יוזמה ברשת: הורים לא זמינים לעבודה בין 18:00-20:00

יוזמה חדשה ברשת מבקשת להנהיג נורמה חברתית לפיה בין השעות 18:00 ל-20:00 לא נהיה זמינים למעסיקים ולמקום העבודה שלנו בטלפון על-מנת להקדיש זמן אמיתי לילדים ולמשפחה

אימהות לא זמינות / צילום מסך מפייסבוק
אימהות לא זמינות / צילום מסך מפייסבוק

 "מאז שהתחלתי לסגור את הטלפון בין שש לשמונה בערב, החיים שלי השתנו. בהתחלה היה ממש קשה. האצבעות שלי רעדו וחשבתי רק עליו... די מהר התרגלתי והתחלתי להרגיש חירות אמיתית. פתאום אני באמת שומעת את הילדים שלי, פתאום אני מחייכת לאיש שלי, ופתאום הבית יותר מסודר. חזרתי לעצמי לפחות לשעתיים ביום... "

זאת חלק מההודעה שייתכן והגיעה אליכם בווטסאפ או בפייסבוק בימים האחרונים. ההודעה הזאת היא חלק מיוזמה חברתית שהתחילו מוריה, עטרה וצופיה, שלוש אחיות - כולן אימהות, כולן עובדות במשרות ניהוליות תובעניות, ולכולן נמאס לענות לטלפונים מהעבודה כל ערב על חשבון הזמן עם הילדים. כעת הן מפיצות נורמה חברתית לפיה בין השעות 18:00 ל-20:00 לא נהיה זמינים למעסיקים ולמקום העבודה בטלפון על מנת להקדיש זמן אמיתי לילדים ולמשפחה.

צופיה גילבר משילה, מספרת איך הכול התחיל:

"נפגשנו שלושתינו אחר הצהריים עם הילדים. שוחחנו על כך ששלושתנו במשרה מלאה בתפקידים ניהוליים, וכולנו מכירות את הקושי של שילוב עם המשפחה. גם כשלא נמצאים פיזית בעבודה, עדיין מקבלים טלפונים, מיילים, הודעות. ואז כשאנחנו בבית עם הטלפון, אנחנו לא באמת בבית, אנחנו חושבים שאנחנו שם - אבל לא קולטים כמה אנחנו נשאבים לזה.

"ואז מוריה, האחות הבכורה, סיפרה לנו שכבר במשך שנה היא מכבה את הטלפון בין השעות 18:00 ל-20:00, וכך יש לה זמן רק עם הילדים בזמן משפחתי מאוד חשוב. אלה בדיוק השעות שהבית הכי צריך אותנו בשביל המקלחות וארוחות הערב של הילדים, וגם בן הזוג חוזר הביתה, אז יש זמן גם איתו. אנחנו גם הצטרפנו אליה והחלטנו להפוך את זה ליוזמה חברתית".

אימהות לא זמינות / צילום מסך מפייסבוק
 אימהות לא זמינות / צילום מסך מפייסבוק

-איך הפצתן את הבשורה?

"התחלנו בווטסאפ ולא שיערנו כמה מהר זה יתפשט ויגיע לכל פינה. זה הגיע לכל מקום בארץ וקיבלנו המון תגובות. אחרי זה המשכנו גם לפייסבוק".

-איזה תגובות קיבלתן?

"רוב התגובות היו מפגרנות ותמכו ברעיון. אנשים כל כך צריכים את זה והיו צמאים לזה כי זה צורך אמיתי שקיים לכולם.

קיבלנו גם הרבה פניות מאבות ששאלו למה רק לאימהות מגיע ואמרו שגם הם זקוקים לזה. יום אחרי שפרסמנו את ההודעה, כבר פורסמה הגרסה הגברית על ידי שלושה אחים. זה נורא שימח אותנו והפכנו את היוזמה מ"אימהות לא זמינות" ל"הורים לא זמינים".

אחרי זה גם הרווקים או הזוגות בלי הילדים אמרו שגם הם צריכים דבר כזה. גם בלי ילדים, לכל אחד מגיע שעתיים של שקט מהעבודה ביום".

 -ויותר מעניין, איך המעסיקים שלכן קיבלו את זה?

"האמת שהם קיבלו את זה בצורה טובה. מוריה יידעה את הבוס שלה בצורה רשמית שבשעתיים האלה היא לא זמינה ושאם יש משהו בהול ממש יש מספר בבית שאפשר להתקשר אליו. גם אצלי יש את הטלפון של הבית ואמרתי שהם יש משהו דחוף אפשר להתקשר אליי, אבל זה עדיין לא קרה".

 -עד לאן אתן רוצות להגיע עם היוזמה, לרמה של חקיקה?

"אני לא יודעת אם זה יהפוך להיות חקיקה וגם לא בטוח שצריך. אבל כן היינו רוצות שזאת תהיה נורמה חברתית, ברגע שיש נורמה חברתית אז אין הכרח בחקיקה. כמו לדוגמה נוהל 2-4 שהיה קיים בעבר. זה לא היה מעוגן בחוק, אבל כולם נהגו, כך כי זאת הייתה הנורמה".