סלקום מוותרת על הטלפוניה של בזק; פרטנר נערכת

ממחר, בזק אמורה באופן רשמי לאפשר שימוש בתשתיות הטלפון שלה ■ בשורה התחתונה, נראה כי אחרי כל-כך הרבה עיכובים, האטרקטיביות של השירות כבר לא גבוהה, ומתחרותיה לא בונות על זה

פרטנר הבהירה כי בכוונתה להשתמש בטלפוניה של בזק, והיא תציע אותה ללקוחותיה בימים הקרובים לאחר שתשלים את הבדיקות ההנדסיות; ואילו סלקום הבהירה כי במחירים הנוכחיים אין בכוונתה להשתמש בטלפוניה של בזק, כל עוד משרד התקשורת לא יפחית את מחירי השימוש בתשתיות הטלפוניה שלה. לדברי סלקום, במחירי שימוש כה גבוהים פשוט אין הצדקה כלכלית.

בזק מחר (ב') אמורה באופן רשמי לאפשר שימוש בתשתיות הטלפון שלה. לכאורה, מדובר במהלך שאמור לקדם את התחרות בכל שוק התקשורת, ואולם בפועל נראה שבזק עמדה במשימה והשלימה במועד את היערכותה ההנדסית, אך בתכלס, בשורה התחתונה, נראה כי אחרי כל-כך הרבה עיכובים, האטרקטיביות של השירות כבר לא גבוהה, ומתחרותיה לא בונות על זה.

זה אומר שסלקום החליטה להסתדר בלי הטובות של משרד התקשורת ושל בזק והיא תמשיך לקדם חבילות טריפל מבוססות טלפוניה ייעודית שלה (VOB), ופרטנר ככל הנראה תשתמש בטלפוניה של בזק אך גם היא מבינה שבתנאים ובמחירים שקבע משרד התקשורת שבזק תאפשר שימוש בשירות, אין כדאיות כלכלית.

מכאן ניתן לנתח את המצב ולנסות להבין מה יקרה עם השירות והאם הוא יחולל תחרות? בראש ובראשונה ניתן לסכם ולומר שבזק מצד אחד עמדה בדרישות המשרד. החברה עצמה, נדרשה להקצות את הטלפוניה והיא עשתה זאת במודל שקבע לה המשרד. ברמת הדרגים המבצעים בבזק - מבחינתם המשימה הושלמה. בעיקר בימים אלה צריך לדעת להפריד בין החברה עצמה ובין בעלי השליטה. שוב הוכח שכאשר נותנים לבזק משימה הנדסית מסובכת ככל שתהיה, היא תדע להתמודד איתה.

ברמת בעלי המניות וברמת מנכ"ל החברה סטלה הנדלר, מדובר בהצלחה אדירה. בזק עיכבה את העצמת התחרות בשירות הכי רווחי ומניב שלה והיא הגנה עליו במשך למעלה משנתיים, שנתיים שבהם פרטנר וסלקום שרצו את השירות מיומו הראשון כחלק אינטגרלי מרפורמת השוק הסיטונאי, הלכו ואבדו מומנט בשוק. היום כאשר רפורמת השוק הסיטונאי כמעט ומיצתה את עצמה, הקצאת הטלפוניה של בזק לטובתן ספק אם תהווה פקטור.

הנדלר הייתה זו שהובילה את הטיעון של בזק לאי ישימות טכנולוגית בהקצאת שירות הטלפוניה (במודל סיטונאי) למתחרותיה, והיום אנחנו רואים שבאדיבותו הרבה של משרד התקשורת היא הצליחה. למרות שהדרג המקצועי במשרד התקשורת וגם בג"ץ דחו את כל טיעוני בזק נגד הקצאת הטלפוניה שלה, בזק הוכיחה לכולם שעם שיתוף פעולה נכון מצד משרד התקשורת, לא צריך את בג"ץ.

משרד התקשורת אפשר לבזק להמשיך וליהנות מן ההפקר והיום כשהמשרד כבר אינו יכול יותר לעכב את התחרות, ובזק מקצה את תשתיות הטלפוניה שלה, היא עושה זאת כשמתחרותיה על הברכיים, ובמחירי שימוש לא כלכליים.