטרתית או בהגבלות משטרתיות בלתי סבירות על עבודתם... העיתונות החופשית היא זרוע מרכזית של הדמוקרטיה, ותפקידה חיוני וחשוב לא פחות מתפקיד המשטרה. כשם שהמשטרה משתפת פעולה עם ארגונים חשובים כמו מד"א - עליה למצוא דרכים לפעול לצד העיתונות, בצורה שלא תפריע לעבודתה השוטפת של העיתונות".

לסיכום כותב ארגון העיתונאים כי "לאור חשיבות הנושא וחומרת המצב, אנחנו מבקשים לקיים בהקדם האפשרי פגישה קצרה, כדי לחדד את הפקודות הניתנות לשוטרים ולאפשר עבודה עיתונאית ראויה. אנחנו מקווים שנוכל להגיע להסכמות, למען הציבור, וכדי ששתי הזרועות החשובות והחיוניות של הדמוקרטיה תוכלנה לתפקד זו לצד זו", לשון הפנייה למפכ"ל.