מתקרבים לעסקה? שותפיו של אליהו יצטרפו למכירת בנק אגוד

משפחות לנדאו ומנור-אלמוג יצטרפו למכירת השליטה (75%) בבנק השישי בגודלו ■ בין המתעניינים: בנק דיסקונט ומזרחי טפחות

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

האם אחרי שנים רבות שבהן בנק אגוד "עמד על המדף", בעלי המניות בו קרובים למכירתו? כחודשיים לפני המועד האחרון של שלמה אליהו למכור את החזקותיו בבנק אגוד, נראה כי גם שותפיו מתכוונים למכור את מניותיהם בבנק. משפחת לנדאו, משפחת מנור וד"ר יעל אלמוג זכאי הודיעו היום, כי בכוונתם להצטרף אל אליהו במכירת המניות בבנק אגוד, הבנק השישי בגודלו במערכת הבנקאית.

"אנו שוקלים ביחד ולחוד ובכפוף להצעות מתאימות שתהיינה מקובלות על כל אחד מאיתנו את האפשרות להצטרף לקבוצת אליהו ולמכור את החזקותינו, המהוות את גרעין השליטה בבנק. לצורך כך אנו בוחנים את הדרכים השונות העומדות לרשותנו למכירת ההחזקות, כאשר קיימת לכך התעניינות מצד גורמים שונים", נכתב בהודעה המשותפת של בעלי המניות. בכך חבילת המניות העומדת כעת למכירה גדלה מ-27% ל-74.8%.

שני המועמדים המרכזיים לרכישת מניות אגוד הם הבנקים הבינוניים מזרחי טפחות ודיסקונט. אלא שלצד הפוטנציאל ברכישת הבנק והגדלת נתח השוק, רכישת בנק אגוד ומיזוגו אל הבנקים הקיימים מהווה אתגר משמעותי, ובשני הבנקים הבינוניים לא מגלים התלהבות מהרכישה, ולכן מתכוונים לרכוש אותו רק במחיר אטרקטיבי. בעבר פורסם כי גם אלי יונס, לשעבר מנכ"ל מזרחי טפחות קיים שיחות ראשוניות עם בעלי השליטה בבנק לגיבוש קבוצת משקיעים שתרכוש אותו.

אליהו צריך למכור את החזקותיו (27%) זה כמה שנים, מאז רכש את השליטה בחברת הביטוח מגדל. לפי החוק לא ניתן להחזיק במקביל בשליטה בבנק ובחברת ביטוח. אליהו כבר קיבל מספר דחיות מבנק ישראל למכירת המניות, והמועד האחרון שנקבע הוא חודש אוקטובר. בנק אגוד נסחר במכפיל הון של כ-0.5 בלבד, ואליהו, שרוצה למקסם את התמורה מהמניות, לא ממהר להתפשר על המחיר. כעת, כאשר שותפיו מצטרפים אליו במכירה באופן רשמי, גדל הסיכוי שניתן יהיה לקדם עסקה שכזו. אם לא תגובש עסקה שכזו, עלול למצוא עצמו אליהו מממש את המניות בשוק ההון במחירן הנוכחי.

בנק אגוד, בניהולו של ישראל טראו, נסחר לפי שווי שוק של 1.17 מיליארד שקל. הבנק סובל מחיסרון לקוטן המתבטא ביחס יעילות חלש, ובתשואה על ההון נמוכה לעומת הבנקים האחרים. כמו כן, בפני הבנק אתגר מרכזי והוא התנתקות ממערכת המחשוב של בנק לאומי, והתחברות למערכת חדשה. מדובר בפרויקט מורכב, המהווה גם כן משקולת על הבנק.

בעלי המניות המרכזיים בבנק אגוד
 בעלי המניות המרכזיים בבנק אגוד