ברנמילר ינסה להנפיק את סטארט-אפ האנרגיה לפי 155 מ' ש'

ברנמילר אנרג'י תנסה לגייס ביום ראשון 60 מיליון שקל בהנפקת מניות ראשונה בתל אביב ■ החברה עדיין לא רושמת הכנסות ■ עד היום השקיע בה המייסד אבי ברנמילר 130 מיליון שקל - מכספי האקזיט שלו בחברת סולל

חברת ברנמילר אנרג'י של אבי ברנמילר פרסמה טיוטת תשקיף שלישית לקראת הנפקת המניות שלה בבורסת תל אביב. מהטיוטה עולה כי שווי החברה המבוקש בהנפקה נחתך בעשרות אחוזים, והוא מסתכם כעת בכ-155 מיליון שקל "לפני הכסף". ההנפקה, שאותה מובילים לאומי פרטנרס ואפסילון חיתום, צפויה להתבצע ביום ראשון הקרוב.

ברנמילר אנרג'י מקווה לגייס כ-60 מיליון שקל. לחברה יש יתרת הפסד של כ-180 מיליון שקל. ברנמילר מימן עד היום את החברה מכיסו ומחזיק כיום במלוא הבעלות בה (צפוי לרדת לכ-71% לאחר ההנפקה).

מתמקדת באגירת אנרגיית חום

ברנמילר ייסד את חברת האנרגיה הסולארית סולל והוביל את מכירתה לסימנס באקזיט ענקי של יותר מ-400 מיליון דולר ב-2009 - עסקה שהכניסה לחשבון הבנק שלו כ-40 מיליון דולר. את מרבית הסכום (ואולי אף את כולו) הוא השקיע במיזם החדש שלו, ברנמילר אנרג'י. מהתשקיף עולה כי עד היום השקיע ברנמילר בחברה, באמצעות הלוואות, סכום של 130 מיליון שקל - במו"פ ובהקמת תשתיות ייצור ומחשוב.

תחזיותיה של סימנס התגלו בתוך תקופה קצרה כאופטימיות מדי. משבר האשראי העולמי גרם לביטול תוכניות רבות להקמת שדות תרמו-סולאריים. ספרד - שוק היצוא העיקרי של סולל - נפגעה באופן קשה במיוחד מהמשבר. סימנס מחקה את השקעתה בסולל (ששינתה את שמה לסימנס STE), וב-2013 סגרה את המפעל, שהעסיק מאות עובדים, כחלק מהחלטה לצאת מהפעילות בתחום האנרגיה הסולארית בכל העולם.

ברנמילר אנרג'י הוקמה לפני כחמש שנים ועסקה בתחילת דרכה בפיתוח והקמה של שדות תרמו-סולאריים. המודל העסקי שלה התבסס על הקמה של שדות כאלה עבור יצרניות חשמל. לאחר כמה שנות פעילות החליטו בחברה להתמקד במערכת לאגירת אנרגיית חום - אחד הרכיבים שפותחו בחברה, ולמעשה, הפך להיות, לטענתה, היתרון התחרותי שלה.

ההתקן של החברה מסוגל לקלוט אנרגיה ממגוון מקורות - כמו תחנות רוח, פאנלים סולאריים, רשת חשמל, מים ועוד - לאגור אותה, ולספק חשמל באמצעות יצירת קיטור. התחרות בתחום מגיעה מפתרונות אחרים לאגירת אנרגיה, כמו אגירה שאובה או אגירה במלח מותך, לצד טכנולוגיות אחרות (כמו אגירה על בסיס בטון) הנמצאות בפיתוח. נוסף על כך, יש לא מעט שחקנים בשוק אגירת החשמל בסוללות ענק, כמו טסלה וחברות נוספות.

השכר של ברנמילר ובניו יזנק

בברנמילר אנרג'י מועסקים כיום כ-30 עובדים (רובם יוצאי סולל, 75% מהם מהנדסים). ברנמילר עצמו משמש יו"ר ומנכ"ל החברה, ומועסקים בה גם שני בניו, דורון וניר - שניהם מכהנים כדירקטורים ומשנים למנכ"ל (דורון ממונה על הפיתוח העסקי והשיווק, וניר על הכספים והתפעול).

עלות שכרו של ברנמילר כמנכ"ל ויו"ר החברה הסתכמה בשנה האחרונה ב-5,000 שקל בחודש בלבד. ואולם, אם ההנפקה תצליח, חבילת התגמולים שלו צפויה לזנק לכ-88 אלף שקל בחודש למשך חמש שנים ממועד ההנפקה. בניו, דורון וניר, הסכימו בנובמבר 2015 להפחתת שכר משמעותית: דורון - משכר של 25 אלף שקל בחודש ל-5,000 שקל בחודש, וניר - מ-32 אלף שקל ל-5,000 שקל בחודש. אם ההנפקה תצליח, ייהנו השניים מזינוק בשכר לרמה של 50 אלף שקל בחודש (ברוטו) למשך חמש שנים, נוסף על רכב צמוד ובונוס שנתי, אם החברה תציג רווחים.

מצבה הפיננסי של ברנמילר אנרג'י אינו מזהיר, והחברה זקוקה למזומנים כדי להמשיך בפעילותה. רואי החשבון שלה מציינים כי "הקמת הפרויקטים המתוכננים על ידי החברה תלויה בהשגת מקורות מימון חיצוניים בסכומים משמעותיים בשנים הקרובות, וזאת עד להפקת הכנסות והגעה לרווחיות. בהיעדר הכנסות, החברה תלויה בקבלת מימון גם לצורך המשך פעילותה השוטפת, ולצורך כך התחייב בעל השליטה לתמוך בחברה, לרבות במתן מקורות מימון נוספים ודחיית מועד פירעון הלוואת הבעלים".

נכון להיום, אין לחברה הכנסות - ואלה אמורות להגיע רק אחרי שנת 2018, שבה תתחיל הקמתם של שני פרויקטים לבניית תחנות כוח, שאותם החברה מקדמת במישור רותם ליד דימונה. מרבית כספי ההנפקה מיועדים להקמת הפרויקטים האלה.

ברנמילר אנרג'י

תחום פעילות: אגירת אנרגיית חום והפקת חשמל

נוסדה: 2012

מספר עובדים: 30

מנכ"ל ויו"ר: אבי ברנמילר (מחזיק במלוא הבעלות בחברה)

הפסד צבור: 178 מיליון שקל

גירעון בהון עצמי: 117 מיליון שקל

ההתקן לאגירת אנרגיה של ברנמילר אנרג'י / צילום: מצגת החברה
 ההתקן לאגירת אנרגיה של ברנמילר אנרג'י / צילום: מצגת החברה