חוק הצהרונים גובה קורבנות ראשונים: 84 צהרוני ויצו ייסגרו

בעקבות אישור חוק הפיקוח על הצהרונים, ויצו לא תתמודד על הפעלת כלל הצהרונים שלה בשנת הלימודים הבאה ■ "הטיפול ביצירת רצף חינוכי איכותי אינו יכול להתבסס רק על הורדת המחיר. הוא חייב לתת מענה מערכתי איכותי ורציני" ■ עם זאת, מעונות היום לגיל הרך של ויצו ימשיכו לפעול כסדרם

ילדים / צלם: Benis Arapovic/Shutterstock.com א.ס.א.פ קראייטיב
ילדים / צלם: Benis Arapovic/Shutterstock.com א.ס.א.פ קראייטיב

מנכ"לית ויצו ישראל, שרית ארבל, שיגרה הבוקר (א') מכתב להורי ילדים הצהרונים, ובו הודיעה כי ויצו תפסיק את פעילותה בצהרונים. עם זאת, מעונות היום לגיל הרך של ויצו ימשיכו לפעול כסדרם. 

"בשבוע האחרון עבר בכנסת ישראל חוק שמוזיל את עלות הצהרונים להורים עובדים. כארגון נשים חברתי, שפועל 97 שנים לעידוד יציאתן של נשים לעבודה, אנו מברכות על כך. אלא שכעמותה חברתית, אנו מחויבות לפרמטרים נוספים שההוזלה לא תאפשר לנו לעמוד בהם. הטיפול ביצירת רצף חינוכי איכותי אינו יכול להתבסס רק על הורדת המחיר. הוא חייב לתת מענה מערכתי איכותי ורציני". 

ויצו מפעילה 84 צהרונים בתל-אביב ובגבעתיים. במכתבה הסבירה ארבל כי עלות של 935 שקל לא תוכל לתת מענה לגמישות והבנת צרכים ייחודיים, לפיתוח תוכניות והכשרת הצוותים, לפיקוח על איכות האוכל, לארוחות בוקר בימים ארוכים, לתקשורת רצופה עם ההורים ולנוכחות של מערך הפיקוח בשטח, שכלל עד כה רכזת פדגוגית לכל 20 צהרונים, על-מנת להיות ערוכות לתת מענה לכל משבר בזמן אמת.

"על רווחי הצהרונים דובר רבות בתקשורת. כעמותה, אנו לא עסוקות במספרים וברווחים. הכנסות הצהרונים, שהיו נמוכות בהרבה מהמספרים שפורסמו באמצעי התקשורת, שימשו לכל אלה, שכן איננו מחויבים לרווחים או לחלוקת דיבידנדים", נכתב בהודעת ויצו. "אנו מאמינות שגם מסגרת הצהרונים היא מסגרת חינוכית, שבמרכזה ניצבת טובת הילד. מעטפת השירותים של הצהרון חייבת לכלול צוות חינוכי עם תנאי העסקה זהים לצוותי הבוקר, ימים ארוכים, קייטנות קיץ, ליווי צמוד של רכזות פדגוגיות וגמישות והתאמה לכל סוגי המשפחות. מסגרת איכותית מחייבת מענים שמרחיבים את המענה שהם מקבלים בבוקר ולא מצמצמים אותם. בשל כל אלה אנו נפרדות בצער ובדאגה מהפעלת הצהרונים אותם לווינו עשרות שנים. עשינו כמיטב יכולתנו", לשון הודעת ויצו. 

ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון (כולנו), יו"רית הוועדה לזכויות הילד ויוזמת חוק הפיקוח על הצהרונים, מסרה בתגובה: "רפורמת הצהרונים מעלה חששות מצד ארגונים שהיו רגילים להרוויח כספים רבים על חשבון הורים צעירים במשך שנים. החשש שלהם טבעי. כאשת חינוך מזה 24 שנים, אני יכולה לומר ששיפרנו את סטנדרט הצהרונים תוך הורדת המחיר. משרד החינוך, הגורם המקצועי הבכיר, אומר זאת, והתמיכה בחוק הייתה גורפת מצד כל סיעות הבית - 65 תומכים וללא מתנגדים.

"מסע ההפחדה שמנהלים הארגונים אינו נכון ואינו ראוי. אסור לנצל את רגישות ההורים לסיכול רפורמות שפוגעות בהכנסות. אין לערבב בין חינוך לאינטרסים. אני יודעת שהצהרונים ייפתחו בתחילת שנה במחיר הגון, על אף האיומים. אין מי שיעצור אותנו מלהמשיך לדאוג למשפחות הצעירות בישראל".