לא מסוגל להשלים עם המציאות

דויטשה בנק נתן סטירה מצלצלת לבנק ישראל

בבנק ישראל ובאוצר בוודאי לא אהבו לשמוע השבוע את מה שהיה לד"ר קלאני גאוטם מדויטשה בנק לומר לגבי השקל. לא שאני מסכים עם הרבה דברים שהוא אומר וצריך תמיד לזכור שכולנו מדברים מהפוזיציה, אולם דבריו הנחרצים הם לא פחות מסטירת לחי מצלצלת לטיעונים המביכים לעתים של פקידי הבנק, לנסות לצייר הכול בצבעי כלכלה.

האמת היא שלאחר מה שראיתי וקראתי בשבוע שעבר אני ממש מודאג. בנק ישראל וכנראה גם האוצר העלו הילוך במלחמתם נגד הספקולנטים החודש אולם השבוע האחרון הוכיח שגם הם לא למדו שום דבר ועקשנותם לנהל את המלחמה כפי שהם מבינים, עלולה לעלות למשק ביוקר. שוב סוף חודש של פקיעת אופציות. שוב מתחזק השקל באורח פיקטיבי לחלוטין באחוז שלם תוך יום, והכול על מנת להגיע לשער המתאים לשחקנים כשבנק ישראל עומד מן הצד ונותן לשערורייה הזו להתרחש לנגד עיניו מבלי לנקוף אצבע. ולמחרת נאום ילן שולח את האירו לשיא לעומת הדולר וכמובן שהשקל מתחזק בהתאם אולם לא חולפות להן 24 שעות והדולר שב להתחזק בעולם. גם מול השקל? מה פתאום? המניפולציה במיטבה ואם לא תפריעו לנו נמשיך במשחק עד אין קץ.

כל מי שקצת מבין בניתוח טכני ובמסחר בכלל יכול היה לראות כי לבנק ישראל ולאוצר היו כל כך הרבה הזדמנויות השבוע להמשיך את המומנטום שנוצר מתחילת החודש. בכמה מהלכים פשוטים ניתן היה לשבור את מחסום ה-3.6 שקלים לדולר. זה היה כל כך חשוב הן מבחינה מעשית והן מבחינה פסיכולוגית אבל לך תלמד את המומחים מה לעשות ואיך, במיוחד לנוכח ההצלחה האדירה של ההתערבות בשנתיים האחרונות בכלל והשנה בפרט.

וכאן אני חוזר לגאותם. "מגמת התחזקות השקל עתידה להימשך; השקל נתפס כמעין מקלט בטוח". משפטים כאלו מעמידים לי את השיער אבל צריך לזכור שהם מגיעים ממישהו שמייצג את אחד השחקנים הפעילים ביותר כאן. הוא לא ידבר אתכם על מניפולציות. הוא לא יסביר מדוע השקל מתחזק דווקא בלילות ובסופי השבוע כשהמחזורים נמוכים. הוא לא יסביר לכם את התופעות שציינתי כאן קודם לכן.

לכל מי שעיניו בראשו ברור שהמשך התחזקות השקל ימוטט את הכלכלה, הצמיחה תתאפס והעודף בחשבון השוטף יימחק. האם גם אז ימשיכו להמר עליו? לפי דבריו של גאותם משתמע שכן. נראה לכם הגיוני לקרוא לנו מקלט בטוח? לי זה נראה הזוי. עזבו לרגע את הפן המדיני ואת חבית חומר הנפץ שאנו יושבים עליה. עזבו את פרשיות נתניהו. הרי כל העולם מתאושש אז על איזה מקלט בטוח הוא מדבר ? מי מחפש מקלט בטוח ? ואם כבר מקלט אז מה עם הריבית? ד"ר גאותם לא יודה באמת - גופי ההשקעות הגדולים והשחקנים שמהמרים על השקל עושים זאת אך ורק כי הם משוכנעים שהם יגברו על הבנק המרכזי ושהשקל יתחזק לעד וזה מקור פרנסתם ורווחיהם. אף אחד לא משקיע אם הוא לא בטוח שהתמורה בגין ההשקעה לא תהיה גבוהה מההשקעה.

ובמצב כזה ברור שהגופים המשחקים לא יבחלו בשום דרך על מנת להשיג את מטרתם וכאן מקומם של הבנק המרכזי והאוצר להפסיק להעלים עין ולעצור את ההתדרדרות. אולם איך אפשר לצפות שדבר כזה יקרה אם כלכלני הבנק מעוותים את הנתונים על מנת להוכיח לנגידה שהכול מתנהל כשורה ומה אפשר לצפות משר האוצר כשיועציו יוצאים בהצהרות דמגוגיות שפלוג אשמה ביוקר המחיה (ולא בגלל הדיור אלא בגלל שבסופו של דבר היא תצליח להחליש את השקל!). אני חייב לציין שמזמן לא קראתי כאלו דברי איוולת כמו אלו שנשמעו בגנות הנגידה בשבוע שעבר. לא הייתי מתייחס אליהם אילולא היה משמיעם חבר הוועדה המייעצת לשר האוצר ועל כך נאמר-עם חברים כאלו מי צריך אויבים. בנק ישראל טועה, מנסה לחפות על טעויותיו, לא מצליח יותר מדי- הכול נכון. אולם הוא לפחות פועל ולולא פעולותיו היה כבר נמחק מנוע הצמיחה הכי חשוב למשק הישראלי.

כל הנתונים שפורסמו לאחרונה מצביעים על נסיגת המשק ומה שחמור יותר זה שהדבר מגיע במקביל להתאוששות הכלכלה העולמית. אדי הצמיחה שעוד נותרו מתבססים על נתוני יצוא בהשפעת שער הדולר משנה שעברה. גם זה יתנדף. כדאי ששר האוצר והנגידה יתחילו להתעמת עם נתוני האמת.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. yf@energyfinance.co.il ,www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

*** החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.